دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

گروه سیاسی: خبر انحلال «جبهه متحد اصولگرایان» که روز گذشته روی خروجی سایت «الف» (سایت نزدیک به احمدتوکلی) قرار گرفت اگر‌چه هنوز مورد تایید رسمی مسئولان اجرایی این تشکل ائتلافی جریان اصولگرا در انتخابات مجلس هشتم قرار نگرفته، اما از جهات بسیاری قابل تأمل به نظر می‌رسد.

 این سایت خبری در گذشته نیز برخی اخبار خاص را پیش از قطعی شدن منتشر کرده و پس از آن نیز این «شنیده‌ها»حالت اجرایی به خود گرفته است.

گزارش مذکور اما حاکی از آن بود که پس از فراغت بخشی از جناح اصولگرا که در جبهه متحد گرد هم آمده بودند از رقابت‌های انتخاباتی اخیر، «شورای مرکزی» توافق کرده تا پایان کار این جبهه اعلام شود. زمان اعلام رسمی این اتفاق هم روز پنجشنبه هفته جاری اعلام شده است؛ روزی که  طبق اعلام قبلی قرار شده تا اصولگرایان مورد حمایت جبهه متحد و مسئولان ستادهای استانی آن گردهم آیند. «جبهه متحد اصولگرایان» اما تشکلی بود که پس از انتخابات شورای شهر سوم و برای جلوگیری از تکرار عملکرد گروهی از اصولگرایان که حرکات تندتری نسبت به سایر احزاب اصولگرا داشته و خود را حامیان احمدی‌نژاد می‌نامیدند شکل گرفت.

در واقع جناح اصولگرا که از «تک‌روی» و رفتارهای «خام» این گروه که منجر به ارائه 2 فهرست مجزا در انتخابات شورای‌شهر شد ناخرسند بود، تصمیم به کنترل آنها گرفت؛ چه آنها اطمینان داشتند در صورت تکرار این دست عملکردها در انتخابات مجلس هشتم، نتیجه به مراتب غیرقابل جبران‌تر خواهد بود.

این‌چنین بود که برخی چهره‌های کارکشته و قدیمی‌تر این جریان در جلساتی با برخی سران احزاب و گروه‌های اصولگرا درخواست کردند تا یک مکانیسم توافقی برای دستیابی به یک فهرست واحد طراحی شود. براین اساس یک سه‌ضلعی مرکب از جبهه پیروان امام و رهبری به عنوان راست‌سنتی، جمعیت‌ایثارگران به عنوان اصولگرایان جوان‌تر و رایجه خوش‌خدمت به عنوان تابلوی حامیان احمدی‌نژاد تشکیل شده و پس از  آن کاندیداهای پیشنهادی برای مجلس هشتم را «گزینش»کردند.

در این میان اما پس از بیرون ماندن تعدادی از نمایندگان شاخص مجلس هفتمی که به اصولگرایان منتقد دولت شهره هستند  و اعلام موجودیت ائتلاف‌فراگیر اصولگرایان در انتخابات مجلس، باز هم نتیجه مطلوب طراحان جبهه متحد محقق نشد. با این وجود، انحلال این تشکل باید دلایل ویژه‌ای داشته باشد که نیاز به بحث و بررسی بیشتر دارد.

اشتباه در نقل مضمون

نماینده رایحه خوش‌خدمت در شورای هماهنگی جبهه متحد اما با تکذیب خبر انحلال این تشکل سیاسی یادآور شد که نوعی اشتباه در مفهوم و تیتر خبر روز گذشته رخ داده است. علی‌اصغر زارعی در پاسخ به سوال «همشهری عصر» در خصوص دلایل اعلام «پایان‌کار جبهه‌متحد» اینگونه پاسخ داد:«پس از پایان فعالیت‌های انتخاباتی مجلس هشتم، بنابراین قرار گرفت تا پایان کار تبلیغات و برنامه‌ریزی‌های جبهه متحد، در این خصوص اعلام شود.

این امر نه به معنای پایان عمر جهبه متحد بلکه به معنی خاتمه فعالیت‌های انتخابات مجلس هشتم است.» او ادامه داد که با توجه به در پیش‌ بودن انتخابات آینده و لزوم تداوم وحدت میان اصولگرایان،‌این جبهه کماکان به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد،اما با توجه به رای مردم به نمایندگان منتخب خود و فهم و درک سیاسی این نمایندگان، جبهه متحد پس از این در مسائل مربوط به مجلس هشتم دخالتی نخواهد کرد.

به دنبال سازوکار تازه

«کار جبهه متحد اصولگرایان برای مجلس هشتم خاتمه یافته است»؛این بخشی از اظهارات شهاب‌الدین صدر نماینده جبهه پیروان امام و رهبری در جبهه متحد است که به خبرگزاری فارس گفته است. وی در عین حال نسبت به خبر انحلال جبهه متحد نیز واکنش نشان داد:«این امر تکذیب می‌شود چرا که جلسات شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با هدف ایجاد سازوکار جدید برای تداوم وحدت اصولگرایان ادامه خواهد داشت.»

 دبیر شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان نیز هم‌راستا با سخنان زارعی موضع‌گیری کرد:«در آخرین جلسه شورای مرکزی تصویب شد که امور مربوط به مجلس هشتم و مسائلی اعم از انتخاب هیات رئیسه و تشکیل فراکسیون اصولگرایان، بر عهده نمایندگان مجلس هشتم گذاشته شود و از این پس جبهه متحد اصولگرایان در خصوص مسائل داخلی مجلس اظهارنظری نخواهد کرد.

استقبال از شکسته شدن سهمیه‌بندی

اما برخی سایت‌ها و چهره‌های فراکسیون اصولگرایان مستقل مجلس که در انتخابات مجلس هشتم با تشکلی به نام ائتلاف فراگیر اصولگرایان در صحنه رقابت‌ها حضور داشتند، تحلیل‌های خاص خود را بر روی این خبر ارائه دادند. سایت فردا از سایت‌های نزدیک اصولگرایان فراگیر اینگونه نوشت: اعلام قریب‌الوقوع پایان حیات سیاسی «جبهه متحد اصولگرایان» بلافاصله بعد از بسته شدن پرونده انتخابات مجلس هشتم سرآغاز دورانی جدید در جناح‌بندی نیروهای سیاسی در کشور خواهد بود.

جبهه متحد اصولگرایی که ساز و کار رسمی و شناخته شده اصولگرایان برای کسب کرسی‌های پارلمان بود، مبتنی بر شیوه کم و بیش سنتی و بدوی «سهمیه‌بندی» بود به این معنا که از هر سه گرایش اصلی جریان اصولگرا، کاندیداهایی انتخاب و در فهرست نهایی اصولگرایان جای گرفتند، اما به نظر می‌رسد شرایط سیاسی کشور و واقعیت‌های جامعه به گونه‌ای باشد که عملا امکان تکرار این تجربه در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دهم میسر نباشد.

آنها این خبر را یک «فرصت طلایی» قلمداد می‌کنند: بنابراین فرصت طلایی وجود دارد که تا سال آتی، سیاسیون و اهالی رسانه در اردوگاه اصولگرایان، در فضایی آرام و معقول با جمع‌بندی و تحلیل وضعیت موجود و آسیب‌شناسی آن تا پیش از انتخاباتی شدن کامل فضای جامعه، بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم برای کشور و اردوگاه اصولگرایی را اتخاذ کنند.

نیاز به یک تشکل واحد

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین نیز در خصوص این خبر به همشهری عصر گفت: در این خصوص، گروه 6+5 بهتر می‌توانند اظهار نظر کنند و از ایثارگران و گروه‌های تحول‌خواه هم آقایان زاکانی و فدایی در این جبهه حضور دارند که اطلات دقیق‌تری در این باره دارند. لطف‌ا... فروزنده در خصوص تداوم فعالیت‌های این جبهه نیز یادآور شد: به هر حال اصولگرایان در انتخابات آینده نیز به یک تشکل سیاسی احتیاج داشته تا هماهنگی و وحدت لازم میان آنها را ایجاد کند .

کد خبر 50918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز