تعطیلی مراکز گردشگری بر صنعت پایتخت گل و گلاب جهان تاثیر سوء گذاشته و در این میان سیاست‌های غلطی مانند توسعه کشت گل محمدی در همه جای کشور بر رونق این صنعت در کاشان تاثیرگذار بوده است.

گل محمدی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، نام «گل و گلاب» که می‌آید نام قمصرِ کاشان در ذهن تداعی می‌شود؛ اردیبهشت و عطر محمدی گلستانی‌های کاشان و یا آئین «گل غلتان» چند سالی می‌شود که گردشگران را در بهار راهی دارالمومنین می‌کرد اما امسال شیوع کرونا بر شهر «گل و گلاب» سایه سنگینی انداخته است و با لغو جشنواره «گل و گلاب» و عدم فعالیت مراکز اقامتی در کاشان، گل‌کاران و گلاب‌گیران نگران کسادی بازارشان هستند.

سی کیلومتر که به جنوب کاشان برویم به قمصر می‌رسیم. اینجا پایتخت «گلاب» ایران است و تا چشم کار می‌کند گلستانی‌های محمدی است و کنار هر باغ هم کارگاه گلاب‌گیری؛ حاج مسعود معظمی قمصری در این منطقه شناخته شده است. او که از سال ۹۲، با سرمایه ۱۰ میلیارد تومانی باغ ۵۵ هکتاری را به کشت گل محمدی مزین کرده اکنون با ۵۵۰ سهامدار گلستانی‌های محمدی را به بهره‌برداری گلاب درجه یک رسانده است.

وی اظهار کرد: بارش‌های جوی امسال منجر به برداشت سه تا چهار تن گل محمدی در هر هکتار شده است و امسال هم برای نیل به شعار سال درصدد هستیم که گلستانی‌های محمدی را توسعه بخشیم.

این گلکار و گلاب‌گیر شهیر قمصری شیوع بیماری کرونا را با کمبود گردشگر ارتباط داد و افزود: گل محمدی عمر کوتاهی دارد و این فعالیت تولیدی ملزم به حضور گردشگران است و با تعطیلی مراکز اقامتی در فصل گلاب‌گیری، بسیاری از فعالان این حوزه مشمول خسارت اقتصادی هنگفتی خواهند شد.

۷۰۰ میلیون تومان ضرر اقتصادی تنها به یک مجموعه گلاب‌گیری کاشان

معظمی قمصری برآورد ۷۰۰ میلیون تومان ضرر اقتصادی مجموعه‌اش را مطرح کرد و گفت: دولت و مسئولان با بسته‌های حمایتی برای جبران خسارت به صنعت گل و گلاب کاشان اقدام کنند وگرنه سرمایه‌گذاران این بخش ناامید خواهند شد.

اما از پایتخت «گلاب» ایران به سمت برزُک کاشان راهی نیست؛ اینجا هم نگین سبزی در کوهستان است که با باغات گل محمدی و کارگاه‌های گلاب‌گیری و آسیاب‌های قدیمی روستا و کوچه‌باغ‌های حاشیه نهر قنات جلوه‌گری می‌کند.

علی جوادزاده که سال گذشته سوئیتی در باغ یک هکتاری‌اش دایر کرده تا گردشگران بتوانند شبی را در این مکان به سر ببرند اظهار کرد: در کنار این باغ گل محمدی کارگاه تولید گلاب و عرقیات دایر کرده‌ام اما به قول ما برزکی‌ها، کار کساد است.

وی افزود: شیوع کرونا به ویژه به بخش گلاب‌گیری روستاهای برزک خسارت سنگینی وارد کرد.

جوادزاده ادامه داد: گلاب‌گیری زمان مشخصی دارد، هر سال قبل از عید نوروز محصولات گلاب و عرقیات را برای فروش به گردشگران آماده می‌کردیم و حتی با خریداری محصولات خرد کشاورزان، گلاب آنها هم به فروش می‌رفت اما امسال با کمبود گردشگران اقتصاد این منطقه که به گلاب وابسته است تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

در میان کشمکش‌های محاسبه ضرر و زیان ناشی از شیوع کرونا بر صنعت گلاب کاشان، مشکلی عمده خودنمایی می‌کند و آن توسعه کشت گل محمدی در سرتاسر کشور و ترجیح گلاب‌گیران کاشان بر خرید این گل‌هاست که به یقین از نظر کیفیت و قیمت با گل‌های شهری که طبیعت از ابتدا به پرورش آن پرداخته است، نیست و در این میان گلگاران کاشانی در حال متضرر شدن هستند، البته مسئولان کاشان هم سیاست‌ها و در دل‌هایی در این ارتباط دارند.

رئیس اتحادیه گلاب و عرقیات شهرستان کاشان در همین ارتباط اظهار کرد: سیاست توسعه کشت گل محمدی در مناطق مختلف کشور را کارشناسی نشده اعلام می‌کند و بر این باور است که عرضه زیاد گل محمدی در کشور باعث شده که گلابگیران ترجیح دهند گل‌های استان‌های دیگر را با قیمت نازل‌تر از گل کاشان خریداری کنند.

باقی ماندن ۴۰ درصد گلاب تولیدی سال گذشته در انبارها

«سید رضا نوابی» اظهار کرد: اگرچه پیش‌بینی می‌شود که برداشت گل محمدی با افزایش یک و نیم برابری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته باشد اما شیوع کرونا و کمبود نیروی کار گلچین و نرخ مصوب دوازده هزار و پانصد تومان گل اقداماتی است که به رکود اقتصادی گل و گلاب در کاشان منجر خواهد شد.

رئیس اتحادیه گل و عرقیات شهرستان کاشان با اعلام باقی ماندن ۴۰ درصد گلاب تولیدی سال گذشته در انبارها عنوان کرد: تعطیلی مراکز اقامتی، لغو رویداد «گل و گلاب» و کمبود گردشگر خسارات اقتصادی هنگفتی بر پیکر این صنعت وارد کرده است و نیاز است که از گلاب کاشان به عنوان برندی مطرح در جهان که وابستگی خارجی ندارد و با ارزآوری همراه است حمایت‌های لازم مبذول شود.

ضرر ۶۰۰ میلیارد تومانی بر پیکره صنعت گلاب‌گیری کاشان

ضرر اقتصادی شیوع کرونا و کمبود گردشگر در فصل گلاب‌گیری در کاشان بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده است و در این راستا به نظر می‌رسد، لازم است دولت با بسته‌های حمایتی و تسهیلات کم بهره، بخشودگی مالیاتی و بیمه اندکی از ضرر اقتصادی این بخش تولیدی را جبران کند.

اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان قیمت نازل گل محمدی در سایر استان‌ها را به کشت دیم نسبت می‌دهد که هزینه تمام شده گل را نسبت به گل کاشان کاهش داده و قیمت پایه دوازده هزار و پانصد تومانی گل محمدی کاشان را برای حمایت از گلکار مؤثر می‌داند.

«مجید کافی‌زاده» اظهار کرد: برداشت گل محمدی در سه مقطع از سطح دو هزار و ۵۸۰ هکتاری از گلستانی‌های گل محمدی شهرستان کاشان با توجه به بارش‌های جوی مطلوب، میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار بالغ بر چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم است که بالاترین نرخ تولید این گیاه دارویی در کشور را به کاشان اختصاص داده است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری بیش از هزار و ۱۰۰ تن گل از گلستانی‌های دشت مرکزی کاشان و در مجموع بالغ بر ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن گل محمدی از گلستانی‌های گل محمدی شهرستان کاشان برداشت شود.

تولید سالانه ۱۵ الی ۲۰ هزار تن گلاب، از اشتغالزایی تا بیکاری ۳ هزار خانواری!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان گفت: این میزان برداشت گل محمدی ۱۵ الی ۲۰ هزار تن گلاب درجه یک کاشان را به ارمغان دارد. در شهرستان کاشان بالغ بر دو هزار و ۸۰۰ خانوار در گلستانی‌های گل محمدی مشغول به کار هستند که با شیوع کرونا کارگرانی که از اتباع بیگانه برای گلچینی در مزارع اقدام می‌کردند کاهش یافته و همین هزینه گلچینی را افزایش می‌دهد.

وی ابراز کرد: در شهرستان کاشان بیش از هزار و ۶۴۰ واحد سنتی و ۳۴ واحد صنعتی مشغول به فعالیت گلاب‌گیری هستند. قیمت پایه ارزش ریالی گل محمدی برداشت شده در شهرستان کاشان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است و با تولید بیش از ۳۰۰ میلیارد گلاب تولیدی قیمت گلاب از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

کافی‌زاده تصریح کرد: استان‌های فارس، کرمان، خراسان جنوبی، کرمانشاه به صورت دیم‌زار به کاشت گل محمدی پرداخته‌اند، هزینه تمام شده گل محمدی در استان‌های دیگر کمتر از شهرستان کاشان است و با تعیین نرخ پایه خرید گل محمدی و ملزم کردن کارخانه‌های صنعتی برای خرید گل محمدی کاشان برای حمایت از گلکار برآمده‌ایم.

وی افزود: قیمت گل بر اساس نظام عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود؛ کمااینکه در این مقطع زمانی گل‌های محمدی که در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت در بخش مرکزی شهرستان کاشان به ثمر نشسته بیشتر از قیمت پایه به فروش می‌رود.

تأثیر شیوع کرونا و کمبود گردشگر بر صنعت گل و گلاب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با تأثیر شیوع کرونا و کمبود گردشگر بر صنعت گل و گلاب در مناطق برزُک و سده گفت: با توجه به آنکه عمده گل کاشان در این مناطق به ثمر می‌رسد و در کارگاه‌های سنتی با بازدید گردشگران به فروش خواهد رسید، پیش‌بینی می‌شود کمبود گردشگر بر این بخش صنعت گل و گلاب کاشان تأثیر چشمگیری داشته باشد.

وی با اشاره به کاشان به عنوان مهد گل محمدی درخواست کرد: با توجه به آنکه حیات اقتصادی روستاهای کاشان به گیاه کم‌آب بر گل محمدی وابسته است امیدواریم دولت با توجه ویژه به واحدهای تولیدی از گل و گلاب کاشان حمایت کند.

با حضور کمرنگ گردشگران و کند شدن چرخ تولید گلاب در شهرستان کاشان

اگرچه آمارها حاکی از آن است که تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری در شهرستان کاشان در دو ماه اخیر بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان خسارت به صنعت گردشگری وارد کرده است اما کند شدن چرخ تولید گلاب در شهرستان کاشان با حضور کمرنگ گردشگران مشهود است. فعالیت مراکز اقامتی و هتل‌ها در شهرستان کاشان تا پایان اردیبهشت ماه معلق است و تصمیم بازگشایی این مراکز در خردادماه منوط به نظر ستاد مقابله با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی کاشان خواهد بود.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان اظهار کرد: جشنواره «گل و گلاب» در سال‌های گذشته با ثبت رویداد گل و گلاب در تقویم گردشگری به ثبت رسید و شهرستان کاشان با ظرفیت تاریخی، طبیعی در اردیبهشت و خردادماه میزبان هزاران مسافر داخلی و خارجی بود.

مهران سرمدیان ادامه داد: موقعیت جغرافیایی شهرستان کاشان باعث جذب گردشگران بسیاری از تهران و اصفهان می‌شد و همین باعث شده بود که ستاد خدمات هماهنگی سفر که در ایام نوروز فعال است تا پایان فصل گلاب‌گیری به ارائه خدمات به مسافران بپردازد.

وی با تاکید بر وضعیت حساس شهرستان کاشان نسبت به شیوع بیماری کرونا گفت: اگرچه پیش از شیوع این بیماری اقتصاد گلاب و عرقیات کاشان با حضور گردشگران پویا بود اما با لغو جشنواره «گل و گلاب» برای نخستین بار اقتصاد این شهر تحت‌الشعاع قرار گرفت.

تصویر حمایت از گلکار و گلاب‌گیر کاشانی در قاب عکس سال جهش تولید!؟

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان تصمیم برای بازگشایی مراکز اقامتی و گردشگری این شهرستان را به تصمیم ستاد مقابله با کرونا وابسته کرد و افزود: امیدواریم با حمایت دولت بتوان از این بحران اقتصادی وارد آمده به صنعت گردشگری و رویداد «گل و گلاب» کاشان عبور کنیم.

اگرچه امسال از عطر بهشتی گل و گلاب کاشان خبری نیست و نمی‌توان قدم زدن در باغ‌های پایتخت گل و گلاب جهان را در قاب عکسی ثبت کرد و حتی نمی‌توان در گلستانی‌های محمدی گل چید و با باغبان صحبت کرد و گلاب‌گیری‌اش را به تماشا نشست اما می‌توان با حمایت از گلکار و گلاب‌گیر کاشانی زحمات یک سال اخیرشان را ارج نهاد و دست‌هایی که زخم‌خورده تیغ‌های گل محمدی هستند و کرونا آنها را به زانو درآورده به گرمی فشرد؛ شاید که آیندگان در قاب عکس سال جهش تولید در کنار مشکلات کرونایی تصویر حمایت دولت از گلکار و گلاب‌گیر کاشانی را نیز به تماشا بنشینند.

کد خبر 510760
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha