مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین گفت: تراکم جمعیتی شهر قزوین به دلیل بی استفاده ماندن بخشی اراضی موجود در طرح جامع شهری و توسعه بیش از حد آن در محدوده دیگر، ۱۲۲ نفر در هر هکتار بوده که از تهران بالاتر است.

تراکم جمعیتی شهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل مبارک‌قدم در نشست بررسی موضوعات شهری استان قزوین که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و استاندار قزوین برگزار شد، افزود: در طرح جامع شهر قزوین، ۶ هزار هکتار فضای شهری تصویب شده که از این مقدار، سه هزار و ۶۰۰ هکتار در پایین دست آزادراه قزوین-کرج قرار گرفته است.

این مسئول اظهارکرد: ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از طرح جامع شهر قزوین در بالای آزادراه قزوین-کرج بی استفاده واقع شده و تراکم جمعیت زیر اتوبان را به ۱۲۲ نفر در هکتار رسانده است که بالاتر از میانگین شهر تهران است.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت ملک در شهر قزوین و افزایش تراکم جمعیت در زیر آزادراه باعث شده تا مدام درخواست افزایش تراکم ساخت و ساز مطرح شود و توسعه مرکز استان با مشکل مواجه شود.

مبارک قدم تأکید کرد: مشکل دیگر ما در بالای اتوبان این است که هیچ نوع زیرساختی در آن وجود ندارد و بردن این امکانات به بالای اتوبان هزینه‌ای معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند که در شرایط فعلی دولت امکان پرداخت آن وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات اصلی در شهر قزوین، وجود طرح‌های توسعه و عمرانی شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی است.

مبارک قدم افزود: شهری که فقط ۲ هزار نفر جمعیت دارند، نمی‌تواند برای مطالبات شهری و توسعه خودش همانند شهرهای بزرگ به شورای عالی معماری و شهرسازی نگاه کند و این معضلات باید در خود استان برطرف شود.

وی تصریح کرد: محدود شدن فضاهای شهری در شال، خاکعلی، سگزآباد، معلم کلایه، دانسفهان، اسفرورین، ضیاء آباد و آوج از موضوعاتی است که به واسطه ابلاغ طرح جامعه شورای عالی شهرسازی کشور ایجاد شده و متاسفانه هیچ کدام این شهرها دارای سند ثبتی نیستند.

این مسئول گفت: اگر بتوانیم به این شهرها ضابطه و قانون بدهیم، امکان ساخت و ساز غیرمجاز در شهرهای کوچک کاهش یافته و بهتر می‌توان موضوعات و مشکلات را برطرف کرد.

۷۵ درصد جمعیت استان قزوین در شهرها ساکن هستند.

استان قزوین دارای ۲۵ شهر است.

 ۷۰ درصد جمعیت شهری استان در مرکز و یا شعاع ۱۵ کیلومتری از مرکز استان قرار دارند.

کد خبر 511073

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha