چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

سار صورتی پرنده‌ای با ۲۱ سانتیمتر طول، اما با منقار زرد و کوتاه‌تر است که اندکی خمیدگی در نیم نوک بالا دیده می‌شود.  

سار صورتی

همشهری آنلاین: این پرنده از لحاظ شکل ظاهری و حرکاتش شبیه سار معمولی است، گرچه پروازشان اندکی با هم متفاوت است، سر، گردن و جلو سینه، بال‌ها، پوشپرهای زیرین دمگاه ودمش سیاه براق است و کاکل مشخصی دارد که درفصل زاد و ولد در پرنده نر بلندتر است.  

رنگ پر و بال پرنده بالغ در فصل بهار براق‌تر و درخشان‌تر است و در فصل پائیز و زمستان کدرتر و رنگ صورتی وسیاه، اندکی در هم ادغام می‌شوند و حد فاصل رنگ‌ها زیاد مشخص نیست. پرنده‌ای است اجتماعی، رفتارش شبیه سار و اغلب همراه آن دیده می‌شود، بخصوص هنگامیکه در اطراف گله‌های گاو، مشغول تغذیه است.  

پرنده جوان (بدون تاج سر) از جوجه‌های سار به واسطه ساختمان منقار زرد رنگ بی‌رنگی جلو چشم روتنه خاکستری- قهوه‌ای کمرنگ، دمگاه سفید خاکستری و زیر تنه ی سفید چرکی‌اش متمایز می‌شود.  

جوجه سار با پرهای قهوه‌ای تیره منقار مستقیم و سیاه و خط جلو چشم تیره دیده می‌شود. پرنده‌ای اجتماعی است، حتی در هنگام تولید مثل واغلب با سارها به خصوص در اطراف گله‌های گاو درحال تغذیه دیده می‌شود.  

صدای این پرنده شبیه سار است و هنگامی که به صورت گروهی در حال تغذیه است آوازش آهنگین‌تر از سارها همراه با ملودی‌ها مرکب و نوت‌های دلنشین تر شینده می‌شود.  

سار صورتی از در فصل زاد و ولد بیشتر از حشراتی چون ملخ و سنجاقک ودیگربند پایان و نرم تنان تغذیه می‌کند و برای تکمیل رژیم غذایی از دانه‌ها و طیف وسیع تری از میوه‌ها از جمله گیلاس، زردآلو، خرما و حتی فلفل نیز تغذیه می‌کند.  

این پرنده در مناطق جوار کشتزارها و زمین‌های زراعیت، صخره‌های مرتفع و مناطق شیبدار و کوهستان‌های مرتفع به سر برده و در سوراخ دیوارها و شکاف سنگ‌ها یا لابلای توده‌های چوب به صورت گروهی تولید مثل می‌کند.  

در ایران تابستان‌ها فراوان و به صوتر مهاجر عبوری درهمه جا دیده می‌شود.  

این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده است بنابراین، باید ممنوعیت صید و شکار آن همچنان حفظ شود.  

کد خبر 508907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha