همشهری آنلاین: دین و فلسفه از نگاه ابن رشد تازه ترین کتابی است که دکتر صادق آیینه‌وند آن را تالیف کرده و نشر نی به بازار کتاب عرضه کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین دکتر آیینه‌وند هدف از نگارش این کتاب را بیان نظریه های فیلسوفان مسلمان درباره دین و فلسفه و ربط آن دو به همدیگر ذکر کرد وگفت: این کتاب که درسه بخش وبا یک مقدمه و نه فصل نوشته شده است حاصل نظریات فیلسوفان درباره دین و فلسفه را درسه راه وسه نظریه خلاصه کرده که برخی از آنها درنسبت بین دین و فلسفه به استقلال و برخی به تلفیق و بعضی دیگربه توفیق باور داشتند.

به گفته دکتر آیینه وند همه این فیلسوفان ، چه اصحاب استقلال وچه اصحاب تلفیق و چه اصحاب توفیق درنهایت بین دین و حکمت سازگاری می بینند و هدف هردوی این نحله های فلسفی رساندن آدمی به فضیلت و سعادت است.

کتاب «دین و فلسفه ازنگاه ابن رشد» در بخش فیلسوفان شرق عالم اسلامی به زندگی و آرای کندی، فارابی، ابن سینا، منطقی سیستانی ، اخوان الصفا و ابوحامد غزالی می پردازد.

در بخش فیلسوفان غرب عالم اسلامی نیز ضمن تاکید فراوان بر آراء و اقوال ابن رشد ، درباره ابن اباحه ، ابن طفیل،  نیز تحلیلی کوتاه ارائه کرده است.

پیش از این کتاب «درخشش ابن رشد درفلسفه مشاء» اثر دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی از سوی انتشارات طرح نوبه بازار کتاب آمده بود. کتاب دکتر دینانی نخستین تالیف مستقل یک ایرانی درباره فلسفه ابن رشد به شمار می رود.

کد خبر 5075

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز