شیوع گسترده ویروس کرونا موجب شد تا رعایت توصیه‌های بهداشت فردی و محیطی در حوزه‌های مختلف از جمله مشاغل مرتبط با عرضه محصولات خوراکی از جمله مرغ و ماهی بیش از گذشته و همچنین کاهش تقاضا گرددکه این موضوع باعث خسارت سنگین به صنف مرغ و ماهی‌فروشان شد.

ماهی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ذبیح‌الله غریب، رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: برای جلوگیری از کاهش غیرمتعارف قیمت گوشت مرغ و پیشگیری از ضرر و زیان مرغداران استان ناشی از کاهش قیمت، خرید تضمینی گوشت مرغ از ابتدای سال جاری آغاز شده است، تولیدکنندگان گوشت مرغ می‌توانند برای انعقاد قرارداد مستقیم یا از طریق اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها یا زنجیره‌های تولید مرغ به اداره کل پشتیبانی امور دام استان مراجعه کنند.  

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده ۲ درصد از ۷۰۰ تن مرغ تولیدی استان برای ذخیره‌سازی و تامین گوشت سفید ماه مبارک رمضان توسط پشتیبانی امور دام استان، خریداری، منجمد و ذخیره‌سازی می‌شود.  

غریب از ادامه روند خرید و ذخیره‌سازی مرغ منجمد تا زمان به تعادل رسیدن و تثبیت قیمت مرغ زنده در بازار خبر داد و گفت: هیچ‌گونه محدودیتی در انعقاد قرارداد تحویل مرغ منجمد یک‌کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک‌کیلو و ۸۰۰ گرم از سوی مرغداران، اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها یا زنجیره‌های تولید مرغ به شرکت پشتیبانی امور دام وجود ندارد.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری میزان جوجه‌ریزی انجام‌شده در مرغداری‌های استان در ماه‌های پایانی سال گذشته را بیش از ۲ میلیون قطعه اعلام کرد.  

خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به بخش طیور چهارمحال و بختیاری

سام مردانی، معاون بهبود تولیدات دامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و به دنبال آن در استان، به بخش طیور استان خسارت وارد شده و مصرف گوشت مرغ نیز کاهش پیدا کرد، خسارت وارده به طیور استان شامل مرغ گوشتی، بوقلمون، مرغ مادر، تخم مرغ، ۲۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.  

وی افزود: برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ، از ورود مرغ کشتارشده و زنده به استان جلوگیری شد، علاوه بر این خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام به شکل انجماد صورت گرفت.  

معاون بهبود تولیدات دامی چهارمحال و بختیاری به برگزاری جلسات متعدد در سطح استانداری و جهاد کشاورزی در خصوص مباحث تنظیم بازار مرغ استان اشاره و تصریح کرد: برای فروش بیشتر گوشت مرغ قیمت مصوب تعیین شد.  

مردانی تولید مرغ گوشتی در سال گذشته را ۲۵ درصد بیشتر از سال ۹۷ ارزیابی و بیان کرد: این افزایش تولید و پس از آن تاثیرات منفی شیوع ویروس کرونا در مصرف مرغ سبب تولید مرغ مازاد بر نیاز استان شده و با احتساب موارد فوق حدودا به ازای هر کیلوگرم ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تومان خسارت وارد شد.  

درخواست تخصیص تسهیلات به صنف مرغ و ماهی

عبدالله باقری، رئیس اتحادیه مرغ و ماهی شهرستان شهرکرد گفت: با شیوع ویروس کرونا، فروش صنف مرغ و ماهی استان از نصف کمتر شده است و این در حالی است که اکثر این مغازه‌ها باز هستند و مجوز فعالیت دارند.  

وی به مستاجر بودن اکثر مغازه‌داران صنف مرغ و ماهی اشاره کرد و گفت: از نابسامانی اوضاع مالی این قشر در پرداخت اجاره بهای مغازه‌هایشان خبر داریم و خواهان تخصیص استفاده از تسهیلات دولت برای این صنف هستیم.  

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی چهارمحال و بختیاری افزود: خرد کردن مرغ ممنوع شده و این خود یک عاملی برای کاهش خرید مردم شده است.  

وی خاطرنشان کرد: مرغ‌های تاریخ گذشته توسط سازمان دامپزشکی ضبط می‌شود.  

کد خبر 508620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha