معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران به تشریح نقاط ضعف و مشکلات استان تهران در زمان وقوع بحران پرداخت.

زلزله تهران

به گزارش همشهری آنلاین، محمد تقی زاده افزود: مهم‌ترین مسئولیت حوزه مدیریت بحران را هماهنگی میان دستگاه‌های ذی‌ربط در زمان وقوع حادثه است.  این حوزه تلاش دارد تا در نخستین فرصت، ارزیابی مناسبی از امکانات و آمادگی استان برای مواجهه با بحران انجام دهد.

وی یادآورشد: این حوزه همچنین مسئولیت اطلاع‌رسانی به‌موقع به شهروندان در معرض حادثه را برعهده دارد.

تقی زاده گفت:  زلزله ۵.۱ بامداد جمعه تهران امتحانی برای مدیریت بحران استان، هماهنگی میان دستگاه‌ها، تجهیز منابع، امدادرسانی و ارزیابی وضعیت موجود بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: این حادثه ما را بر آن داشت تا نکاتی را به‌طور جدی پیگیری کنیم که یکی از خلاهایی که به آن پی بردیم نبود مکان استقرار امن بود.

تهران بدون فضای امن

وی خاطرنشان کرد: ما فضای لازم برای اسکان به‌موقع و مناسب این میزان جمعیت متمرکز شده در شهر تهران را نداریم و چندان نقاط مناسبی شناسایی نشده است، چون مردم نمی توانند در هر جایی که فضای بازی وجود دارد اقدام به برپایی چادر کنند.

تقی زاده ادامه داد: فضایی که برای اسکان موقت و امن مردم پیش‌بینی می‌شود باید از امکانات اولیه‌ای مانند آب و برق و تاسیسات حداقلی برخوردار باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: از همین رو، در آخرین ستاد مدیریت بحران این استان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و شهرستان‌ها مکلف به شناسایی این نقاط شدند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های امداد رسان مانند هلال احمر و اورژانس نیز مکلف شدند تا خدمات و امکانات خود را ارزیابی مجددی کنند تا در صورت وقوع بحران مطلع باشیم که چه میزان امکانات در اختیار دارند، در چه زمانی می‌توانند خدمات خود را ارائه کنند و با چه سرعتی و در چه سطحی خدمات و امکانات خود را می‌توانند در اختیار مردم قرار دهند؟

تقی زاده اضافه کرد: اکنون بررسی مشخصی در این زمینه انجام نشده و برای ارائه چنین گزارش‌های تکلیفی دستگاه‌ها بازه زمانی ۳ تا ۶ ماهه مشخص شده است.

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: اکنون یکی از نگرانی‌هایی که ما داریم این است که ارزیابی مشخصی از وضعیت خدمات زیرساختی مانند شبکه‌های توزیع آب و برق و سدها نداریم تا بتوانیم در زمان وقع بحران واکنش مناسبی داشته باشیم.

وی اعلام کرد: بخش‌هایی از این شبکه انتقال آب و برق در تهران فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد که باید بازنگری مجددی در وضعیت آنها صورت بگیرد.

تاب آوری پایین کالبدی تهران

تقی زاده افزود: موضوع دیگری که در بررسی‌ها به آن رسیده‌ام، موضوع تاب‌آوری است، مراکز جمعیتی و سکونتگاهی ما در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله تاب آوری لازم را ندارند تا بتوانند واکنش درستی در این شرایط از خود نشان دهند.

معاون عمرانی استاندار تهران گفت: تاب‌آوری الزاما کالبدی نیست و در حوزه دیگر مانند خدمات زیرساختی و واکنش سریع و صحیح نیروی انسانی نیز مطرح است تا این نیروها بتوانند در کمترین زمان ممکن در صحنه حادثه حاضر شوند و واکنش مناسب را نشان دهند.

راه‌های دسترسی غیر پاسخگو

وی تصریح کرد: در روزهای عادی به‌سختی می‌توان این حجم از تردد را مدیریت کرد و اگر در این میان حادثه‌ای رخ دهد با این حجم میلیونی از خودروهای موجود در استان تهران به هر میزان که راه‌های دسترسی گسترش یابد، باز پاسخگوی ترددها نخواهد بود.

تقی زاده تاکید کرد: آنچه که در این شرایط می‌تواند به مردم و مسئولان کمک کند، خودداری از ترک محل سکونت به‌وسیله خودرو و پیش‌بینی مکان اسکان امن و موقت برای آنان در نزدیکی فضای زندگی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: ورود این حجم از خودروها به خیابان خود بحران زاست و بارها هم اعلام شده است که مردم علاوه بر اینکه باید هوشیاری خود را حفظ کنند، متوجه باشند که خیابان محل خوبی برای تردد در زمان وقوع بحران نیست و دسترسی به معابر به‌خصوص برای خودروهای امدادرسان را سخت می‌کند.

بافت فرسوده معضل جدی تهران

وی تصریح کرد: قطعا در صورت وقوع حادثه‌ای طبیعی ماند زلزله بیشترین آسیب متوجه مناطق بافت فرسوده است که شامل بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ هکتار مساحت و جمعیت نزدیک به ۳.۵ میلیون نفری ساکن در آن می‌شود.

تقی زاده یادآورشد: ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار از این بافت فرسوده فقط در شهر تهران قرار دارد و نزدیک به ۲.۵ میلیون نفر نیز در این مناطق ساکن هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: نزدیک ۳۰ درصد جمعیت استان در این پهنه ها ساکن هستند و اگر حادثه ای رخ دهد، در بحث استقرار جمعیت، دسترسی به معابر، فضای باز برای اسکان و پناه دادن مردم مشکل داریم.

وی اظهارداشت: در این پهنه‌ها هیچ فضا و مکانی نداریم، حتی ورزشگاه‌ها هم در دسترس نیستند تا بتوان به‌عنوان مکان امن از آنها استفاده کرد که نشان می‌دهد یکی از مشکلات جدی این مناطق نبود خدمات کافی، بافت متراکم و جمعیت بالای آن است.

تقی زاده تاکید کرد: اگر اتفاقی رخ دهد، مساله دراین مناطق بسیار حاد خواهد بود و مکان مناسبی برای انتقال این میزان جمعیت وجود نخواهد داشت.

چالش مدیریت واحد در تهران

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: آنچه که در زمان وقوع بحران اتفاق می افتد، موضوع دسترسی به امکانات نیست، شاید یک سری تجهیزات تخصصی کم داشته باشیم، اما نبود هماهنگی میان نیروها و دستگاه‌ها در چنین شرایطی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: موضوعی که در سیسل آق قلا و خوزستان به شخصه تجربه کردم، موازی کاری بیش از کمبود امکانات به چشم می‌آمد و حتی کارهای انجام شده را بی‌ثمر می‌ساخت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: اکنون هماهنگی بین بخشی و تعریق دقیق و روشنی از مسئولیت ها در مواقع بحران نداریم و این موضوع در تهران بسیار شدیدتر دیده می‌شود.

وی اعلام کرد: تهران با تراکم جمعیتی بالا، مدیریت‌های موازی موجود و حجم قابل توجه ترددها و پایتخت بودن، از سویی با حضور و تصمیم‌گیری دستگاه‌های ملی و از سوی دیگر دستگاه‌های استانی مواجه است که این موضوع بحث مدیریت بحران در این استان را سخت‌تر می‌کند.

بودجه ناچیز مدیریت بحران

تقی زاده اضافه کرد: جدای از اینکه هر کدام از دستگاه‌های مختلف استان بخشی از اعتبار خود را باید برای مدیریت بحران کنار بگذارند، بودجه خاصی نیز سالانه با عنوان مدیریت بحران در نظر گرفته می‌شود که این مبلغ در استان تهران بسیار ناچیز است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: وضعیت این استان با دیگر نقاط کشور متفاوت است و باید به خاطر داشت که حضور دستگاه‌های ملی، زیر ساخت‌هایی که به همه کشور خدمت‌رسانی می‌کنند، جمعیت بالا و پایتخت بودن، شرایط ویژه ای را برای تهران ایجاد کرده است.

وی افزود: سال گذشته بخشی از اعتبار حاصل از محل مالیات بر ارزش افزوده که به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای خرید بخشی از تجهیزات مورد نیاز حوزه بحران اختصاص یافت.

جابه‌جایی پایتخت، مشکل تهران را حل نمی‌کند

تقی زاده ادامه داد: من موافق جابه‌جایی پایتخت از استان تهران نیستم و تجربه دیگر کشورها در این زمینه نشان می‌دهد که این اقدام چندان نتیجه بخش نبوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: کسانی که بحث جابه‌جایی پایتخت را مطرح می‌کنند، بهتر است تجربیات دیگر کشورها در این زمینه را مطالعه کنند و ارزیابی از نتیجه چنین برنامه و تصمیمی داشته باشند.

کد خبر 510780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha