به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، عملیات اجرایی این طرح به طول حدود ۲۰ کیلومتر از سال ۱۳۸۹ شروع شد و بر اساس برنامه اعلامی قرار بود از حدود پنج کیلومتر درست در امتداد قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال پیش از شهر مرزنآباد شروع و تا منطقه دزدبن در مسیر جاده کندوان ادامه یابد منتهی بنا به گفته برخی از کارشناسان و مسئولان روند اجرای این طرح به علت وجود موانع و بروکراسیهای اداری با مشکلات وموانع فراوانی برخورد کرد به طوری که این وضعیت حتی به وقفه چندینساله روند اجرای این طرح نیز منجر شد.
رفع گرههای کور ترافیکی در راستای بهرهبرداری از قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال در محدوده شهری مرزنآباد، جلوگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرها از منطقه دزدبن تا مرزنآباد و در نهایت رفع نگرانی و دغدغه چندینساله ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون بخش مرزنآباد ناشی از این معضل ادامهدار از مهمترین اهدافی است که برای اجرای این طرح پیشبینی شده بود.
پس از گذر زمان از شروع این طرح روند اجرای آن با مشکلات و موانع فراوانی از جمله کمبود اعتبار، شرائط بد آب و هوایی، کمکاری برخی از مسئولان ادارات در جابهجایی مستحدثات موجود در حریم و نیز تنشهای محلی با ادعای مالکیت اراضی در حریم مواجه شد.
وجود معارض باعث کندی تعریض جاده کندوان است
کارشناس و مشاور این طرح ملی در اینباره گفت: این طرح اگرچه زمان دقیق اجرای آن مشخص نیست ولی به نظر می رسد از سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد منتهی در آن زمان آنچه بررسی شده این طرح با هدف رفع گرههای کور ترافیکی در منطقه مرزنآباد همزمان با بهرهبرداری آزادراه قطعه ۴ تهران - شمال، پیشگیری از یکطرفه شدن جاده کندوان در زمان اوج سفرهای پایان هفته از منطقه دزدبن با مرزنآباد و کاهش دغدغه و دلنگرانیهای ساکنان نقاط شهری و روستایی پیرامون این محور ناشی از این وضعیت اجرا شد.
منصور توپا ابراهیمی افزود: براساس این طرح قرار شد که عملیات بهسازی و تعریض این محدوده یعنی از مرزنآباد تا دزدبن به طول حدود ۲۰ کیلومتر انجام شود که فاز اول آن حدود پنج کیلومتر در امتداد قطعه ۴ آزاد راه تهران - شمال تا شهر مرزنآباد پس از سالها به علت وجود مشکلات و موانع انجام گرفت.
وی ادامه داد: فاز بعدی این طرح که با کلنگزنی مسئولان همراه بود از سال ۱۳۹۷ در محدوده شهر مرزنآباد به طول حدود ۲ و نیم کیلومتر تا راهی طویر آغاز شد منتهی در مسیر اجرای این طرح از زمان آغاز آن تاکنون مشکلات فراوانی وجود داشت و همچنان نیز دارد.
این کارشناس مشاور طرح گفت: روند پیشرفت فیزیکی این طرح حدود ۸۰ درصد و قرار است به زودی به بهرهبرداری برسد و فاز دیگر آن نیز که از طویر تا رستوران گل مریم به طول ۲ و نیم کیلومتر ادامه دارد حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته است و فاز آخر نیز حدود ۱۰ کیلومتر است به تازگی قرار داد با پیمانکار مرتبط منعقد شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران همرزمان با آئین کلنگ زنی این طرح در گزارشی به رسانهها اعلام کرده بود که با انجام عملیات خاکبرداری، خاکریزی، ساخت دیوارهای حائل باید به مدت ۱۵ ماه فاز بیش از ۲ کیلومتری این طرح که از شهر مرزنآباد آغاز تا دو راهی طویر ادامه دارد، به طور کامل اجرا شود.
توپا ابراهیمی افزود: عمده مشکلات اجرای این طرح به خاطر وجود اراضی ملی و مستثنیات اشخاص در مسیر است اگرچه همراهی و مشارکت همه جانبه مسئولان منابع طبیعی در رفع موانع و مشکلات این طرح را نباید نادیده گرفت ولی طبیعتا این دسته از مسئولان هم تا حدودی میتوانند از اختیاراتشان را در این حوزه بکارگیرند چرا که قانون اجازه نمیدهد.
وی ادامه داد: موارد دیگر آنکه برخی از افراد در گذشته بنا به دلایلی اراضی موجود در حریم را تحت تصرف خود قرار دادهاند و با گذشت سالها در این عرصه اقدام به ایجاد سازههایی که بیشتر جنبه تجاری و در ضلع شرقی جاده کندوان وجود دارد، کردهاند امروز همین افراد مدعی مالکیت این اراضی هستند.
توپا ابراهیمی ابراز امیدواری کرد با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران و نشستی به همین منظور در شهرداری مرزنآباد مشکلات و موانع پیش پای اجرای این طرح یکی پس از دیگری حل شود.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران به همراه دیگر مسئولان استانی مرتبط چهارشنبه هفته پیش با هدف بازدید از آخرین وضعیت و روند اجرای طرح ملی تعریض و بهسازی جاده کندوان به غرب مازندران و شهرستان چالوس سفر داشتند و در ادامه در نشست با موضوع تصمیمگیری و برنامهریزی برای رفع موانع در روند این اجرای این طرح در شهرداری مرزنآباد شرکت کردند.
ضرورت واریز خسارت به حساب دولت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر نیز با اشاره به قدمت بیش از ۸۰ ساله جاده تاریخی کندوان گفت که اجرای این طرح با توجه به مشکلات همیشگی مردم، مسافران و گردشگران به خاطر معضل ترافیک و حادثهخیزی آن، بسیار ضروری است منتهی برابر قانون هر خسارتی که براثر تخریب به عرصه ملی ناشی از اجرای این طرحها وارد میشود باید به دولت پرداخت شود.
عبدالرضا سنگاری، میزان خسارت وارده به عرصه و درختان موجود در مسیر اجرای این طرح را بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون مسئولان منابع طبیعی با توجه به اثر بخشی این طرح در رفع دغدغه همیشگی مردم و مسافران ناشی از ترافیک و حوادث در جاده کندوان از هیچ تلاشی در حوزه همکاری دریغ نکردهاند و کماکان همکاری خواهند داشت.
این مقام مسئول اظهار کرد: در نشستی که با حضور معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران روز چهارشنبه هفته پیش بابت همین موضوع برگزار شد، عمده مشکلات و موانع روند اجرای این طرح بررسی و برای حل آن راهکارهای خوبی ارائه و مصوب شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گفت: در این نشست قرار شد به شکلی با مسئولان وزارتخانههای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی رایزنی شود تا این میزان خسارت براساس ضوابط و راهکاری قانونی به دولت پرداخت شود.
سنگاری ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن مصوبات این نشست به زودی شاهد رفع موانع و مشکلات پیش پای عملیات اجرایی این طرح ملی باشیم.
رفع موانع برای تعریض این مسیر ضروری است
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی مازندران نیز با تائید برخی از مشکلات مطروحه گفت که خواه ناخواه این طرح ملی باید به طور کامل اجرا شود چرا که بسیار ضروری است منتهی منوط به آنکه موانع روند اجرای آن برطرف شود.
سهراب طور میزان اعتبار پیشبینی شده اجرای کامل این طرح به طول ۱۵ کیلومتر را بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: آنچه که در نشست اخیر از مسئولان راه و شهرسازی خواسته شده اینکه با مسئولان دستگاههای مرتبط نامهنگاری شود تا بلکه بتوانند به نحوی میزان خسارت به عرصه ملی پرداخت شود.
وی اظهار کرد: موضوع دیگر آزادسازی حریم بوده که مسئولان راهداری و حمل و نقل جادهای عهدهدار صیانت از حریم در این جاده هستند منتهی آنچه طبق اسناد موجود بررسی شده حریم این جاده اگر بیش از ۱۷ متر بوده چنین وضعیتی مربوط به پیش از انقلاب اسلامی باز میگردد.
این مقام مسئول گفت: با گذر در مسیر این جاده به سمت کرج دیده شده که در برخی از نقاط آن حریم آن نزدیک به ۲۲ متر و حتی ۲۵ متر نیز بوده است و این به معنای آن است که اگر عدهای به این حریم در بازه زمانی حتی قبل از انقلاب تجاوز و تصرف داشتهاند و دولت هم با آنها کاری نداشته دلیلی نمیشود که خودشان را مالک این عرصه بدانند.
طور افزود: یکی از مهمترین مسائلی که در این نشست مطرح و مورد تاکید قرار گرفته آن اینکه از مسئولان متولی خواسته شد اگر عدهای از افراد حقیقی و یا حقوقی ادعای مالکیت دارند اسناد و مدارکی که محرز و دال بر مالکیت آنها باشد ارائه دهند تا برابر نرخ کارشناسی دستگاه متولی حقوق این افراد مدعی را پرداخت نماید.
وی گفت که تا خرداد ماه ۲ و نیم کیلومتر از طول ۱۵ کیلومتری تا دزدبن زیر بار ترافیک خواهد رفت و هماکنون پیمانکاران این طرح نیز با استقرار نزدیک به ۱۲۰ دستگاه ماشینآلات سنگین کار را شروع کردهاند و امیدوارم با اجرایی شدن مصوبات این نشست مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.
معاون مهندسی و ساخت ادارهکل راه و شهرسازی مازندران برای شتاب بخشی در روند اجرای این طرح از مسئولان محلی این منطقه خواستار همکاری بیشتر شد.
تلاش خبرنگار با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران برای دریافت اطلاعات بیشتر و کاملتر راجع به این موضوع گزارشی متاسفانه این پیگیریها نتیجه نداد.
جاده چالوس - کرج (کندوان) به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر، تنها راه ارتباطی زمینی پایتخت به شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران است و این مسیر به خاطر برخورداری از چشماندازهای منحصربفرد و آثار طبیعی و تاریخی فراوان در تمامی ماهها بویژه نیمههای نخست سال پذیرای میلیونها مسافر و گردشگر است.
سوابق ساخت این جاده به سال ۱۳۱۲ باز میگردد و بنا به گفته برخی از صاحبنظران و کارشناسان وضعیت این جاده به گونهای طراحی و ساخته شده که که سطح سرویسدهی آن در برخی از نقاط به خاطر عدم وجود شانه یا عرض کافی و توقف خودروها به علت نواقص فنی سبب انسداد کامل یک خط آن و در نهایت ایجاد راهبندان میشود.
از طول این مسیر ارتباطی کوهستانی و پرتردد حدود نیمی از آن جز منطقه کندوان حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس است.
نظر شما