دو ستاره فوتبال برزیل که با تیم ملی این کشور قهرمان جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا شدند، برای مبارزه با برنامه‌ها و اقدام‌های ژاییر بولسونارو در دوران شیوع کرونا بار دیگر به میدان آمدند.

راي بازيكن برزيلي و رئيس جمهوري برزيل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، رای و مائورو سیلوا از ستون‌های تیمی بودند که در ۱۹۹۴ با سرمربیگری کارلوس آلبرتو پریرا چهارمین قهرمانی جام جهانی را برای مردمان سرزمین قهوه و سامبا به ارمغان آوردند. در شرایطی که تصمیم‌های عجیب رئیس جمهوری برزیل در مبارزه با کرونا انتقاد همگان را برانگیخته، این فوتبالیست‌های پیشین و قهرمانان جهان هستند که برای به چالش کشیدن باورهای بولسونارو درباره بیماری کووید-۱۹ دوباره وارد میدان شده‌اند.

رئیس جمهوری پرحاشیه برزیل مدتی پیش در تلاش برای به میدان آوردن دوباره بازیکنان و تیم‌های فوتبال گفته بود: «بسیاری از مردم در حوزه فوتبال دوست دارند به زمین بازگردند، چرا که بیکاری تا پشت در باشگاه‌ها آمده است. بازیکنان فوتبال حتی اگر به ویروس کرونا مبتلا شوند هم خیلی کم احتمال دارد بمیرند. این به خاطر آمادگی بدنی آنهاست. فوتبالیست‌ها ورزشکارند و با ویروس از بین نمی‌روند.»

رای که در دهه ۱۹۹۰ عضو تیم فوتبال پاریسن ژرمن فرانسه بود و حالا ریاست باشگاه سائوپائولو را بر عهده دارد، از این دیدگاه بولسونارو به دنیای فوتبال و بازیکنان به شدت شاکی است. ستاره پیشین فوتبال برزیل می‌گوید: «او وظیفه‌نشناس است و آشکارا آیین‌نامه‌های سازمان بهداشت جهانی را در مبارزه با شیوع کرونا زیر پا می‌گذارد. ما خواستار کناره‌گیری رئیس جمهوری برزیل هستیم و معتقدیم او در میانه یک بیماری دنیاگیر از عمد به بحران‌های سیاسی دامن می‌زند.»

از سوی دیگر، هستند فوتبالیست‌هایی که به باورهای بولسونارو درباره بازگشایی دوباره رقابت‌های ورزشی اعتقاد دارند. کایو ریبیرو، بازیکن پیشین سائوپائولو و تیم ملی برزیل و مفسر فعلی یکی از آنهاست که می‌گوید: «من حرف‌های رای را نمی‌پسندم. چون بیشتر درباره سیاست می‌گوید و کمتر درباره فوتبال و ورزش. وقتی او پای استعفا و کناره‌گیری و پر شدن بیمارستان‌ها از بیماران را به میان می‌کشد، من احساس می‌کنم دارد از منافع خودش دفاع می‌کند.»

اینکه ریبیرو معتقد است ورزشکاران باید صرفا در حوزه تخصصی خود حرف بزنند و کاری به دنیای سیاست نداشته باشند، موافق و مخالف دارد. یکی از مخالفان والتر کاساگرانده است؛ بازیکن قدیمی فوتبال برزیل و همبازی دکتر سوکراتس (برادر بزرگ‌تر رای) که می‌گوید: «به گمان من حق مطلقا با رای است. من هم مخالف بازگشت فوتبال به ورزشگاه‌ها در شرایط امروز هستم. وقتی هر روز آمار مرگ و میر بالا می‌رود، فکر کردن به این چیزها احمقانه است.»

مائورو سیلوا هم که همبازی رای در جام جهانی ۱۹۹۴ بوده و حالا نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ایالت سائوپائولو است، پشت دوست پیشین خود درمی‌آید. او معتقد است تصمیم فدراسیون بر این است که فوتبال فقط با رای مستقیم مسئولان ایالتی از سر گرفته می‌شود. سیلوا در عین حال کاملا آشکار از رای حمایت می‌کند و می‌گوید: «همه مردم این حق را دارند که درباره هر چیزی اظهار نظر کنند و باورشان را بر زبان بیاورند.»

نکته جالب اینکه مسئولان وزارت بهداشت برزیل کاملا نظری مخالف رئیس جمهوری دارند و به فدراسیون فوتبال این کشور اعلام کرده‌اند درهای ورزشگاه‌ها در شرایط فراگیری بحران کرونا «باید» بسته بماند. ۳۸ نفر از اعضای باشگاه فلامینگو از جمله سه بازیکن قهرمان لیگ سراسری برزیل به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و جنگ بر سر از سرگیری رقابت‌های فوتبال هم در برزیل هنوز مانند خود بیماری کووید-۱۹ به اوج نرسیده است.

کد خبر 511299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha