دانشگاه پنسیلوانیا بیش از ۵۰۰ نسخه خطی مربوط به جهان اسلام را دیجیتالی کرده و در معرض نمایش گذاشته که بیشتر آن‌ها به زبان‌های فارسی و عربی است.

نسخه دیجیتالی خمسه و شاهنامه  پنسیلوانیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت اکتوالیته-  پروژه نسخه‌های خطی جهان اسلام  (MMW)تحت نظارت کتابخانه دانشگاه پنسیلوانیا بیش از ۵۰۰ نسخه خطی جهان اسلام را که تاکنون فهرست‌بندی‌ نشده بوده با هدف در دسترس قرار دادن میراث غنی جهان اسلام، طبقه‌بندی و دیجیتالی کرده و در معرض نمایش عموم گذاشته است. ۸۲۷ نقاشی نیز در میان این نسخه‌های خطی به چشم می‌خورد.

 به همین منظور دانشگاه پنسیلوانیا از دانشگاه کلمبیا، کتابخانه رایگان فیلادلفیا، برای تکمیل نسخ خطی جهان اسلام درخواست کمک کرده و کالج برایان ماور و کالج هاورفود نیز هر کدام به سهم خود برای تکمیل این پروژه مشارکت داشته‌اند.

 میچ فس، متصدی مجموعه ویژه کتابخانه پنسیلوانیا گفت که هدف این پروژه در آغاز دیجیتالی کردن همه نسخه‌های خطی جهان اسلام متعلق به مجموعه دانشگاه پنسیلوانیا بوده اما به سبب مجموعه غنی دانشگاه کلمبیا با این دانشگاه نیز وارد همکاری شده‌اند.

وب‌سایت OPenn، که این مجموعه را در خود جای داده گفت: این مجموعه بخش اعظمی از میراث فکری و فرهنگی جهان اسلام را از سال ۱۰۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی به نمایش می‌گذارد. این پلتفرم پیش از این میزبان اسناد بایگانی دیگر مانند نسخه‌های خطی هندی بود.

این نسخه‌های خطی شامل موضوعات مختلف و متعددی از جمله ریاضیات، ستاره‌شناسی، تاریخ، حقوق و ادبیات می‌شود که بیشتر آن‌ها به زبان فارسی و عربی است و مابقی به زبان‌های قبطی، عبری، سریانی، ترکی و بربری نوشته شده است.
 
 میچ فرس گفت «ما یک رویکرد گسترده از جهان اسلام را در پیش گرفته‌ایم که متونی از مسیحیت و هندوئیسم را نیز شامل می‌شود و بسیاری از این متون با علم و فناوری موسیقی سروکار دارند و نیز از جهان تاریخی اسلام آمده‌اند.»

او همچنین گفت که بین نادرترین نسخه‌های خطی موجود در این مجموعه یک نسخه قرآن نفیس وجود دارد که در جزیره مالت و توسط یک زندانی درست شده است.

این مجموعه که با کیفیت بالایی اسکن شده است به صورت رایگان در این آدرس زیر قابل مشاهده و بارگذاری است.  

کد خبر 509615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha