شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: عملیات مرمت رفع خطر و حفاظت اضطراری در ارگ بهارستان بیرجند با اعتباری حدود ۱۲۰ میلیون تومان آغاز شد.

ارگ بهارستان بیرجند

علی شریعتی‌منش افزود: ارگ بهارستان توسط شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از بنیاد مستضعفان خریداری شده است و این بنای تاریخی باارزش با مشارکت میراث فرهنگی و شرکت آب منطقه‌ای رفع خطر می‌شود.

وی اظهار کرد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی برای مرحله نخست این مرمت ۷۰ میلیون تومان اعتبار گذاشته و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز از محل اعتبار ملی ۵۰ میلیون تومان تخصیص داده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: حفاظت اضطراری در عمارت اصلی از هفته گذشته شروع شده که شامل آواربرداری و تثبیت دیوارهاست تا بیشتر تخریب نشود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آسیب در عمارت اصلی ارگ وجود دارد افزود: تا یک ماه آینده با تکمیل طرح‌های مطالعاتی مشاور و پیمانکار جزئیات بیشتری از روند مرمت ارائه خواهد شد.

شریعتی‌منش تصریح کرد: رویکرد شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی که بسیار باارزش است، تبدیل شدن ارگ بهارستان به موزه و گنجینه آب است که انتظار می‌رود بعد از اجرا شدن آن بازدید برای عموم آزاد شود.

وی گفت: در حال حاضر زمانی برای اجرای کامل مرمت بنای تاریخی ارگ بهارستان نمی‌توان مشخص کرد، اما امید می‌رود با تخصیص به‌موقع اعتبارات این اقدام زودتر به انجام برسد.

ارگ بهارستان به شماره ۳۶۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و مربوط به دوره زندیه است.

این بنای تاریخی به دلیل اینکه سال‌ها مرمت و بازسازی نشده رو به تخریب است.

استان خراسان جنوبی بیش از ۹۱۵ اثر تاریخی و طبیعی ثبت ملی و ۴ اثر ثبت جهانی دارد که باغ اکبریه مشهورترین آنها در بیرجند قرار دارد.

کد خبر 509738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha