مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
۰ نفر

احداث راه‌آهن برای استانی چون ایلام که یکی از گذرگاه‌های اصلی زائران برای حضور در مراسم اربعین است و ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد، بدون شک نویدی جز توسعه نخواهد داشت، اما واقعیت این است با وجود گذشت ۹سال از وعده‌های داده‌ شده، هنوز این استان چشم‌انتظار کلنگ‌زنی است.

راه‌آهن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از قدس آنلاین، هشتم آذر سال ۹۰ مجتبی اعلایی، استاندار وقت، در جمع خبرنگاران برگه‌ای را نشان داد و با شوق و ذوق فراوان اعلام کرد: «در حال آوردن قطار به ایلام هستیم. فردا اگر قطار آمد، نگویید سر و صدای قطار اجازه نمی‌دهد، بخوابیم!»

۹ سال از آن زمان گذشته و نرسیدن قطار به ایستگاه ایلام خواب از چشمان مردم ربوده و همه را در این سال‌ها چشم‌انتظار گذاشته است.

اگرچه راه‌آهن غرب تا استان کرمانشاه رسیده و آخرین وعده دولت کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن استان از سمت اسلام‌آباد غرب توسط رئیس جمهوری در سفر به استان ایلام بود، اما این سفر هم به سرانجام نرسید و باید منتظر بود که بالاخره این پروژه کلنگ‌زنی می‌شود یا خیر.

تاکنون ۲ رئیس جمهوری و ۴ استاندار و ۶ نماینده مجلس وعده راه‌آهن ایلام را داده‌اند، ولی هنوز مردم ایلام در آرزوی شنیدن صدای سوت قطار مانده‌اند.

در حال حاضر وعده مسئولان منوط به سفر رئیس جمهوری به استان و کلنگ‌زنی این پروژه معطوف شده است، در حالی که سفر رئیس جمهوری به این استان برای سومین بار لغو شده است.

مقدمات آماده است

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه تمامی مقدمات، مطالعات، زمان‌بندی و بودجه پروژه راه‌آهن ایلام آماده شده است اظهار کرد: به طور حتم در سفر آتی رئیس جمهوری به استان این پروژه نیز کلنگ‌زنی می‌شود.

علی‌اصغر کاظمی افزود: فاز اول این طرح به طول ۱۷ کیلومتر از سمت اسلام‌آباد تا ایلام طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت راه‌آهن به‌خصوص در استان کوهستانی ایلام بسیار هزینه‌بر است گفت: برای آغاز به کار این پروژه ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کاظمی ادامه داد: قرار شده است در نشست با رئیس جمهوری و جمعی از مدیران کلان، وزرای مربوطه و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مشخصی برای این پروژه ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه کل عملیات ریل‌گذاری مسیر اسلام‌آباد غرب به ایلام ۷۳ کیلومتر است یادآور شد: البته در تلاش هستیم که در فاز بعدی ایلام به راه‌آهن اندیمشک در سمت جنوب نیز متصل شود.

روزشمار وعده‌ها

حمود عباس‌زاده مشکینی، استاندار وقت ایلام، در ۲۱ دی سال ۹۱ نوید آن را داد که تا پایان سال جاری کلنگ فاز اول اتصال ایلام به شبکه سراسری راه‌آهن بر زمین زده می‌شود.

محمدرضا مروارید، استاندار دیگر ایلام، هم در سال ۹۵ از پیگیری رئیس جمهوری برای اتصال ایلام به راه‌آهن کشور خبر داد.

بعد از آمدن قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار جدید، پروژه راه‌آهن ایلام حتی قرار شد به عراق متصل شود.

آبان‌ ۹۶ سلیمانی دشتکی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از پیمانکاری قرارگاه خاتم برای اجرای پروژه راه‌آهن ایلام سخن گفت و اظهار کرد: بعد از رایزنی با وزیر مسکن و شهرسازی و موافقت وزیر، پروژه راه‌آهن ایلام آغاز می‌شود.

اگرچه در بهمن ۹۸ نیز از مشخص شدن پیمانکار قطعه اول راه‌آهن ایلام خبر داده شد، واقعیت این است که این پروژه در واقع منتظر همان مراسم کلنگ‌زنی است.

کد خبر 510078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha