یک مستند هشت دقیقه‌ای سیاه و سفید که گمان می‌رود نخستین فیلم ناطق از یک کارگردان زن در تاریخ سینمای اسپانیا باشد، در دوران قرنطینه کرونا شناسایی و کشف شد.

فیلم کوتاه مایورکا در اسپانیا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مستند کوتاه «مایورکا» به کارگردانی ماریا فورتزا حدود یک قرن پیش تصاویری درخشان از چشم‌اندازها و مردم جزایر بالئاری اسپانیا ثبت و ضبط کرده است. این فیلم هشت دقیقه‌ای در ۱۹۸۲ به آرشیو ملی فیلم اسپانیا اهدا شد اما روی جعبه آن سال تولید ۱۹۲۶، نام یک کارگردان مرد و فیلمی صامت (همه اطلاعات اشتباه) نوشته شده بود.

۳۸ سال پس از ورود فیلم به بایگانی، بیکار ماندن در دوران فرنطینه کرونا باعث شد کارکنان آرشیو ملی فیلم اسپانیا سراغ جعبه رفتند تا آن را دوباره بازبینی کنند. نتیجه این شد که دریافتند «مایورکا» فیلمی ناطق از یک کارگردان زن است و در آن نماهای دل‌انگیز از حضور مردان ماهیگیر روی قایق‌ها، بازی بچه‌ها در خیابان‌ها و راهبی حین کشیدن آب از چاه ضبط شده است.

کارکنان فیلمخانه با دیدن نام کارگردان تصمیم گرفتند درباره او بیشتر بدانند اما هر چه در منابع گشتند، کمتر یافتند. حتی نام فیلمبردار یعنی رامون اوبدا در منابع بود اما خبری از فورتزا نبود. با این حال، آنها بر اساس حضور یک تاکسی در ابتدای فیلم و برخی اطلاعات موجود در عنوان‌بندی به این نتیجه رسیدند «مایورکا» بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ ساخته شده است.

تا پیش از این تصور می‌شد نخستین بانوی سازنده یک فیلم ناطق در تاریخ سینمای اسپانیا روزاریو پی با «گربه کوهستان» در ۱۹۳۵ باشد. خبرنگاری سینمایی به نام لورا خورادو در تلاش برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره خالق مستند «مایورکا» دریافت او همسر خواننده و هنرمند رامون اوبدا، فیلمبردار پروژه است و به نام و نشان برخی اقوام آنها هم دست یافت.

دوستداران سینمای جهان به ویژه فیلم‌های کوتاه و سیاه و سفید قدیمی می‌توانند تا هشتم ماه می مستند «مایورکا» را در فصل قرنطینه فیلمخانه اسپانیا تماشا کنند.

کد خبر 509020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha