رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان گفت: مدیریت شهری و اعضای این کمیسیون برای تعطیلی یا تغییر رویکرد باغ وحش صفه اصفهان اتفاق نظر دارند.

باغ وحش

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، کوروش محمدی شنبه ۲۰ اردیبهشت اظهار کرد: باید این باغ‌وحش را به گونه‌ای تغییر دهیم که از حالت تجاری و محلی برای اسارت حیوانات در قفس خارج شود و دیگر بازدیدکنندگان نتوانند به آنها غذا بدهند.

وی ادامه داد: باید با تصمیم مناسبی در این زمینه اسم باغ‌وحش از روی آن برداشته شود تا تضمینی برای ادامه حیات طبیعی حیوانات و تبدیل اصفهان به شهری بدون باغ‌وحش باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان افزود: کوه صفه زیستگاه طبیعی برای پرندگان و حیوانات محسوب می‌شود که در زمان حاضر به یک سری قفس و زندان بی‌روح تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: شیر به عنوان سلطان جنگل در قفسی ۴۰ متری زندانی شد، بخشی از فعالان مدنی نگرانی برای حیوانات دارند که ۳۱۸ حیوان از ۳۶ گونه که در این باغ وحش نگهداری می‌شوند با طبیعت تصنعی خو گرفته‌اند و تنازع برای بقا و دفاع از خود را نیاموخته‌اند و نمی‌توانند در طبیعت رها شوند و در صورتی که رهایی در طبیعت، امکان تهیه غذا ندارند و پس از مدتی تلف خواهند شد.

محمدی اضافه کرد: این محل نباید توسعه پیدا کند  پیشنهاداتی در این زمینه از طرف فعالان زیست‌محیطی و مدافعان حقوق حیوانات مطرح شده که در صورت امکان این باغ وحش را به نقاهتگاه یا مرکز بازپروری حیوانات آسیب دیده و محلی برای بازگرداندن حیوانات به طبیعت تبدیل کنیم.

به گفته وی باغ وحش صفه اصفهان باید به مرکز مطالعاتی حیات وحش تبدیل شود تا بتوانیم نگاهمان را به حیات وحش ارتقا دهیم و تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: دیدگاه مدیریت شهری و فعالان محیط‌زیست نسبت به باغ وحش صفه شبیه به هم است و امروز دیگر در تمام دنیا کسی نمی‌تواند از باغ وحش دفاع کند و نگهداری حیوانات وحشی در قفس، نگاه منسوخ شده‌ای است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان گفت: باغ وحش به عنوان محلی برای اسارت حیواناتی که آزادی آنها سلب شده و به‌صورت تصنعی در معرض دید مردم قرار گرفتند، محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مدیریت شهری اصفهان در دوره‌ای با هدف گردشگری و آموزش کودکان این باغ وحش را احداث کرده که هر ۲ نظریه در زمان حاضر منسوخ شده است و  هیچ گردشگری خارجی حاضر نیست وقتش را به دیدن حیوانات در قفس باغ وحش اختصاص دهد و امتیاز منفی برای شهر در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته محیط‌زیست طبیعی را برای زندگی حیوانات مهیا می‌کنند و گردشگران در خودروی حفاظ‌دار، حیوانات وحشی را بطور طبیعی مورد بازدید قرار می‌دهند.

محمدی اظهار کرد: تمرکز بر یک حوزه خاص و مدیریت تک بعدی موجب مغفول ماندن ابعاد دیگر زندگی اجتماعی می‌شود. مدیریت در یک دوره همه تلاش خود را صرف گردشگری کرده و محیط‌زیست و حیات وحش را بطور کامل نابوده کرده است.

وی اضافه کرد: ژئوپارک قزوین در ۱۰ هکتار وجود دارد که حیوانات بیرون از قفس در حالت طبیعی زندگی می‌کنند. احداث ژئوپارک در اصفهان زمان‌بر و هزینه‌بر است که نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط‌زیست شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی اصفهان این آمادگی را دارند که همکاری و تعامل را با بخش خصوصی در این زمینه داشته باشند در صورتی که این وظیفه مدیریت شهری نیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست متولی این حوزه است.

وی افزود: باید بخش خصوصی وارد میدان شود و محیط‌زیست و منابع طبیعی هم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و مدیریت شهری هم بر اساس رسالت خود که تا کنون میلیاردها تومان هزینه کرد و همچنان کمک خواهد کرد.

انتشار تصاویری از وضعیت نامناسب حیوانات موجود در این باغ وحش در فضای مجازی، نارضایتی بسیاری از اصفهانی‌ها و جمعی از دوستداران محیط‌زیست و حیوانات در دیگر شهرها را در پی داشته و فعالان محیط‌زیست را برانگیخته تا با راه‌اندازی این پویش، مخالفت جدی خود با نگهداری نامناسب این حیوانات را اعلام کنند و حتی در ابعادی وسیعتر برای کاهش تعداد باغ وحش‌های کشور و احقاق حقوق حیوانات و رهایی موجودات اسیر از در محیط قفس‌ها، دست به کار شوند.

باغ وحش صفه به مکانی برای اسارت ۳۱۸ حیوان متشکل از ۳۷ گونه تبدیل شده که اگرچه سال‌هاست حال و روز خوشی ندارند اما این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند تا جایی که هم‌اکنون پویش(کمپینی) زیر عنوان «نه به باغ وحش صفه اصفهان» نیز برای تعیین سرنوشت آن راه‌اندازی شده است.

پارک کوهستانی صُفه امکانات تفریحی همچون تله کابین، بولینگ و پارک بادی را شامل می‌شود اما در یکی از مجموعه‌هایش باغ وحشی قرار دارد  که متولی آن به‌طورکلی شهرداری و در ابعاد کوچکتر شهرداری منطقه پنج این کلانشهر است.

این پارک در دامنه کوهی به همین نام، در جنوب غرب کلانشهر اصفهان واقع شده و بلندترین نقطه آن ۲ هزار و ۲۳۲ متر است.

کد خبر 509487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha