معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: ما دو برنامه کلی برای مرغ‌های مازاد، پیش‌بینی کردیم. با توجه به شیوع کرونا مرغ روی دست مرغدار ماند و با افت قیمت مواجه شدیم. بنابراین برای بیشترنشدن افت قیمت و با توجه به پایین‌آمدن تقاضا و افزایش عرضه، شرکت پشتیبانی امور دام روزانه حدود ۲۰۰ تن مرغ مازاد را خریداری و ذخیره‌ می‌کند.

مرغداری

همشهری آنلاین-معصومه حق‌جو: علیرضا عطائی‌نژاد گفت: با این‌که تولید مرغ استان چندان زیاد نبود ولی کرونا با کاهش تقاضا و افزایش وزن مرغ‌ها به مرغداران ضرر زد. با توجه به شیوع این ویروس، امیدواریم بازار مصرف مرغ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌کم رونق بگیرد.

او ادامه داد: برنامه دوم مربوط به نهاده‌ها بود. نهاده‌ها با قیمت بالایی به دست مرغداری‌ها می‌رسید. در وزارتخانه پیش‌بینی شد تا نهاده‌ها به صورت دولتی مدیریت شوند. بنابراین برای مرغدارانی که در حال تولید هستند، سهمیه در نظر گرفتیم.  

عطائی‌نژاد بیان کرد: ممکن است این سهمیه کافی نباشد ولی سعی می‌کنیم آن را به دست کسانی برسانیم که فعلا در حال تولید هستند. این برنامه را هم براساس سامانه مدیریت می‌کنیم. هر مرغداری که از قبل برای تولید برنامه‌ریزی کرده بود، از این سامانه مجوز گرفته و ثبت شده است. در حال حاضر نمی‌توان گفت اصلا مشکلی وجود ندارد ولی تلاش می‌کنیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تولید همچنان در استان ادامه دارد. روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن مرغ از مرغداری‌ها خارج می‌شود. ۲۰۰ تن از این مقدار را شرکت پشتیبانی امور دام می‌خرد. بقیه هم در بازار توزیع می‌شود. در حال حاضر میزان مصرف قطع نشده بلکه کم شده‌است و ادامه دارد.

عطائی‌نژاد ادامه داد: مشکلی در اینجا وجود دارد؛ مرغی که شرکت پشتیبانی امور دام از مرغدار خریداری می‌کند، باید وزن استاندارد داشته باشد. یعنی وزن لاشه از یک کیلو و ۸۰۰ گرم نباید بالاتر باشد. در برخی از مرغداری‌ها به دلایلی تا مرغ به فروش برسد به وزنی بالاتر از استاندارد خواهد رسید. در این صورت برای ما، شرکت پشتیبانی و مرغدار ایجاد مشکل می‌کند.

او اظهار کرد: با توجه به این‌که کم‌کم رونق در حال بازگشت به بازار است، سعی می‌کنیم طوری بازار را مدیریت کنیم تا قیمت به میزانی برسد که مرغدار کمتر متضرر شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: این روزها تقاضا به شدت افت کرده و طبق آمارهای غیر رسمی تا ۴۰ درصد تقاضا کم شده است. با کم‌شدن تقاضا، مرغ‌ها در مرغداری ماندگار می‌شوند و وزنشان بالاتر می‌رود.  

او گفت: تولید اضافه و تقاضای کم، هم جهاد کشاورزی استان و هم مرغداری‌ها را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد. با همکاری‌های نمایندگان مرغداران، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها به حل این مشکل کمک خواهیم کرد. شرکت پشتیبانی هم پای کار هست و همه با هم تلاش می‌کنیم هرچه زودتر این مرغ‌ها را از بازار جمع‌آوری کنیم تا بلکه شرایط عادی شود.

عطائی‌نژاد بیان کرد: شرکت پشتیبانی مرغ‌ها را به قیمت مصوب دولتی می‌خرد نه به قیمت روز. بنابراین مرغدار ضرر نمی‌کند. در حال حاضر مرغ زنده بین ۶ تا ۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. ولی پشتیبانی آن را با قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌خرد. اگر مرغدار نهاده دولتی هم گرفته باشد میزان ضرر به صفر می‌رسد. مگر این‌که نهاده‌ به موقع به مرغدار نرسیده و مجبور شده‌باشد، نهاده را به صورت آزاد و با صرف هزینه بالاتری تهیه کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: معمولا شرکت پشتیبانی اگر وزن لاشه بیشتر از یک کیلو و ۸۰۰ گرم باشد آن را خریداری نمی‌کند. چون باید طبق دستورالعملی که وجود دارد عمل کند. در این شرایط هم پشتیبانی پای کار آمده و درصد کمی از مرغ‌های با وزن حداکثر ۲ کیلو را خریداری می‌کند.  

او اظهار کرد: روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن مرغ در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود. به عنوان مثال دیشب ۱۴۰ تن مرغ توسط شرکت پشتیبانی خریداری و بقیه به بازار رفت. بازار کم‌کم رونق خواهد گرفت. در هر حال نیاز به معدوم‌سازی نیست.  مرغ‌هایی که از قبل باقی می‌مانند هم معدوم نخواهند شد.  

عطائی‌نژاد افزود: اتفاقی که برای جوجه‌ها رخ داد فقط یک سوء‌مدیریت صنفی بود و نیاز نبود جوجه‌ها معدوم شوند. حتی جهاد کشاورزی هم با این کار مخالف بود. خوشبختانه تاکنون در استان شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: اگر روستاییان شرایط بهداشتی را رعایت کنند، به راحتی می‌توانند جوجه یک‌روزه را نگهداری کنند تا تلف نشود. البته در مرغداری گوشتی و سالن پرورش استاندارد جوجه‌ها، احتمال تلفات ۳ درصد است. ولی در شرایطی که توسط روستاییان پرورش می‌یابند، مسلما میزان تلفات بالاتر خواهد رفت.  

او ادامه داد: در هر حال شرایطی ایجاد شده بود که باید بین بد و بدتر یکی انتخاب می‌شد. در شرایط عادی ما هیچ‌گاه توصیه نمی‌کنیم که جوجه صنعتی در شرایط روستایی پرورش پیدا کند، اما در شرایط اضطراری که ایجاد شده بود، تحویل جوجه‌ها به روستاییان بهتر از کشتن آنها بود.

عطائی‌نژاد گفت: شرکت پشتیبانی همان‌طور که از اسمش مشخص است از مرغدار پشتیبانی خواهد کرد. این شرکت وظیفه دارد طی سال تا ۷۰ هزار تن برای شرایط خاص کشور ذخیره داشته باشد. در شرایطی که قیمت مرغ بالا برود و به مصرف‌کننده فشار وارد شود، پشتیبانی مرغ‌های ذخیره شده را به بازار عرضه می‌کند تا قیمت کاهش یابد.  

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: اگر قیمت مرغ ارزان و تولیدکننده متضرر شود نیز پشتیبانی ورود می‌کند و با همکاری تشکل‌های مرغداران، آن را از بازار جمع‌آوری و ذخیره‌ می‌کند تا قیمت منطقی شود. در واقع پشتیبانی به عنوان تنظیم‌کننده بازار همیشه پای کار حاضر است.

عطائی‌نژاد افزود: اگر بازار رونق پیدا کند، مرغ‌ها با همان وزن ۲ کیلو تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم در بازار توزیع خواهند شد. در این صورت نهاده اضافی مصرف نمی‌شود، وزن مرغ‌ها بالا نخواهد رفت و حتی تولید هم سرریز نمی‌کند ضمن این‌که مرغدار هم متضرر نمی‌شود.

کد خبر 508115
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha