چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
۰ نفر

رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد گفت: خسارت‌های ناشی از کرونا و کاهش خرید زعفران از سوی کشورهای دیگر صادرات امسال این محصول را از این شهر به حداقل رسانده است.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غلامرضا میری روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت افزود: تعطیلی اجباری ناشی از شیوع کرونا، واحدهای بسته بندی، صادراتی و خرده فروشی زعفران را با مشکلات جدی مواجه کرده به طوری که صادرات این محصول در اسفند پارسال و فروردین ماه امسال به شدت کاهش یافت و فعالیت واحدها به حداقل ممکن رسید.

وی ادامه داد: کاهش فعالیت‌ واحدهای بسته‌بندی و صادراتی زعفران از ۲۲ اسفند پارسال آغاز شد و تاکنون این شرایط ادامه داشته است زیرا به دلیل شیوع کرونا درخواستی برای زعفران از کشورهای دیگر وجود ندارد و این امر بخش‌های بسته بندی، توزیع و صادرات زعفران را تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد گفت: مصرف زعفران در ایام عید نوروز و ماه رمضان افزایش می‌یابد اما شیوع کرونا این فرصت طلایی برای فروش مناسب زعفران را از بین برد و فروش داخلی و خارجی بویژه در حوزه کشورهای عرب زبان به حداقل رسید.

وی افزود: واحدهای خرده فروش زعفران در مشهد که عرضه مستقیم این محصول را دارند نیز از ۲۵ اسفند پارسال تا ابتدای اردیبهشت ماه مجبور به تعطیلی شدند و هیچ فروشی نداشتند.

میری ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی تا زمانی که پروازها از سرگرفته نشود و درخواستی از کشورهای دیگر برای زعفران ایران انجام نگیرد، شرایط واحدهای بسته‌بندی و صادراتی زعفران تغییری نخواهد کرد.

وی گفت: در حوزه تجارت داخلی نیز از آنجا که مشهد شهر زیارتی – گردشگری است، تا زمانی که حرم مطهر رضوی و هتل‌ها بسته باشند، هیچ زائر یا گردشگری به مشهد نخواهد آمد و بازار زعفران تعطیل خواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد، خراسان رضوی افزود: هم‌اکنون نیز کسانی که در بهمن‌ماه تا ۲۰ اسفندماه سال گذشته از واحدهای عرضه زعفران خرید کلی کرده بودند، نتوانستند محصولات خود را مصرف کنند یا به مشتری بدهند و خرید آنها روی دستشان مانده است.

وی ادامه داد: ضرر و زیان بخش‌های صادراتی و بسته‌بندی زعفران نسبت به خرده‌فروشان بسیار بیشتر بوده زیرا هر واحد بسته‌بندی یا صادراتی بین ۵۰ تا ۴۰۰ نیروی فعال دارد، در ایامی که این واحدها ناگزیر به تعطیلی بودند با این‌که فروشی نداشتند، اما حقوق و مزایای کارکنان خود را پرداخت کرده و هیچ تعدیل نیرویی انجام ندادند.

میری گفت: این در حالی است که امسال حقوق و مزایای کارگران و کارمندان نیز ۳۱ درصد افزایش داشته و واحدهای بسته‌بندی و صادراتی زعفران این هزینه‌ها را متقبل شده و پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: نیروهایی به عنوان پیمانکار در خارج از مجموعه‌های صادراتی و بسته‌بندی زعفران با این صنف همکاری دارند که در ایام شیوع کرونا فروشندگان و تولیدکنندگان ارتباط خود را با این پیمانکاران قطع نکرده و به نوعی از آنها حمایت کردند، لذا این بخش از هزینه‌ها را نیز می‌توان به مجموع هزینه‌های واحدها در ایام کرونایی اضافه کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان زعفران مشهد به حذف برگشت ارز حاصل از صادرات در بودجه سال ۱۳۹۹ اشاره و بیان کرد: از دولت درخواست می‌شود واحدهای بسته‌بندی و صادرات زعفران از برگشت ارز حاصل از صادرات خود در سال ۱۳۹۸ نیز معاف شده و همچنین تخفیف‌هایی در پرداخت بیمه سهم کارفرما برای این واحدها در نظر گرفته شود.  

وی گفت: معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای در سال جاری برای واحدهای خرده فروشی که عرضه مستقیم زعفران دارند و دو ماه مجبور به تعطیلی بودند نیز ضروری است.

میری افزود: تعداد واحدهای بسته‌بندی و صادراتی زعفران در مشهد و شهرک صنعتی آن ۶۰ واحد و تعداد واحدهای خرده فروشی دارای پروانه کسب از این اتحادیه نیز ۵۰۰ واحد است.

بر اساس آمار اعلام شده پارسال ۵۰۰ تن زعفران تولید و ۲۵۱ تن از این محصول از ایران صادر شد.

کد خبر 511158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha