مهدیه مصطفایی: اعضای باند «سایه‌ها» که در نیمه‌های شب با ورود به خانه‌های افراد ثروتمند در شمال پایتخت به سرقت چند صد میلیونی دست زده بودند، با تلاش کارآگاهان اداره یکم آگاهی شمیرانات به دام افتادند.

به گزارش همشهری، صبح روز 20 اسفند ماه یکی از ساکنان خیابان جردن، در حالی که از سرقت عجیب خانه اش شوکه شده بود با پلیس 110 تماس گرفت و از سرقت150  میلیونی لوازم خانه اش خبر داد.

با حضور ماموران در محل حادثه مرد ثروتمند به کارآگاهان گفت: صبح امروز هنگامی که از خواب بیدار شدم و قصد رفتن به محل کارم را داشتم،  متوجه سرقت فرشهای گرانقیمت، اشیای عتیقه و مقداری از مدارکم از داخل خانه شدم.

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که سرقت در حالی صورت گرفته است که ساکنان در خانه بوده اند اما سارقان به حدی در کار خود مهارت داشته اند که ساکنان خانه متوجه هیچگونه سر و صدایی نشده اند و با توجه به ویلایی بودن خانه به راحتی وارد آن شده و پس از شکستن قفل در ورودی بدون آنکه صاحبخانه از خواب بیدار شود، اقدام به سرقت از اطاق پذیرایی کرده‌اند.

سرقتهای آرام گیج کننده

در حالی که بررسی‌ها درباره این سرقت عجیب ادامه داشت، پرونده‌های مشابه دیگری در این خصوص به دایره یکم اداره مبارزه با سرقت ارجاع شد. 

از آنجا که بررسی‌ها نشان می‌داد در تمامی موارد سارقان بین ساعات 2 تا 5 بامداد در حالی که صاحبخانه در خواب به سر می برده وارد خانه شده و بدون آنکه صاحبخانه بیدار شود از اطاق پذیرایی خانه  اقدام به سرقت کرده اند، مشخص شد که سارقان باید از اعضای یک باند سرقت بسیار حرفه ای باشند. 

به این ترتیب به دستور سرهنگ سلطانی- معاون مبارزه با  سرقت آگاهی- تیمی از کارآگاهان  تحت نظر سرهنگ خزاعی مامور تحقیق درباره این باند که مانند سایه وارد خانه شده و هیچ سر و صدایی از آنها به گوش نمی‌رسید، شدند.

سرانجام با گذشت سه ماه تعقیب و مراقبت ماموران با جمع بندی تحقیقات صورت گرفته دریافتند که با توجه به شگرد سارقان ،سرقتها احتمالا باید توسط دو سارق سابقه دار به نام عبدالرضا و صفدر که به تازگی از زندان آزاد شده‌اند، صورت گرفته باشد ، بررسی‌های تکمیلی نشان می‌داد که این دو سارق حرفه ای پس از آزادی در شهریار به کارهای مشکوکی مشغول هستند.

با شناسایی مخفیگاه این دو سارق حرفه ای ،محل مورد نظر تحت مراقبتهای ویژه  پلیسی قرار گرفت و سرانجام با دستور قاضی روستا – بازپرس شعبه 8 دادسرای ناحیه یک- زمانی که دو سارق قصد انتقال 12 تخته فرش نفیس با دو دستگاه خودرو پژو را داشتند، توسط ماموران پلیس دستگیر شدند.

اعترافات سارقان شب رو

سرهنگ سلطانی- معاون مبارزه با سرقت اداره آگاهی- روز گذشته با اعلام خبر دستگیری سارقان باند سایه‌ها  گفت: ماموران با انتقال سه متهم، به اداره آگاهی شمیرانات آنها تحت بازجویی قرار گرفتند و متوجه شدند سرکردگی این شبکه 8 نفری را عبدالرضا بر عهده دارد.

این مرد سابقه‌دار که یک سال قبل پس از آزادی از زندان مجددا باند سرقت تشکیل داده است، در بازجویی‌ها تاکنون به 60 فقره سرقت از خانه‌های ثروتمندان در مناطق زعفرانیه، قیطریه، جردن و نیاوران با همدستی 6 نفر دیگر به نامهای سعید، حمید، مجید، قاسم، حمیدرضا و امیر به ارزش 800 میلیون تومان اعتراف کرده است که تاکنون 55 محل سرقت در تهران شناسایی شده که 5 محل سرقت باقیمانده طبق اعترافات سارقان مربوط به ارومیه است.

تاکنون 250 تخته فرش و مقدار قابل توجهی وجه نقد و تراول چک از سارقان کشف شده است.

گفتگوبا عبدالرضا سرکرده باند

  • این چندمین بار است که دستگیر می‌شوی؟

ششمین بار

  • چطور تصمیم به تشکیل این باند گرفتی؟

با صفدر از زمان تحصیلم آشنا بودم و در چندین سرقت با هم بودیم، مدتی قبل به زندان رفتیم و پس از آنکه از زندان آزاد شدیم نقشه سرقت از افراد ثروتمند را طراحی کردیم.

  •  قبل ‌از سرقت چه کار می کردی؟

برای چندین سال پست دولتی داشتم تا اینکه بیکار شدم و از همان موقع تصمیم به سرقت گرفتم.

  • چطور خانه‌ها را شناسایی می‌کردید؟

چند شب در محل های مورد نظر تردد داشتیم و از آنجایی که اکثر خانه‌ها ویلایی بود به راحتی وارد می‌شدیم و با سوء استفاده از غفلت صاحبخانه‌ها که معمولا در یکی از اتاقها یا پنجره‌ها را باز می‌گذاشتند وارد خانه می‌شدیم.

  • در تمامی سرقته‌ا فقط از اتاق پذیرایی سرقت کردید؟ چرا این اتاق را انتخاب می‌کردید؟

چون می دانستیم هر یک از اعضای خانواده یک اتاق خواب دارند تنها از اتاق‌های پذیرایی سرقت می‌کردیم. در زمان ورود به خانه هم به احترام صاحبخانه کفش‌هایمان را در می‌آوردیم تا تولید صدا نکند و بنده خدا از خواب بیدار نشود.

به این ترتیب درست مثل یک سایه وارد خانه می‌شدیم و اقدام به سرقت می‌کردیم و بعد هم بدون آنکه از صاحبخانه خداحافظی کنیم از آنجا فرار می‌کردیم.

کد خبر 5087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز