یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

دستور قضایی توقیف شناورهای غیرمجاز صید ترال در آب‌های استان هرمزگان صادر شد و مقابله با صید ترال، مأموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه این استان قرار گرفت.

صید ترال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس دراین‌باره گفت: این اقدام در پی تأکید رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان انجام شده و از مدیرکل شیلات استان، فرمانده دریابانی و فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خواسته ‌شده است، نسبت به برخورد قانونی و جلوگیری از فعالیت شناورهای غیرمجاز، به‌خصوص صید ترال در کل آب‌های استان هرمزگان اقدام کنند.

مجتبی قهرمانی اعلام کرد: این دستور قضایی همچنین در راستای حمایت از اشتغال و تولید در استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر نام‌گذاری امسال به‌عنوان «جهش تولید» و صیانت از حقوق عامه صادر شده است.

صید ترال که یکی از دغدغه‌های جدی صیادان و کارشناسان و صاحب‌نظران این استان بوده، از سال‌های گذشته در استان هرمزگان آغاز شده و همین امر آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیست‌گاه‌های آبزیان خلیج‌فارس وارد کرده و تهدید جدی برای صیادان این منطقه است.

د رروش صید ترال، صیادان با استفاده از توری به شکل کیسه که انتهای آن کاملاً بسته ‌شده است و کشیدن آن با شناور ترال در نزدیکی بستر کف دریا یا لایه‌های میان آبی و بافاصله از کف دریا اقدام به صید آبزیان موردنظر می‌کنند.

صید ترال کف دریا را جارو می‌کند و نه‌تنها نسل آبزیان را از بین می‌برد، بلکه شاید نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

شنبه ۱۳ اردیبهشت در مصاحبه‌ای، با رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان از تخریب زیستگاه مرجان‌های دریایی در محدوده بندرلنگه از سوی ۲ فروند شناور صیادی که به‌صورت غیرمجاز از یکی از استان‌های دریایی همسایه وارد آب‌های هرمزگان شده بودند، خبر داد.

در این گفت‌وگو رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان اعلام کرد: این شناورها از محدوده صید قانونی خود خارج‌شده و با استفاده از تورهای ترال که استفاده از آن‌ها ممنوع است، موجب چندین مورد خسارت‌های زیست‌محیطی شدند.

به گفته افشین عسکری، این ۲ شناور با دستور دادستانی توقیف و به بندرگاه منتقل‌شده‌اند و پرونده تخلفات آن‌ها به دادگاه ارسال شد.

به گفته این مسئول، محموله این شناورها شامل ۲ تن صید غیرمجاز توسط شیلات توقیف ‌شده و پرونده با شکایت مرزبانی، شیلات و حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در حال پیگیری قضایی است و اداره کل حفاظت محیط‌زیست برای استفاده از تورهای ممنوعه ترال خواستار جریمه ۳ میلیارد ریالی مالکان هر یک از شناورها شده است.

استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی، موج‌شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از ۴ هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

کد خبر 507468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha