شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با هدف صیانت و اطلاع از آخرین وضعیت دوزیستان کمیاب در استان سرشماری این دوگونه آغاز می‌شود.  

سمندر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، امید یوسفی، رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست در استان آذربایجان غربی افزود: برای اولین بار سال ۹۸ این دوگونه سرشماری شد که در سال ۹۹ نیز هفته  پایانی اردیبهشت دوباره سرشماری سمندرها در زیستگاه‌های استان آغاز می‌شود.  

وی اظهارکرد: این دو گونه کمیاب در مناطق کوهستانی و مرتفع اشنویه، پیرانشهر، سردشت، بوکان و مهاباد مشاهده شده‌اند، شناسایی زیستگاه‌ها، شمارش جمعیت و تخمین افزایش یا کاهش سالانه تعداد آنها مهمترین هدف از سرشماری این جانداران دوزیست است.  

یوسفی اضافه کرد: سمندرهای کردستانی و آذربایجانی با خال‌های کم رنگ و پررنگ از هم تفکیک می‌شوند و زیستگاه‌های عمده این جانداران در استان شناسایی و مشخص شده است.  

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: سال گذشته حدود ۵۰ حلقه سمندر در مناطق مختلف اشنویه سرشماری شده است، بررسی‌ها بیانگر این است که بیشترین جمعیت در مناطق کوهستانی و جویبارهای بوکان زیست می‌کنند و شامل ۲ گونه یاد شده است.  

یوسفی ادامه داد: هر دو گونه در معرض خطر انقراض هستند، عدم شناخت جوامع محلی از این گونه، تخریب زیستگاه، آلودگی منابع آبی زیستگاه به دلیل آفت کش‌ها، علف کش‌ها و کودهای شیمیایی و ورود فاضلاب‌های انسانی، کاهش جمعیت گونه و تغییر کاربری منابع آبی و انتقال آن به خارج از زیستگاه توسط کشاورزان از عوامل تهدید کننده سمندر است.  

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج دار جنوبی و سمندر جویباری ایران در ایران شناسایی و نامگذاری شده است.  

کد خبر 509769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha