در سومین ماه از شیوع ویروس کرونا و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، همچنان حمایت‌های دولتی به دست بیکاران و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا نرسیده است

کارگر

همشهری آنلاین - احمد میرخدائی: بیکاران کرونا همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند باوجود این‌که ۲ ماه ابلاغ مصوبه کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا مبنی بر حمایت مالی این افراد می‌گذرد، هنوز این افراد نتوانسته‌اند حمایت موردنیاز خود را در قالب مستمری بیکاری یا تسهیلات بانکی دریافت کنند. به گزارش همشهری، بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای جبران هزینه‌های مقابله با این بیماری، کمک به معیشت، حمایت از کسب‌وکارها و پرداخت مستمری به نیروی کار آسیب‌دیده از شیوع کرونا اختصاص یافته که ۵ هزار میلیارد تومان از آن به بیکارشدگان کرونا و ۲۳ هزار میلیارد تومان از آن به خانوارهای یارانه‌بگیر اختصاص دارد.

در این میان مقرر شده معادل ریالی یک میلیارد یورو نیز به وزارت بهداشت و آموزش پزشکی که در خط مقدم مقابله با کرونا فعالیت می‌کند تخصیص داده شود و مابقی منابع صرف جبران آسیب‌های اقتصادی وارد شده به کسب‌وکارهای ۱۰ رسته‌ شغلی و مشاغل خویش‌فرما و غیرتامین اجتماعی شود. حالا تازه‌ترین خبرها حاکی است بانک مرکزی فهرست رسته‌های شغلی آسیب‌دیده از ویروس کرونا را به‌روزرسانی کرده و ستون های این فهرست را  از ۱۰ رسته به ۱۳ رسته افزایش داده همزمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز وعده داده از هفته آینده سامانه کارا را برای ثبت‌نام متقاضیان حمایت ضد کرونا در این ۱۳ رسته باز کند.

  • روال حمایت به کسب‌وکارها

بررسی‌های همشهری آنلاین نشان می‌دهد افزونه تسهیلات کرونا در سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir ایجاد شده اما همچنان در حال راه‌اندازی است؛ اما محمد شریعتمداری، وزیر کار می‌گوید: از هفته آینده ثبت‌نام کارگاه‌هایی که در زمره ۱۳ رسته شغلی اعلام شده قرار دارند، آغاز خواهد شد و صاحبان این کسب‌وکارها می‌توانند برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کنند. به گفته شریعتمداری، بعد از ثبت‌نام این افراد، وزارتخانه‌های ذی‌ربط اعم از وزارتخانه‌های ارشاد، صنعت، جهاد کشاورزی، کشور و میراث فرهنگی، درخواست‌های ثبت شده در سامانه کارا را بررسی و تأیید می‌کنند و در نهایت با تطبیق همه این اطلاعات با پایگاه اطلاعاتی سازمان تأمین اجتماعی، فرایند تخصیص تسهیلات کرونا به متقاضیان واجد شرایط آغاز می‌شود.

 این تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت ۲۴ ماهه با چند ماه تنفس، به کارفرمایان ۱۳ رسته‌ شغلی آسیب‌دیده از کرونا، مشروط به حفظ سطح اشتغال کارگاه‌ها در دوره شیوع کرونا پرداخت می‌شود.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار می‌گوید: این تسهیلات برای بنگاه‌های یک نفره ۱۲ میلیون تومان است که شامل ۵۰ درصد هزینه دستمزد و ۵۰ درصد هزینه سرمایه در گردش بنگاه است و برای بنگاه‌هایی که با الزام دولت تعطیل شده‌اند به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون تومان است تا نیروهای خود را حفظ کنند. به گفته او، وام زیر ۱۲ میلیون تومان با سفته، وام ۱۲ میلیون تا ۴۸ میلیون تومان با سفته و ضامن، وام ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی با ۲ ضامن، وام تا ۱۸۰ میلیون تومان با ۳ ضامن و بالاتر از این رقم مطابق روال عادی بانک‌ها پرداخت می‌شود.

  • بیمه بیکاری به کجا رسید؟

حمایت تسهیلاتی از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع بیماری کووید ۱۹ اقدامی است که با هدف جلوگیری از ریزش اشتغال موجود انجام شده؛ اما بازهم بخشی از نیروی کار در سایه شیوع کرونا بیکار شده‌اند که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا باید مستقیماً موردحمایت قرار گیرند. البته این حمایت که در قالب پرداخت ۳ ماه مستمری بیکاری انجام می‌شود فقط به کارگران مشمولان قانون کار که ۳ درصد حق بیمه بیکاری را پرداخته‌اند تعلق می‌گیرد و مابقی بیکاران پس از ثبت‌نام در سامانه کارا، تسهیلات ۱.۵ تا ۲ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.

بر اساس آمارهای وزارت کار، از زمان آغاز ثبت‌نام بیکاران کرونا در سامانه بیکاری تاکنون ۷۸۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها انصراف داده و ۱۲۳ هزار نفر نیز واجد شرایط نبوده‌اند؛ در نتیجه تعداد متقاضیان واجد شرایط در سامانه بیمه بیکاری به ۶۵۰ هزار نفر رسیده است. این رقم ۲.۷ برابر ثبت‌نام شدگان در صندوق بیمه بیکاری  و بهره‌مندان از مستمری بیمه بیکاری است. به گزارش همشهری، هرچند با تصویب ستاد مقابله با کرونا و با دستور رئیس‌جمهوری، ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستمری به بیکاران کرونایی اختصاص یافته و به صندوق بیمه بیکاری تأمین اجتماعی واریز شده؛ اما به گفته وزیر کار، برآوردهای اولیه از نیازبه ۷ هزار میلیارد تومان منابع برای پوشش سه‌ماهه بیکاران متقاضی دریافت تسهیلات کرونا حکایت دارد. با توجه به تعداد متقاضیان بیمه بیکاری که ۶۵۰ هزار نفر هستند، با اختصاص این ۵ هزار میلیارد تومان، به‌طور میانگین هر کارگر برای ۳ ماه، ماهانه ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد.

آن دسته از مسوولان وزارت کار که با همشهری آنلاین گفت و گو کرده‌اند؛ می‌گویند: قرار است مستمری بیکار شدگان کرونا از هفته سوم اردیبهشت واریز شود و امکان واریز سه‌ماهه این مستمری به‌صورت یکجا نیز وجود دارد؛ اما هنوز این خبر را منابع رسمی این وزارتخانه تائید یا تکذیب نکرده‌اند.

  • آخرین فهرست مشاغل آسیب‌دیده از کرونا

بانک مرکزی، فهرست جدید رسته‌های آسیب‌دیده از کرونا و مرجع تشخیص آن را اعلام کرده است. طبق اعلام وزارت کار، صاحبان این مشاغل می‌بایست برای دریافت تسهیلات از هفته آینده در سامانه کار ثبت‌نام کنند بعد از آن که اطلاعات آنها را دستگاه‌های ذی‌ربط هر کسب‌وکار تائید کردند، با اطلاعات تأمین اجتماعی تطبیق داده می‌شود تا وارد فرایند تخصیص تسهیلات شوند.

بانک مرکزی، مصادیق کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و دستگاه تشخیص را در قالب ۱۳ رسته به این شرح اعلام کرده است:

۱. مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۲. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی، خدماتی بین‌راهی و موزه‌ها (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)

۳. حمل‌ونقل عمومی مسافر برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی (وزارت راه و شهرسازی)

۴. حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری (وزارت کشور)

۵. دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان حج و زیارت حسب مورد)

۶. تولید و توزیع پوشاک (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۷. تولید و توزیع کیف و کفش (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۸. مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

۹. مراکز، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی (وزارت ورزش و جوانان)

۱۰. مراکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حسب مورد)

۱۱. مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع‌دستی (وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی)

۱۲. مؤسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در حوزه‌های درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند

۱۳. آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها، سالن‌های زیبایی و گرمابه (وزارت صنعت، معدن و تجارت)

کد خبر 508966

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha