مشکلات چرخه اقتصادی همواره لنگ آموزشگاه‌های موسیقی سمنان با تعطیلات اجباری به‌ دلیل کرونا دوچندان شد، صحبت‌هایی درباره حمایت از آنها از طریق سامانه ویژه‌ای مطرح است، اما با توجه به نامشخص‌بودن خیلی از جوانب آن، امید هنرمندان این استان درباره تحقق این حمایت‌ها کمرنگ است.

موسیقی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  موسیقی مقدس است. ارتباط هنرمندان موسیقی با این هنر مثل ارتباط روح است با تن؛ و این اغراق نیست. آنچنان که بسیاری از این هنرمندان، با وجود اینکه هیچ‌گاه هنرشان از نظر اقتصادی بهره چندانی نمی‌رساند، همچنان به آن وفادارند.

در کل مدت زندگی به سختی امرار معاش می‌کنند، اما سازشان را به نان نمی‌فروشند و این همان تقدسی است که از آن سخن رفت. یعنی با تمام بی‌اعتنایی‌هایی که مدت‌هاست به موسیقی می‌شود، همچنان ز غوغای جهان فارغ در آغوش سازشان می‌خزند و درد دلشان را در نوای سازشان فریاد می‌زنند و فقط خودشان می‌شنوند.

چرخ زندگی بسیاری از هنرمندان موسیقی در روزهای عادی هم به سختی می‌چرخید، چه برسد به حالا که با شیوع کرونا، بیش از ۲ ماه است مدرسان موسیقی خانه‌نشین شده‌اند و آموزشگاه‌ها تعطیل است. حال آیا برای کسی این سوال پیش‌آمده کسی که تنها منبع درآمد نه چندان زیادش تدریس یا مدیریت آموزشگاه موسیقی است، در این مدت، چگونه زندگی گذرانده است؟

باتوجه به آسیب‌هایی که تعطیلات کرونا به آموزشگاه‌های موسیقی که چرخ اقتصادشان همواره لنگ بوده وارد کرده است، لزوم حمایت از هنرمندان این عرصه بیش از همیشه احساس می‌شود.  

صحبت از حمایت‌هایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میان آمده که گویا با شرط و شروطی همراه است و زوایای پیدا و پنهانی دارد که هنوز برای مدیران و مدرسان آموزشگاه‌های موسیقی روشن نیست و این افراد نیز درباره به‌نتیجه‌رسیدن این حمایت‌ها حرف‌هایی دارند و در گفت‌وگوها مشخص است که چندان چشم امیدی به این مساله ندارند.

مانعی به نام سامانه ثبت نام صلاحیت تدریس

مدیر یک آموزشگاه موسیقی در سمنان گفت: آموزشگاه از ابتدای اسفند ۹۸ تعطیل است و در تمام این مدت ما هیچ درآمدی نداشتیم. بسیاری از مدیران آموزشگاه‌های موسیقی برای پرداخت اجاره بهای ساختمان آموزشگاه دچار مشکل شده‌اند.

سینا فرزامی‌راد افزود: به‌تازگی مجوز فعالیت آموزشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داده‌اند ولی مشکل اینجاست که خیلی از هنرجوها اعتماد نمی‌کنند که به آموزشگاه بیایند. من فکر می‌کنم آموزشگاه‌های هنری آسیب هایی متحمل شدند که شاید به راحتی جبران نشود.  

وی ادامه داد: باخبر شدیم نامه‌ای در زمینه حمایت‌های دولت از مشاغل آسیب دیده از کرونا که آموزشگاه‌های هنری را هم شامل می‌شود از استانداری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان فرستاده شده است اما متاسفانه این اداره کل در مورد این نامه به ما خبر نداده است.

فرزامی راد افزود: اگر کسی قصد استفاده از بسته‌های حمایتی دارد، باید در سامانه ثبت نام کارت صلاحیت تدریس ثبت نام کند. اول اینکه ماهیت این بسته حمایتی مشخص نیست و ما اصلا نمی دانیم چه حمایت هایی قرار است بشود. دومین مساله این است کسی که بیمه هنرمندان است، قطعا در زمینه هنری فعالیت می‌کند.

وی ثبت نام در سامانه کارت صلاحیت را بخشی دانست که علامت سوال بزرگ هنرمندان این حوزه شده است و اضافه کرد : شاید با گذاشتن این شرایط می‌خواهند کسی به فکر استفاده از این حمایت نیفتد.

آموزش مجازی برای موسیقی کارساز نیست

یک مدرس موسیقی هم گفت: ما هر سه ماه یکبار حقوق می‌گیریم و درآمد من فقط از تدریس موسیقی تامین می شود در سه ماه گذشته هیچ درآمدی نداشتم و درحال حاضر هم تعداد هنرجوها خیلی کم شده است.

مژگان هاشمی افزود: آموزش مجازی، حداقل در زمینه موسیقی، نمی‌تواند زیاد کارساز باشد، زیرا هم بستر اینترنت باکیفیت چندان فراهم نیست و هم اینکه در نواختن موسیقی، نحوه حرکت دقیق دست‌ها خیلی مهم است و در فضای مجازی نمی‌شود جزئیات را به طور کامل انتقال داد.

هنوز هیچ حمایتی قطعی نشده است

رئیس انجمن موسیقی استان سمنان گفت: به‌تازگی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  در مورد حمایت از آموزشگاه‌های موسیقی گفت و گو و درخواست خود را مبنی بر حمایت از این افراد مطرح کردم.

رامین صبری افزود: تاکنون هیچ بسته حمایتی در نظر گرفته نشده و هرچه هست، فقط در حد حرف است. هنوز هیچ حمایتی به طور قطع به تصویب نرسیده است.

وی ادامه داد: در استان سمنان حدود ۲۴ آموزشگاه موسیقی وجود دارد که این تعداد در تناوب است. زیرا خیلی از این آموزشگاه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلات کرونا در حال تعطیل شدن هستند.

صبری با تاکید بر اینکه امیدوارم شان هنرمندان استان سمنان حفظ شود،  گفت: مسئولان اجازه ندهند برخی از آنان مجبور به درخواست حمایت از کمیته امداد شوند.

سلامت هنرجویان اولویت اول خانواده‌ها

مادر یک هنرجوی موسیقی اظهار کرد: فرزندم در هنر موسیقی پیشرفت خوبی داشته و به این هنر علاقه‌مند است، پیشرفت او باعث خوشحالی ماست ولی در شرایط فعلی، به دلیل شیوع کرونا در مورد حضور فرزندم در محل پررفت و آمدی مثل آموزشگاه موسیقی نگران هستم و ترجیح می‌دهم فعلا از رفت و آمد در این مکان‌ها خودداری کند.

سمیرا ذولفقاری ادامه داد: برای دلسرد نشدن فرزندم، حتی به فکر آموزش خصوصی موسیقی هم افتادیم اما چون در آموزش خصوصی هم کماکان ارتباط نزدیک وجود دارد و رعایت فاصله‌گذاری میسر نیست، از این تصمیم صرف نظر کردیم.

هنرمندان در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نام کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اظهار کرد: تصمیم وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص حمایت از اهالی فرهنگ و هنر آسیب دیده از کرونا، راه‌اندازی یک وب سایت برای ثبت درخواست این افراد است و هنرمندان با مراجعه به درگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه به نشانی  www.farhang.gov.ir  می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند

فرشید فلاح افزود: اطلاعیه ای  با این مضمون در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان قرار داده شده است.

وی ادامه داد: در مورد ماهیت این بسته و زمان و شرایط تحویل آن اطلاعات بیشتری در دست نیست و هرچه هست در همین اطلاعیه آمده است.

کد خبر 509575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha