مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خمین از کشف یک هاون سنگی بزرگ متعلق به دوران قاجاریه خبر داد و گفت: این اثر تاریخی در حین عملیات عمرانی در روستای آشناخور این شهرستان پیدا شد.

هاون سنگی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی مشهدی شنبه ۲۰ اردیبهشت افزود: این سنگ در اصطلاح سرکو (هاون سنگین) نامیده می‌شود و درون آن حفره بزرگی وجود دارد که انواع غلات مانند گندم را درون آن ریخته و پس از مرطوب کردن با وسیله‌ای چوبی آن را می‌کوبیدند تا پوست غلات کنده شود و محصولی مانند بلغور به دست آید.

وی اظهار کرد: کوبیدن انواع دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی نیز از کاربرد این وسیله قدیمی است و در کنار حفره بزرگ روی آن، حفره کوچکی به منظور ریختن آب برای مرطوب کردن غلات نیز وجود دارد.

مشهدی اضافه کرد: این سنگ با کارشناسی انجام شده متعلق به دوران قاجاریه است و تا اواخر دوره پهلوی اول نیز مورد استفاده بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین ادامه داد: این گونه سنگ‌ها در میادین مرکزی روستاها و قلعه‌ها تعبیه می‌شده و مورد استفاده عموم مردم بوده است.

مشهدی بیان کرد: این سنگ کشف شده به دهیاری روستای آشناخور تحویل داده شده تا به‌عنوان یک نماد تاریخی و فرهنگی در قسمت مرکزی روستا تعبیه شود.

۲۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در خمین شناسایی شده و این شهرستان از نظر دستکندها و سنگ‌نگاره‌ها در جایگاه اول کشور و از نظر کبوترخانه رتبه نخست استان مرکزی را دارد.

خمین زادگاه حضرت امام خمینی، معمار کبیر انقلاب اسلامی است و در ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.

کد خبر 509496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha