صبح امروز روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک خبر داد.

شناور كنارك

به گزارش همشهری آنلاین این خبر چند ساعت پس از آن اعلام شد که بامداد دوشنبه (۲۲ اردیبهشت) خبرهای غیررسمی، از شهادت چندین ملوان ارتش در جریان یک رزمایش یا تمرین نظامی در جنوب کشور حکایت داشت.

گفته می ‌شد این حادثه‌ به دلیل اصابت اشتباهِ موشک شلیک شده توسط ناوشکن جماران به شناور «کنارک» رخ داده؛ اما تا حدود ساعت ۶ صبح هیچکدام از این اخبار تأیید رسمی نشد. بالاخره  ساعت حدود شش صبح بود که روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آبهای بندر جاسک خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: بعدازظهر روز گذشته در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده اند.

این اطلاعیه تاکید کرده بود که ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.

  • تصاویر انتقال مجروحان و شهدای احتمالی ناوچه کنارک

اخبار رسمی فقط اصل حادثه را تائید کرده بودند اما ویدئو های غیر رسمی از سوختن این ناوچه و انتقال مجروحان و اجساد دست به دست می شد. همچنین

خبرگزاری دانشجو پیش از بیانیه رسمی، تصاویری با عنوان «انتقال مجروحان و شهدای نیروی دریایی ارتش» منتشر کرد و نوشت احتمالا تعدادی از پرسنل نیروی دریایی ارتش بر اثر شلیک اشتباهی به ناوگان خودی به شهادت رسیده یا مجروح شده‌اند.

ایسنا نیز دقایقی پس از بیانیه رسمی در این زمینه، ویدئویی از این حادثه منتشر کرده است که در بخش‌هایی از این ویدئو نوشته است: تصاویر تایید نشده از حادثه ...

  • نحوه اعلام خبر حادثه ناوچه کنارک در شبکه خبر

بخش خبری ساعت ۶ بامداد شبکه خبر رسما خبر بروز سانحه برای ناوچه کنارک را اعلام کرد. 

گزارش شبکه خبر را در ادامه ببینید:

همچنین ساعاتی بعد، جام جم هم ویدئویی از لحظات سوختن ناوچه کنارک در آتش منتشر کرد.

  • تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک | شهادت ۱۹ تن از کارکنان نیروی دریایی ارتش

ساعت به ظهر که رسید بالاخره روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای ضمن بیان جزئیات حادثه، چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با اعلام این خبر عنوان کرده است، عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

گفتنی است نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.  تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

  • اعلام اسامی شهدای حادثه شناور کنارک

روابط عمومی ارتش ساعتی بعد هم اسامی شهدای عالی‌مقام نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور پشتیبانی کنارک را اعلام کرد.

اسامی ۱۹ شهید شناور پشتیبانی کنارک که روز یکشنبه در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار دچار سانحه شد به شرح زیر است: 

- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی
- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو
- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر
- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی
- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی
- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده
- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد
- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی
- شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری
- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه
- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل
- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی
- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی
- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی
- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی
- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر
- شهید غواص محمد اردنی
- شهید جوشکار آرمان سرحدی
- شهید استوار برق محمد صیادی

  • پیام فرمانده ارتش درپی شهادت تعدادی از نیروهای ارتش

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در پی شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه ناو کنارک پیامی صادر کرد.

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ولَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

پوشیدن خلعت شهادت آرزوی رزمندگان مومنی است که صادقانه و جان برکف، زندگی خود را وقف دفاع از آرمان‌ها و حدود و ثغور کشور نموده اند.

وصول به این مطلوب اگرچه برای شهیدان شیرین و گواراست، برای بازماندگان تلخ و جانکاه است و فراغ آن‌ها جز به لطف خداوند رحمان و رحیم جبران نمی‌شود.

شهادت جمعی از رزمندگان سپیدپوش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به محضر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، خانواده معظم شهدا و همه همرزمان عزیزم تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

از درگاه خداوند بزرگ برای آن عزیزان که اینک در جوار رحمت پروردگار آرام گرفته اند، علو درجات و برای خانواده معظم آن‌ها صبر و اجر مسئلت می‌نمایم.

  • همه چیز درباره شناور «کُنارک»

شناور «کُنارک» از جمله شناورهای پشتیبانی کلاس هندیجان است که پیش از انقلاب و در زمان رژیم پهلوی از کشور هلند خریداری شد. این ناو با ۴۷ متر طول، ۸.۵ متر عرض و ۴۴۷ تن وزن و آبخور ۲.۹ متر قابلیت حمل بار و نفرات را دارد. علاوه بر این در زمینه تجهیزات رزمی نیز این کلاس از یک قبضه توپ ۲ میلیمتری برخوردار است و همچنین ۴ لانچر موشک کروز ضدکشتی نور نیز برای شلیک علیه اهداف سطحی بر روی آن نصب شده است. قابلیت مین‌ریزی و حمل لانچر پهپاد از دیگر ویژگی‌های این کلاس است که باعث شده از آنها برای ماموریت‌های گشت دریایی و شناسایی نیز استفاده شود.

شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک الحاق شده بود.

شناور «کُنارک» با شماره بدنه ۱۴۰۳، یکی از چند شناور کلاس «هندیجان» در نیروی دریایی است که وظیفه اصلی لجستیک و پشتیبانی را برعهده دارند. شناورهای این کلاس، ساخت کارخانه کشتی سازی damen هلند هستند که با شناسه MIG-S-۴۷۰۰-SC شناخته می‌شوند. شناورهای کلاس هندیجان، (ازجمله شناور سانحه دیده کنارک) دارای ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض بوده و آبخور آنها نیز ۲.۹ متر است.

این شناورها با قابلیت حمل و جابجایی ۴۶۰ تن بار، می‌توانند نقش یک شناور تدارکاتی سبک و یا نیروبر به تعداد بیشتر از ۱۰۰ نفر و در عین حال با سرعت بالا را ایفا کنند.

مین ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن فقط بر روی عرشه نیز از دیگر توانایی های این ناو است. اگرچه این شناورها همانطور که گفته شد، وظیفه اصلی پشتیبانی را برعهده دارند ولی برخی از آنها (ازجمله کنارک) در سال های اخیر به تسلیحات مختلف نظیر موشک های کروز نور نیز مجهز شدند و درکنار وظیفه اصلی خود، می توانند در نقش یک شناور گشتی نیز ظاهر شوند.

 از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناورها می‌توان به  یک قبضه توپ ۲۰ میلیمتری اورلیکن نیز اشاره کرد. البته بر روی برخی از این شناورهای کلاس هندیجان، بجای موشک کروز، لانچرهای پهپاد نصب شده که به آنها در ماموریت های شناسایی کمک شایانی‌ می‌کنند. لازم به ذکر است که شناور کنارک در تاریخ ۱۶ مهر ۹۷ با حضور فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان منطقه سوم نبوت نداجا در کنارک الحاق شده بود. این شناور در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است.

  • نخستین تصویر از شناور سوخته کنارک

ساعاتی پس از حادثه باشگاه خبرنگاران نخستین تصویر را از ناوچه کنارک ارتش جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد و نوشت: بنابر اطلاع از منابع موثق ناوچه کنارک که دچار سانحه شده بود، غرق نشده و توسط یدک‌کش به اسکله منتقل شده است.

  • بیشتر بخوانید:

اخبار رسمی و غیررسمی درباره سانحه ناوچه «کنارک» ارتش | تصاویر تایید نشده از حادثه

تصاویر ناوچه کنارک ارتش قبل از حادثه | ناوچه نظامی ارتش که دچار سانحه شد را بشناسید

تصاویر تلخ انتقال مجروحان و شهدای احتمالی ناوچه کنارک

  • تکذیب یک ویدئو در خصوص سانحه شناور کنارک

از ساعات ابتدایی دوشنبه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که در آن سازندگان ویدئو با به تصویر کشاندن سکوی پرتاب کننده یک شناور و لحظه‌ی انهدام شناوری دیگر، مدعی شدند که سکوی پرتاب کننده متعلق به ناو جماران و شناوری که مورد انهدام قرار میگیرد، شناور کنارک است.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با صدور اطلاعیه‌ای انتصاب ویدئویی در خصوص شلیک موشک و سانحه یگان شناور کنارک را تکذیب کرد.

این ویدئو را در زیر ببینید:

کد خبر 510522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    3 2
    هردم ازاین باغ بری میرسد. اواخرسال 98 انهدام هواپیمای اکراینی اوایل سال 99 انهدام ناوچه کنارک.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    5 1
    آيا نبايد چند نفر استعفا دهند؟
    • آریا IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
      3 2
      یطوری حرف نزن که انگار دشمن حمله کرده یا که نیروی های خودی خودمون خواستن این اتفاق ها بیوفته! اسمش روشه #اتفاق افتاده، #حادثه ست، فهم این دوکلمه اونقدرام سخت نیستا داداش!! یه جستجو کن ببین درسال چقدر ازین #اتفاق ها برای ارتش های دنیا میوفته کسی جیکش هم درنمیاد! شانس ماس بخدا، بعضیا خوابوخوراکشون شده بشینن یه بلایی سرمون بیاد شروع کنند به نمک پاشیدن روی زخم! آی آمان آمان
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
    4 4
    حتما باید افرادی استعفا کنند..
  • حسین ل ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    2 0
    چطوری سال ساختش برای ۱۹۹۸ یعنی ۳۲ سال پیشه و در زمان پهلوی خریداری شده؟!!!!