وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: درباره وضعیت بازگشایی مدارس فردا یکشنبه ۲۱ اردیبهشت در ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌شود.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، محسن حاجی میرزایی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های اصلی خانواده‌ها بازگشایی مدارس است. به آنها اطمینان می‌دهم اصل برای ما سلامت دانش‌آموزان است و کاری نمی‌کنیم که با پروتکل‌های بهداشتی سازگار نباشد.

وی افزود: مجموعه افرادی که در آموزش و پرورش حضور دارند، تلاش می‌کنند پایان شیرینی برای سال تحصیلی رقم بخورد و نه اعتبار سال تحصیلی لطمه ببیند و نه سلامت دانش‌آموزان.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نگرانی دیگر خانواده‌ها درباره امتحانات است، ادامه‌ داد: تأکید ما این است از همه محتوای آموزشی آزمون بگیریم. به معلمان و دانش‌آموزان فرصت دادیم کار آموزش را تمام کنند و تا هر زمان لازم باشد، روند آموزش استمرار پیدا می‌کند. درباره امتحانات هم اگر بتوانیم آن را به صورت حضوری برگزاری می‌کنیم و اگر نتوانیم امتحانات غیرحضوری خواهد بود.

وی بیان کرد: مهم‌ترین سوال و نگرانی درباره کنکور است. امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه ۱۲ به صورت حضوری از ۱۷ خرداد آغاز می‌شود و تا هفته اول تیر ادامه دارد. پس از آن ۳ هفته برای کنکور فرصت داریم. یعنی داوطلبان در دهه اول مرداد باید منتظر برگزاری کنکور باشند.

حاجی میرزایی افزود: در ۱۷ خرداد که امتحانات نهایی برگزار می‌شود با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش تعداد حوزه‌های امتحان است. ما به این دلیل اصرار به برگزاری امتحانات به صورت حضوری داریم چون به نفع دانش‌آموزان است و نمرات امتحانات نهایی در کنکور آنها سهیم است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه نگرانیم در پاییز آینده باز هم با کرونا مواجه شویم و این احتمال حتی اگر اندک هم باشد، باید راه حل‌های متنوعی را برای پاسخگویی به نیاز آموزشی دانش‌آموزان طراحی کنیم، گفت: یکی از راه‌حل‌های مهم ما استفاده از پیام‌رسان «شاد» است که البته مسائل و مشکلاتی هم دارد و به سرعت آنها را حل می‌کنیم.

  • هر دانش‌آموز، یک مهارت

حاجی میرزایی افزود: در سال تحصیلی آینده طرح هر دانش‌آموز یک مهارت را اجرا می‌کنیم. هر دانش‌آموز باید یک مهارت متناسب با محل زندگی خود را کسب کند. طرح مدرسه خوانا در دوره ابتدایی نیز برای تقویت مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن از سال آینده در دوره ابتدایی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت، ماموریت خانواده است و با شکل‌گیری آموزش رسمی، خانواده امر تربیت را به نظام رسمی واگذار کرد و خودش کنار نشست، افزود: در ایام خانه‌نشینی کرونا این پیوند بین اعضای خانواده برقرار شد و باید در دوران بعد از کرونا نیز تداوم پیدا کند. معلمان هم کاری کارستان کردند. آنها کارهای بزرگی انجام دادند، از امکانات شخصی خود برای آموزش استفاده کردند، از روی تخت بیمارستان تدریس کردند. در این ایام پیوند دانش‌آموز با آموزش قطع نشد.

  • آغاز اجرای طرح «آجر به آجر»

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه عنوان کرد: قبل از حادثه کرونا در اجتماع خیران مدرسه‌ساز در شهر مشهد بودم، به یقین در چند نوبت در این جلسه غبطه خوردم که این افراد عاشقانه درباره کارشان صحبت می‌کردند. ما حدود ۳۰ هزار خیر حقیقی و حقوقی داریم. در خصوص مدرسه‌سازی با اشتیاق ملی و کمک‌های خرد روبرو هستیم و در این راستا طرح «آجر به آجر» را طراحی کردیم که هر کسی که سرمایه خرد دارد هم بتواند مشارکت کند یعنی حتی هر کسی با یک آجر در ساخت مدرسه مشارکت کند و برای ما بیش از ساخت مدرسه، این فرهنگ اهمیت دارد.

حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه ۳۰ درصد فضای آموزشی را خیرین تأمین کردند، گفت: کشور گسترده‌ای داریم و جابه‌جایی نیز زیاد داریم بر همین دلیل برخی مدارس خالی از دانش‌آموز و در جایی کلاس با ۳۵ تا ۴۰ دانش آموز است و دولت تمام تلاش خود را می‌کند؛ هر خیری که ۵۰ درصد سرمایه ساخت پروژه را بگذارد، دولت مابقی را تأمین می‌کند و اختصاص اعتبار در این راستا ۴ برابر شده است. البته حتی اگر مدرسه کافی داشته باشیم، منت‌دار حضور گرم خیران هستیم.

وی درباره مرحوم حافظی اظهار کرد: مرحوم حافظی در سال ۷۷ بنیان این کار را گذاشتند و نهال کوچک به درخت تناوری تبدیل شده است چون با فرهنگ و علایق جامعه ما هماهنگ است و پیش می‌رود؛ در حالی که مرحوم حافظی در بستر بیماری بود، در کار خیر حاضر می‌شد و وقت می‌گذاشت؛ هر سفری که بنده برای مدرسه‌سازی داشتم، جمعی از خیرین همکاری می‌کنند؛ یاد خیر برای مرحوم حافظی می‌کنم و آرزوی علو درجات دارم و امیدوارم این راه پرثمرتر شود.

کد خبر 509680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha