مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی گیلان از آغاز برداشت شکوفه‌های بهار نارنج در این استان خبر داد.

بهارنارنج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، منوچهر پارسا فر افزود: برداشت شکوفه‌های بهار نارنج در افزون بر ۱۱ هزار هکتار از باغ‌های مرکبات استان گیلان آغاز شده است.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که باغداران استان گیلان در سال جاری، ۴۳۰ تن شکوفه بهار نارنج به ارزش ۱۰۷ میلیارد ریال برداشت کنند.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان گیلان بیان کرد: رودسر، املش، لنگرود، لاهیجان و تالش از مهم‌ترین مناطق رویش شکوفه‌های بهار نارنج است.

گلبرگ‌های ضخیم بهار نارنج، زبانه‌ای‌ شکل به رنگ سفید متمایل به زرد است که بر روی آنها حفره‌های ترشحی اسانس را به روشنی می‌توان دید، گل‌ های نارنج در ایران به نام بهار نارنج مشهور بوده که قسمت مهم موارد استفاده از آن است.  

در اردیبهشت ماه گل‌های بهار نارنج شکفته می‌شوند و این گل‌ها برای تهیه مربا، عرق، دم نوش و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

نارنج درختی به ارتفاع چهار تا شش متر همیشه سبز، بدون کرک با ساقه‌ای دارای پوست تقریبا صاف متمایل به خاکستری؛ ‌برگ‌های پایا، متناوب با انتهای نوک دار و کناره‌های دالبری‌ به رنگ سبز تیره و براق است.

 این گیاه بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیم‌گرم به خوبی رشد می‌کند، در اسپانیا، جنوب آمریکا، کالیفرنیا، ‌برزیل، ایتالیا و همچنین در نقاطی از ایران از جمله استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و فارس رویش دارد و امروزه به طور وسیع در دیگر مناطق مثل مدیترانه کشت می‌شود.  

میوه این درخت دارای سطح پوست میوه ناصاف و برجستگی‌های کوچک به رنگ زرد نارنجی و گوشت ترش و نسبتا تلخ است.  

مصرف بهار نارنج علاوه بر درمان بیماری‌های عصبی، نشاط‌آور و آرام بخش است.  

کد خبر 510438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha