سفیدبالک‌ها که بین مردم به مگس سفید معروف است، این روزها در برخی مناطق پایتخت مشاهده شده است. با این وجود یک کارشناس محیط زیست معتقد است که به نظر نمی‌رسد جمعیت سفید بالک‌ها بار دیگر طغیان کنند.

گزارشی از طغیان سفیدبالک‌ها در پایتخت دریافت نکردیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدحسین بازگیر با اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ سرما و زمستان آنچنان سختی نداشتیم، گفت: سفید بالک‌ها گونه‌هایی هستند که معمولا در مزارع کشاورزی و باغ‌ها وجود دارند اما طی سال‌های گذشته شرایط مناسبی در شهر تهران برای آن‌ها فراهم شده بود که باعث شد جمعیت آن‌ها زیاد شود و به مرحله طغیان برسد.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: سفید بالک‌ها به عنوان یک آفت در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر جهان وجود دارند اما تا زمانی که جمعیت آن‌ها زیاد و وجود آن‌ها برای مردم و کشاورزان آزاردهنده نشده‌ است، مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه سفید بالک‌ها روی درختان توت به عنوان میزبان‌ زندگی می‌کنند، گفت: این گونه حشره نیز مانند سایر موجودات زنده وقتی شرایط برای آن مهیا و میزبانش موجود باشد و دشمن طبیعی نداشته باشد شروع به تکثیر و زیاد شدن می‌کند. 

بازگیر همچنین خاطرنشان کرد:‌ زمانی که جمعیت این حشرات در شهر تهران طغیانی شده بود، اقدامات زیادی برای کاهش و مقابله با آن‌ها انجام شد و خوشبختانه طی چند سال گذشته شاهد افزایش بیش از اندازه جمعیت آن‌ها نبوده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر جمعیت سفید بالک‌ها بار دیگر طغیان کنند چه اقداماتی باید صورت گیرد، ‌اظهار کرد: سال‌های گذشته که جمعیت این گونه حشرات در شهر تهران زیاد شد سازمان بوستان‌ها و فضاهای سبز شهر تهران با همکاری شهرداری تهران و دستگاه‌های مختلف جهاد کشاورزی، محیط زیست، مرکز تحقیقات حشره شناسی کشور و  دستورالعملی برای کاهش جمعیت سفید بالک‌ها نوشتند و اکنون نیز باید از همان دستورالعمل پیروی شود.

این کارشناس محیط زیست درباره اقداماتی که سال‌های گذشته برای مقابله با سفید بالک‌ها صورت گرفته بود، توضیح داد: علاوه بر بررسی‌هایی که روی این گونه حشره انجام شد، یک سری اقدامات فیزیکی نیز برای کاهش جمعیت آن صورت گرفت مانند شست وشوی درختان توت با آب و مواد شوینده‌ای که به گیاهان، سلامت مردم و محیط زیست آسیب چندانی وارد نمی‌کرد.

وی ادامه داد: نوع هرس درختان توت تا حدودی تغییر کرد تا با چرخش جریان باد لابه‌لای درختان اجازه لانه‌گزینی به سفید بالک‌ها داده نشود. همچنین چند سال به‌طور مرتب برگ‌ها و سرشاخه‌های درختان توت جمع‌آوری و در زباله‌سوز مرکزی به‌صورت استاندارد سوزانده می‌شدند.

بازگیر همچنین گفت: یکی دیگر از اقداماتی که برای مقابله و کاهش جمعیت سفید بالک‌ها انجام شد، نصب برچسب‌های زرد رنگ بر تنه درختان بود. حشرات با چسبیدن به این برچسب‌ها گیر می‌کنند و از این طریق مهار می‌شوند.

وی ضمن بیان اینکه روش‌های سریع‌الاثری نیز برای مقابله با سفید بالک‌ها وجود دارد، تصریح کرد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند با سرعت بیشتری جمعیت این گونه حشرات را کم کند سم‌پاشی است اما این اقدام می‌تواند برای سلامتی مردم ضرر داشته باشد بنابر این از این روش در مکان‌هایی که سکونتگاه وجود دارد، استفاده نمی‌شود و تنها در باغ‌ها و مزارع کشاورزی می‌توان از روش سم‌پاشی استفاده کرد.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا سفید بالک‌ها برای سلامتی مردم ضرری دارند، خاطرنشان کرد: سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد که این گونه حشرات ناقل و عامل بیماری نیستند اما در عین حال با ورود به مجاری تنفسی افراد می‌توانند حساسیت‌هایی را برای آنان ایجاد کنند.

وی ادامه داد: وجود بیش از اندازه این گونه حشرات و ورود آن‌ها به چشم و دهان شهروندان باعث آزار مردم می‌شود و روی روحیه آنان تاثیر منفی می‌گذارد.

بازگیر در پایان با اشاره به اینکه چند سالی است که جمعیت سفید بالک‌ها زیاد و طغیانی نشده‌ است، ‌گفت: امیدوارم جمعیت آن‌ها افزایش پیدا نکند اما به‌نظر نمی‌رسد که بار دیگر طغیان کنند چرا که در کشورهای دیگری که این گونه‌ها طغیان کرده بودند ضمن انجام اقدامات لازم برای مقابله با این گونه حشرات پس از گذشت زمانی جمعیت آن‌ها فروکش کرد.

کد خبر 507189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha