مدیر جهادکشاورزی سربیشه در استان خراسان‌جنوبی گفت: درآمد حاصل از فروش کرک به صورت سالانه ۱۰ میلیارد ریال و درآمد حاصل از فروش مو به صورت سالانه ۹۰ میلیون ریال است که در این منطقه کرک توسط دلالان با قیمت پایین خریداری و صادر می‌شود.

بز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  مریم جوادی بایگی افزود: الیاف دامی توسط دو نوع فولیکول موجود در پوست به وجود می‌آید و رشد الیاف نیز به فعالیت فولیکول‌ها بستگی دارد.

وی بیان کرد: الیاف مو توسط فولیکول‌های اولیه و الیاف کرک توسط فولیکول‌های ثانویه به وجود می‌آیند، مهم‌ترین استفاده کرک در تهیه لباس‌های زمستانی است.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه با اشاره به این‌که لباس و پوشاک تهیه شده از کرک، بسیار زیبا، گرم و ظریف هستند و به همین سبب مشتریان بسیاری در کشورهای خارجی دارند، اظهار کرد: کرک خاصیت جذب رطوبت دارد و به آسانی شعله‌ور نمی‌شود، به همین دلیل در صنعت نیز از آن استفاده می‌شود.

جوادی بایگی ادامه داد: خاصیت کرک باعث بالا رفتن ارزش آن در دنیا شده و کرک موکشی شده و تمیز با قیمت بسیار بالایی در دنیا خرید و فروش می‌شود.

وی اضافه کرد: در این منطقه کرک توسط دلالان با قیمت پایین خریداری و صادر می‌شود،  نسبت بالای کرک نسبت به مو در بیده، ظرافت بیشتر تارهای کرک، تمیز بودن آن، رنگ کرک و بلندی طول کرک از عوامل موثر در ارزش کرک به شمار می‌روند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه بیان کرد: کرک سفید، بالاترین قیمت را دارد و بعد از آن کرک‌های قهوه‌ای، خاکستری، آهویی و سیاه دارای ارزش هستند.

جوادی بایگی افزود: هر قدر بیده کمتر به گرد و خاک، عرق و خار و خاشاک آلوده باشد، قیمت آن بیشتر می‌شود، ۹۲ هزار و ۵۵۸ راس بز و بزغاله جمعیت دامی این شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی اظهار کرد: میزان تولید کرک شهرستان در سال ۱۰ تن است که به ازای هر راس به طور میانگین ۰.۱۲ کیلوگرم کرک تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه، خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: میزان تولید مو در شهرستان در سال ۱۵ تن بوده که به ازای هر راس به طور میانگین ۰.۱۶ کیلوگرم مو تولید می‌شود.

کد خبر 507531

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha