طرف کارگری اعتراض به مصوبه مزد ۹۹ را در ۴ جبهه پیگیری می‌کند و بیانات اخیر رهبر انقلاب را فصل‌الخطاب تصمیم‌گیری در مورد مزد می‌داند.

دستمزد - حقوق - اسكناس

همشهری آنلاین - احمد میرخدائی: ترمیم دستمزد ۹۹ کارگران، که به نظر کارفرمایان، اقدامی غیرقابل اجرا قلمداد می‌شد، حالا پس از ثبت شکایت کارگران در دیوان عدالت اداری و اقدام سازمان بازرسی کل کشور علیه این مصوبه جدی‌تر شده، ضمن این که به نظر می‌رسد کارگران برای پیگیری مطالبه مزدی خود به نوعی حکم حکومتی رهبری را نیز همراه خود می‌بینند؛ یک ۳ گانه مهم که بر اساس شواهد امر، احتمالا به چرخش جدی در مصوبه مزد ۹۹ به نفع کارگران منجر خواهد شد. شورای عالی کار ۲۶ فروردین امسال پس از  ماه‌ها کشمکش بدون توافق با طرف کارگری رقم مزد ۹۹ را ابلاغ کرد. موضوعی که با اعتراض‌های بسیاری مواجه شده است.

پس‌از این که به دنبال ۶ ماه رایزنی شرکای اجتماعی، مصوبه دستمزد سال ۹۹ کارگران با آراء نمایندگان دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار به تصویب رسید و حتی نظرات حداقلی طرف کارگری نیز در آن اعمال نشد، تشکل‌های کارگری به استناد تخلف این مصوبه از ماده ۴۱ قانون کار خواستار بازنگری این مصوبه شدند. آن‌ها تاکنون در ۴ جبهه شامل شورای عالی کار، دیوان عدالت اداری وزارت کار و قوه قضائیه پیگیر اصلاح مصوبه مزد ۹۹ بوده‌اند. اما موضوعی که امید کارگران را تقویت کرده موضع اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با مجموعه‌های تولیدی به مناسبت هفته کارگر بود چنان‌که ایشان با اشاره به این گلایه‌های طرف کارگری فرمودند: «این مقررات حتماً با نگاه عادلانه بایستی تنظیم شود و مسئولان بنگاه‌ها هم به این نکته توجه کنند.»

  • کارفرمایان کوتاه نیامدند

بعد از اعلام اعتراض تشکل‌های کارگری از نحوه تصویب و مفاد مصوبه مزد ۹۹، پیگیری‌های همشهری از طرف‌های کارفرمایی حاکی از این بود که این گروه  به تغییر این مصوبه مزدی علاقه‌ای ندارند آن‌ها حتی از نارضایتی برخی بنگاه‌های اقتصادی از اجرا نشدن طرح فریز مزدی خبر می‌دادند. از سوی دیگر، آن دسته از مسوولان وزارت کار و شورای عالی کار که پیش‌ازاین ب با همشهری گفت‌وگو کرده بودند تاکید داشتند؛ میزان افزایش پایه حقوق کارگری موردقبول نمایندگان دولت در شورای عالی کار نبوده و بر همین اساس آنها پیرو توصیه‌های بدنه کارشناسی دولت، با نظر طرف کارگری برای افزایش پایه حقوق به‌جای بالا بردن مزایای کارگری موافقت نکرده‌اند.

  • کارگران مشغول شکایت

فقط چند روزی از ابلاغ مصوبه مزد ۹۹ گذشته بود که اختلاف‌نظرهای حل‌نشده در موضوع دستمزد سال جاری، کار را به شکایت طرف کارگری در دیوان عدالت اداری رساند و طبق اعلام کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، این تشکل کارگری به وکلای معرفی شده از کمیسیون حقوق عامه کانون وکلای قوه قضاییه وکالت داد تا برای ابطال مصوبه دستمزد ۹۹ در دیوان عدالت اداری اقدام کند. در ادامه ۳ شکایت دیگر نیز از سوی تشکل‌های مختلف کارگری در موضوع دستمزد ۹۹ به دیوان عدالت اداری رسید و عملاً راه را برای مصالحه یا دعوای قانونی شرکای اجتماعی در ماجرای دستمزد ۹۹ باز کرد.

  • عدالت‌خانه میزبان کارگران

پس از وصول شکایت‌ تشکل‌های کارگری در دیوان عدالت اداری، هفته گذشته جمعی از کارگران و تولیدکنندگان به مناسبت هفته کارگر با رئیس قوه قضاییه دیداری داشتند و در این دیدار ضمن تشریح دیدگاه‌های طرف کارگری درباره وضع معیشت جامعه کارگری و نحوه تعیین دستمزد کارگران، بحث این شکایت‌ها نیز مطرح شد. درنهایت سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد در اسرع وقت جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی کار برگزار و مصوبه دستمزد ۱۳۹۹ از حیث ابعاد و مغایرت با ماده ۴۱ قانون کار مورد بررسی قرار دهد. پیگیری‌های همشهری حاکی است پیرو این دستور، تاکنون دو جلسه با حضور نمایندگان کارگری و اعضای شورای عالی کار در سازمان بازرسی کل کشور برگزار شده و آن‌گونه که منابع کارگری می‌گویند نتایج قابل قبولی در مورد تخلف در تعیین مزد ۹۹ و رساندن حداقل دریافتی کارگران به ۲.۸ میلیون تومان حاصل شده است.

  • فصل‌الخطاب رهبری

از ۲۶ فروردین تاکنون اعتراض به مصوبه مزد ۹۹ حواشی زیادی داشت تا این‌که رهبر انقلاب نیز در ارتباط تصویری که به مناسبت هفته کارگر با مجموعه‌های تولیدی کشور داشتند، جدا از توصیه‌های راهبردی در مورد مقوله کار و تولید، به شکایت طرف کارگری از تصویب مزد ۹۹ بدون لحاظ شدن نظرات کارگران نیز اشاره کردند و باب تازه‌ای در پیگیری اعتراض‌های مزدی کارگران گشودند. ایشان در این ارتباط تصویری فرمودند: «دیدم دوستان از بعضی از مصوباتی که نظرات کارگران در آن‌ها ملاحظه نشده شکایت می‌کنند؛ این مقررات حتماً با نگاه عادلانه بایستی تنظیم بشود و مسئولان بنگاه‌ها هم به این نکته توجه کنند.»

  • استقبال کارگران از مواضع رهبری

به دنبال انتشار بیانات رهبری، طرف کارگری با استقبال از مواضع حکیمانه ایشان، خواستار فصل‌الخطاب قرار گرفتن این بیانات در ماجرای مزد ۹۹ شدند. نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه مواضع رهبری بر استاندارهای سازمان جهانی کار منطبق است، گفت: بر اساس این استانداردها توسعه بدون نیروی انسانی محقق نمی‌شود و تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم رعایت حقوق نیروی کار ازجمله دستمزد عادلانه و پرداخت منظم آن، امنیت شغلی، بیمه، آموزش، خدمات رفاهی، بهداشت و درمان، همگی توصیه‌هایی است که رعایت آنها به توسعه همه‌جانبه منجر می‌شود.

علی خدایی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با ابراز تأسف از اجرا نشدن این توصیه‌ها، افزود: سال‌هاست که طرف کارگری خواستار رعایت قانون در تعیین حقوق و دستمزد کارگران، بازگشت امنیت شغلی و بهره‌مندی نیروی کار از عواید تولید است و حالا باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب قرار بگیرد.

  • ماده ۴۱ قانون کار اجرا شود

فعلاً طرف‌ کارگری در تمام جبهه‌ها مشغول تلاش برای بازبینی مصوبه مزد ۹۹ و اجرای ماده ۴۱ قانون کار است.

فرامرز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار و رئیس کمیته مزد کانون شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با همشهری آنلاین، آخرین نتایج اعتراض به مصوبه مزد ۹۹ را تشریح کرد و گفت: تاکنون تشکل‌های کارگری ۴ شکایت از مصوبه مزدی شورای عالی کار به دیوان عدالت اداری ارسال کرده‌اند که همگی در جریان است و همچنین پیرو دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی اعتراض‌های مزدی کارگران در سازمان بازرسی کل کشور نیز دو جلسه در سازمان بازرسی درباره دستمزد، تخلف در اجرای ماده ۴۱ قانون کار و تخلف دولت در رساندن کف حقوق به ۲.۸ میلیون برگزار شده است.

توفیقی با اشاره به اینکه طرف کارگری منتظر واکنش وزارت کار در مورد فرموده‌های مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: به دنبال بیانات رهبری، وزیر کار وعده پیگیری افزایش حق مسکن را مطرح کرد که این مسئله اصلاً مطلوب طرف کارگری نیست و نمی‌تواند گشایشی در کار کارگران ایجاد کند.

او با تأکید بر این‌که طرف کارگری بر مزد عادلانه اصرار دارد و این هدف با افزایش حق مسکن محقق نمی‌شود، گفت: بخش عمده کارگران در حقوق خود حق سنوات، حق اولاد، بن کارگری و سایر مزایا را دریافت نمی‌کنند و حق مسکن هم یکی از همین مزایاست که برای همه کارگران مستمر نیست.

توفیقی خط‌مشی طرف‌های کارگری در اصلاح مصوبه مزدی را افزایش ماده ۴۱ قانون کار اعلام کرد و گفت: طبق قانون، خواستار افزایش پایه دستمزد به میزان نرخ تورم واقعی و لحاظ کردن هزینه معیشت در تعیین مزد سال ۹۹ هستیم؛ به‌گونه‌ای که اضافه شدن سایر مؤلفه‌ها و مزایا به‌صورت مستمر به حقوق پایه، حداقل دریافتی کارگران به ۲.۸ میلیون تومان برسد و راه فراری برای نپرداختن آن وجود نداشته باشد.

کد خبر 509421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسدالله IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    60 57
    خداوند مقام معظم رهبری رو حفظ بفرماید
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    فکری به حال ما کارگرا بکنید با این حقوق چه جوری زندگی پیش ببریم
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    90 5
    همه ی اقلام ده برابر شده حتی از دست شما هم خارج شده نمی توانید کنترول کنید
  • یه کارگر IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    105 4
    تو رو خدا پایه حقوق رو افزایش بدید واقعا با این حقوق همیشه شرمنده زن و) بچه ام هستم قدرت خریدم خیلی پایینه
  • سمانه IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    108 6
    خدا خیرتون بده ب داد کارگرا برسین
  • من IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    61 9
    خداوند نگه دار رهبر آقای رئیسی و نماینده ی کارگرا باشه
  • فناوری IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    81 33
    ۱ میلیون ۸۰۰ هزار به وزیر کار حقوق بدین حداقل دل من خنک بشه بفهمه ۱میلیون ۸۰۰ چقدر زیاده
  • سیدرضا IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    به خدابااین قیمتاواین حقوق کارگری نمیشه زندگی کرد.آدم هم کارمیکنه بدنشوبه عذاب میندازه آخرسرشم شرمنده خانواده میشه
  • محمد آیین IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    78 7
    جانم فدای رهبر
  • فرهاد AE ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    42 43
    با تشکر از رهبر وشورای کارگری که تو فکر کارگر هستن.انشاالله خدا سلامتی به شما وخانواده محترم بده .....
  • شهرام دهقانی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    53 40
    درود بر شرف وعزت وکرامت رهبر بزرگ، حکیم، عارف، بزرگوار، خاکی، نایب بر حق مهدی موعود عج، فرزانه، رعوف، حضرت سید علی خامنه ای عزیز،جان تمام شیعیان عالم، مخصوصا شیعیان ایران فدای یک تار مویت، جانم فدای رهبر
  • فرهاد پناهی ازاد IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    33 44
    ماده41 عدالت مزدی بدور از تمرد وزرای کار قبلی و فعلی و اراده برای قانون گریزی.رسیدگی مقام محترم قضایی مورد استدعاست.
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      0 1
      ای چاپلوس نون بازوت رو بخور
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    27 7
    واقعا آقای شریعتمداری خدای ناکرده متوجه نیست که کارگر حرفش حداقل و کف حقوق به 2800؟
  • حسن GB ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    27 7
    خط فقر ۹میلیون تعین شده مگر اینها ایرانی وجز ملت نیستند بیخودی هی دلسوزی میکنید این همه منابع درکشور داریم بخدا انصاف نیست
  • مستمری بگیر IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    64 6
    ما میگیم پایه حقوق کمه،او میگه حق مسکن اضافه میکنیم،ایشون تا حالا نگاهی به فیش مستمری بگیران نکرده
    • احمد IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      28 2
      تا بوده همین بوده از کسی که بیست میلیون حقوق میگیره توقع داری برای کارگر حقوق درست لحاظ کنه دلت خوشه
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    31 3
    خداالهی پشت وپناه همه دستنکاران این موضوع مهم باشه.خداخانواده شون وبراشون نگهداره
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    24 6
    خداوکیلی حقوق ما برای ده روز زندگی هم نیست
  • قربانی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    29 11
    خداوند مقام معظم رهبری رو حفظ کنه فقط ایشون هستن که دقدقه مردم و کارگرارو دارن
  • رضا نصیری IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    21 26
    چندین ساله که وضع کارگر همینطوریه
    • ناشناس IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
      0 0
      حتی اگر ایشون دغدغه کارگران را داشته باشد ولی چندین ساله که هیچ تغییر مثبتی به نفع کارگر صورت نگرفته
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    26 4
    با سلام واسه خودتون یه پدر بیامرز بخرید
  • اسماعیل پور IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    33 6
    جانم فدای رهبر
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
    26 34
    میخوان طوری حقوق کارگرودرست کنندک اضافه شدن حقوق شامل تمام کارگراننشوند
  • ولی IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    33 8
    اگه کارفرمای من همه ی این ماده و تبصره حقوق ۹۹بده..نامرد اگه اظهار شكايت و نارضايتي بكنم
  • مجتبی US ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    10 4
    چرا ما قراردادیا که در آموزش پرورش کار میکنیم باید پایه حقوق کارگری بگیریم پایه حقوق کارگری مختص کارخانجاته چرا؟ چونکه اونا اضافکار دارن و چقد مزایای دیگه دارن ولی ماها فقط همین حقوق ثابتا میگیریم وسلام
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      8 8
      سلام منم بهیارم از نیروهای شرکتی اوای سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایرانم و عین شما حقوق وزارت کاری میگیرم اما همکارای قرارداد مستقیمم همه چی دارن مگه من دارم تو کارخونه کار میکنم
  • داود IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    7 29
    جانم فدای رهبر
  • احد IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    10 22
    کارفرما وقتی داره چندسال ضرر میده از کجا دربیاره حقوق تامین کنه.درد که فقط یکی دوتا نیست سویا ذرت مرغدار ودامدار روبرید محاسبه بکنید بعد نظر بدین همه واحدها دارند تعطیل میکنند
    • T IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
      2 11
      کاربر ۷:۰۰حق باشماست من اشباهی رای دادم با افزایش دستمزد کارکر نه به نفع کار فرمای محترم است ونه جامعه باعث تورم میشود
  • سعید JP ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 17
    ما بازنشسته های تامین اجتماعی چه گناهی کردیم هیچ کس به فکر ما نیست باز خداوند متعال رهبر عزیزمان را همیشه حفظ کند که به فکر ماست مامستمری بگیر تامین اجتماعی واقعان داریم زیر گرانی له مبشیم از یطرف سن سال مریضی و از طرفی فرزند دانشجو و مدرسه ای و از طرف گرانی و هزاران مشکلات چکار کنیم
  • 0639810780 IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    3 13
    یک کم به فکرقشر حقوق بگیر تامین اجتماعی باشید با۲۸۰۰هزار به کجا میرسیم حقوق سرموقع پرداخت نمیشه مبلغ حقوق پایین چطورامورات زندگی به چرخه تازه به جوان ها میگن ازدواج کن من الان به برادرم میگم ازدواج نکن چون ازپس هزینه ها تو این وضعیت جامعه برنمی ایی دولت مردان هم به فکر مردم نیستن
  • ابراهیم IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    5 18
    متاسفانه این روند تعین مزد کارگران چند دههست که به این صورت انجام میشود ؛ و هر سال طرفهای مقابل با اعمال فشار و حمایتهای دولت نظرات خود را به نمایندگان کارگری دیکته میکنند و اینگونه به نظر میرسد نمایندگان کارگران در جلسات حضوری سنبلیک دارند و در انتها باید صورت جلسه را امضاء کنند؛ و این بیتوجهی باعث شده یکی از ارزانترین نیروهای کار دنیا باشیم به نحوی که نتونیم از پس مخارج اولیه زندگى بربیایم ؛تنها امید کارگران ورود رهبر انقلاب به ماجراست تا شاید مرهمی باشد به این سالهای بیتوجهی. التماس دعا
  • جواد IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    6 5
    سلام واقعا خدا خیرتون بده حقوق پایه کارگر زیاد کنید خیلی از شرکت ها وا جاهای دیگه اصلا مزایا به کارگر نمیدن مثل حق سنوات حق مسکن حق فرزند این جور چیزها
  • محمدفتاحی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    9 2
    من بازنشسته تامین اجتمایی هستم ۳۰سال حقه بیمه دادم ماملت ایران دم از عدالت میزنیم اما ایا عمل میکنیم من ۱۵۰۰میگیرم دامادوعروس هم دارم شمارو قسم میدهم ب مقدسات ی کاری بکنید
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    14 9
    نه سواره از پیاده خبر دارد.نه شکم سیر از گرسنه خبر دارد.من همه را به خدا واگذار کردم .که چنین منو شرمنده زن و بچم کردن .کار به جایی رسید که زندگیم داره می پاشه .ما هم خدای داریم
  • میثم جعفری IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    4 1
    شمارو بخدا قسم میدم بفکرتمام روفتگرم و کارگران این ایران اسلامی که هزاران شهید دادیم باشید
  • ال IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    4 6
    آره درسته مواد اولیه گرون شده،درصورتی که با قیمت قبل از گرونی تولیداتشون بفروشن کار فرما باید نگران دست مزد کارگر باشه ولی میبینیم کالای عرضه شده به بازار ده برابر شده شده پس چرا تولید کننده برای دست مزد ی که تنها ۱۵ درصد بالا رفته جوش میخوره ولی برای از اون طرف خون مصرف کننده را شیشه کرده خودشو به موش مردگی زده
  • رضا IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    7 3
    توجه کردید حقوق جدید مالیات و از خود کارگر حذف میکنه اخه بااین حقوق و خرج و مخارج مالیاتم کارگر باید بده
  • ناشناس IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    6 3
    من کارگر هستم.پسرم معلول ذهنی حرکتی خیلی شدید است.۱۹ساله است با کلی مخارج.بعد از ۲۲سال سابقه چرا حداقل حقوق را باید بگیرم.
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    1 7
    همکارانم و من بین ۹ تا ۱۳ سال توی علمی کاربردی‌ای کار کردیم که با یه بخشنامه، به اسم دولتی بودن، تعطیلش کردن؛ داشتیم بعد از مدتها میفهمیدیم حقوق و امنیت شغلی چیه که بستنش. دو سال تنش و استرس، تا خدا خواست و به بخش خصوصی واگذار شد... اما متاسفانه ، شدیم کارگر صفر و حداقل حقوق و قراردادای دو ماهه... اولین ضررمون، سابقه‌مون، دومی حق مدرک و مزایا هم که هیچ... شاید اونا هم حق بجانبشون باشه، شاید شرایطی که بهشون گفتن اجرا نکردن، اما مقصر ماها که نیستیم!! امیدمون به اضافه شدن حقوقهای سال ۹۹ بود، که اینم اینطور شد... بمونه که ۲۶ ساله بیمه‌ای داریم، ۲۲ ساله داریم...
  • کارگر IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 17
    چرا تولید کنندگان محصولات خودشان را خیلی راحت گران میکنند و از کسی هیچ اجازه ی نمیگرن مثلا در همین سال نودوهشت قیمت لبنیات چند درصد افزایش یافت ماست ۳۰۰۰تومانی شد سه برابر شد قیمت شیر از کیلویی ۲۲۰۰ تومان رسی به ۴۵۰۰ تومان گوشت جند برابر شد قیمت خدمات جند برابر شد لوازم یدکی چند برابر شد اجاره بها به شدت افزایش یافت لوازم تحریر و خیلی اجناس مصرفی مردم به شدت گران شد همه این افزایش ها فقط در چند ماهه گذشته اتفاق افتاده ولی برای افزایش حقوق حداقلی کارگر زنی میکنند.اجاره در سال ۹۷ هشتصد هزار بود ولی سال ۹۸ همان اجاره را یک میلیون وسیصد پرداخت کردم حالا دوماه دیگر قرار داد جدید خدا رحم کند.چرا عدالت را برای کارگر رعایت نمیکنند به خدا از فکر خرید خانه و مسافرت خیلی وقت که گذشتیم هیچ خوشی نداریم چون دخل با خرج خیلی خیلی فاصله دارد.
  • ابراهیم برمکی سدهی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    26 3
    پایه حقوق بسیار کم است من بخاطر همین از نامزدم جدا شدم
  • خوابم نمیبره IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    24 7
    وقتی خط فقر زیر ۹میلیون است با دومیلیون وهشصد باید فقط اب و هوا بخوری .ایران تنها کشوریست که به ریال مزد میگیری به دلار خرج .عدلت علی که میگفتن اینه پس .
  • هادی IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    30 1
    اخه حقوق پاره وقت شد حقوق میخواهیم با این ۱۵ روز درماه که حساب میکنند چکار کنیم
  • عزیز علیزاده IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    3 4
    سلام من یگ کارگرم ساده هستم در ساختمان کار میکنم وبیرون کار میدان وایمستم یگ نفر بیاد منو ببره کار کنم به خدا تو هفت روز دو سه روز کار هست تو فصلی سرما گه همیشه بیکار هستم 38 سال دارم تو کار خونها کار نمیدن
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    2 1
    خسته نباشید ما امسال یه میلیون و چهارصد هزار حقوق فروردین گرفتیم
  • کارگر GB ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
    1 5
    باسه تا بچه خرج ومخارجم جور درنمیاد فقط بتونم شکممونو سیر کنم فقط عید به عید برا بچه ها لباس تهیه میکنم
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    2 3
    آخر معلوم شد پایه حقوق 99 چند شد؟
  • علی IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
    1 0
    پس چرا افزایش حقوق در فروردین و اردیبهشت شامل مستمری بگیران تامین اجتماعی نشد؟؟ حقوق کارگران مگ افزایش پیدا نکرد؟ پس کی؟
  • کارگر IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
    0 0
    با سلام بیزحمت پایه حقوقی رو افزایش بدین چون همه کارفرمایان فقط پایه رو میدن و بقیه حق مسکن و اولادو غیره رو بهیچ عنوان نمیدن اینکه شما پایه رو میزنین ۱۸۰۰ واقعا انصاف و وجدان دارین چرا همه تصکیماتتون بنفع کارفرمایانه ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    0 0
    چرا دولت پول داره حقوق کارمندای خودشو ببره بالا به کارگر که رسید آسمون تپید مگه کارگر بی نوا هزینه خوراک ،پوشاک ،اجاره خونه ،تحصیل فرزند،حمل و نقل ،دارو و...نداره تا کی باید شرمنده زن و بچه اش باشه خودشون با این حقوق فقط یه هفته فقط یه هفته زندگی کنن فقط دم از دفاع از حقوق مظلومان می زنن بین حرف و عمل خیلی فاصله است
  • ولی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۶
    0 0
    چراخبری ازپیگیری حقوق کارگران توسط قوه قضاییه نشد؟قراربودتایکهفته به ماجرا ورودکنن.اماسه هفته گذشت ابا ازاسیاب افتاد