سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هو جین تائو، رئیس‌جمهوری چین صبح دیروز برای دیدار رسمی 5 روزه از ژاپن وارد توکیو شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جین تائو هنگام ورود به توکیو مورد استقبال مقامات ارشد ژاپنی و اتباع چینی که پرچم کشورشان را تکان می‌دادند، قرار گرفت. این اولین سفر رئیس دولت چین طی 10 سال اخیر به ژاپن است.

تحلیلگران می‌گویند این سفر که طولانی‌ترین دیدار هو جین تائو از یک کشور خارجی محسوب می‌شود حاکی از اهمیت تقویت روابط با ژاپن از دیدگاه چین است. هم اکنون در مرکز توکیو حدود ‌٧هزار نیروی پلیس برای مقابله با تظاهرات احتمالی صدها نفر از فعالان راستگرا که چین را یک خطر تلقی می‌کنند، مستقر شده‌اند.

براساس آنچه رسانه‌ها خبر داده‌اند افزایش سطح همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های مختلف، بررسی اختلافات مرزی 2کشور و مسئله تبت مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوهای جین تائو در ژاپن است.

به گزارش خبرگزاری کیودو، رئیس‌جمهوری چین در مدت اقامت خود در ژاپن قرار است با آکی هیتو امپراتور و یاسوئو فوکودا، نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو و تبادل نظر کند. اوج سفر هوجین تائو به ژاپن، دیدار فردا با یاسو فوکودا، نخست وزیر این کشور است؛‌ جایی که انتظار می‌رود 2 طرف یک طرح کلی برای توسعه مناسبات در سال‌های آینده ارائه کنند اما هنوز مشخص نیست که آیا این اعلام دوستی، اختلافات را کاهش خواهد داد یا صرفا تظاهر به کاهش آن با جملات گرم است.

چین و ژاپن بر سر منابع نفت و گاز موجود زیر دریای چین شرقی اختلاف دارند. هر 2کشور مدعی حاکمیت بر این منطقه هستند.رئیس‌جمهوری چین همچنین با شماری از نمایندگان پارلمان و احزاب و شهروندان ژاپن دیدار و با آنان درباره ارتقای روابط و مشترکات 2طرف مورد علاقه بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

دای بین گوا عضو شورای دولتی چین، یانگ جیه چی وزیر خارجه و وانگ هو نین رئیس دفتر کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، جانگ پینگ رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات دولت چین، جو شن شیان وزیر حفاظت از محیط زیست، وو دا وی معاون وزیرخارجه، رئیس‌جمهوری چین را دراین سفر همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهوری چین پیش از سفر به ژاپن در نشست خبری با رسانه‌های ژاپنی در این کشور ابراز امیدواری کرد که سفر وی به گسترش روابط 2کشور منجر شود. به گفته هو جین تائو روابط پکن - توکیو در حال بهبود است و این نشان‌دهنده عزم راسخ مقام‌های چین و ژاپن برای گسترش همکاری‌هاست.

رئیس‌جمهوری چین همچنین گسترش همکاری‌های فرهنگی، تجاری، سیاسی و دفاعی میان 2کشور را خواستار شد و افزود: پکن و توکیو باید در امور مهم جهان از جمله تحولات اقلیمی با یکدیگر رایزنی‌های پایدار داشته باشند.

وی از پایبندی ژاپن براصل چین‌واحد و حمایت توکیو از سیاست پکن در قبال تبت و تایوان و برگزاری بازی‌های المپیک   ۲۰۰۸ تقدیر کرد. رئیس‌جمهوری چین، 2 کشور را از کشورهای مهم در آسیا و جهان دانست که درحال گسترش روابط راهبردی هستند و این برای منافع مردم 2کشور و صلح و ثبات منطقه سودمند است.

این سفر در پی تلاش‌های رهبران ژاپن و چین در راستای آب کردن یخ‌های موجود در روابط 2کشور و سفر شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن به چین و سفر ون جیابائو همتای چینی وی به این کشور در سال گذشته  انجام می‌شود. 

تنش‌های سیاسی بین چین و ژاپن ناشی از تنش‌های تاریخی میان 2کشور در برهه‌ای خاص است که در نهایت منجر به تجاوز ژاپن به چین در سال 1937 شد. این کدورت اما پایدار نماند و در سال 1979 که دولت چین سیاست درهای باز و اصلاحات سیاسی را شروع کرد، روابط این کشور با ژاپن رو به بهبود و همکاری بیشتر حرکت کرد.

توانایی چین در تولید کالا از سویی و برتری فناوری ژاپن و نزدیکی فرهنگی 2کشور، زمینه‌های همکاری اقتصادی و تجاری بین 2کشور را بیش از پیش فراهم کرده است. در حال حاضر ژاپنی‌ها سالانه بیش از 60 میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خوب و بد روابط 2کشور
چین روابط خود با ژاپن را در سطح ملاقات‌های مقامات ارشد 2کشور، به‌دلیل دیدار‌های مکرر جونیشیرو کوایزومی نخست وزیر سابق ژاپن از معبد یاسوکنی، طی سال‌های 2001 تا 2006 به حالت تعلیق درآورده بود.

اما فوکودا نخست وزیر ژاپن با امتناع از دیدار از معبد یاسوکنی که آرامگاه تعدادی از نظامیان دوره جنگ جهانی دوم در آن قرار دارد، تلاش کرده است روابط بین چین و ژاپن را بهبود بخشد. فوکودا با لحنی دیپلماتیک دراین باره گفته است که ژاپن می‌بایست درمورد گذشته خود کمی فروتنی به خرج دهد.

کد خبر 51102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز