شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

هجوم ملخ به خصوص ملخ‌های صحرایی در سال ۹۹ با گستردگی بیشتری در کشور مشاهده شده است. در خراسان جنوبی هم در هفته دوم اردیبهشت ماه نخستین دسته‌های ملخ صحرایی در شهرستان نهبندان مشاهده و عملیات مبارزه با این مهاجمان غارتگر آغاز شد.

سم پاشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امسال هم مشابه سال ۹۸ شاهد هجوم ملخ‌های صحرایی با گستردگی و حجم بیشتر به مراتع و مزارع خراسان جنوبی هستیم، ملخ‌هایی که آماده‌باش دستگاه‌های مختلف را برای مبارزه با آنها در پی داشت.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش چند برابری دارد، سال گذشته هجوم ملخ‌ها فقط در نهبندان گزارش شد، اما امسال شهرستان‌های مرزی زیرکوه، سربیشه و درمیان هم به این آفت آلوده شدند.

تاکنون حدود ۴۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی در دام ملخ صحرایی افتاده و به صورت روزانه و گاهی ساعتی این سطح در حال افزایش است، به طوری که در شهرستان نهبندان سطح آلودگی در یک روز از ۱۷ هزار هکتار به ۳۲ هزار هکتار افزایش یافت.

در نهبندان هجوم ملخ‌ها به مزارع دیم گزارش شده و احتمال ورود آنان به سایر باغ‌ها و مزارع این شهرستان بسیار بالا است.

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان روز پنجشنبه یازدهم اردیبهشت به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

معاون استاندار در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیروهای ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را برای مقابله با آفت ملخ صحرایی فراخواند.

نخستین ریزش ملخ‌ در جنوب استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر را در یک هفته گذشته در شهرستان نهبندان شاهد بودیم.

غلامرضا قوسی افزود: ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است و از چهارم اردیبهشت مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه‌های «یو ال وی» پاش آغاز شد و تاکنون بیش از یک ‌هزار ۳۰۰ تا یک ‌هزار و ۵۰۰ هکتار سمپاشی انجام شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۷ هزار هکتار در نهبندان، ۵۰ هکتار در سربیشه و ۱۰ هکتار در زیرکوه آلوده شده است، البته براساس آخرین پیش‌بینی‌ها در ۲۵ کانون حدود ۴۰ هزار هکتار از مراتع و مزارع استان به این آفت آلوده شده است که این آمار به دلیل هجوم گسترده و طغیانگر به صورت روزانه در حال تغییر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم، وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم‌ریزی آفت است.

۲۰۰ هکتار از مراتع سربیشه در دام ملخ صحرایی

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: مبارزه با ملخ صحرایی در چهار کانون و در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع شهرستان در دست انجام است.

مریم جوادی بایگی افزود: به صورت روزانه مراتع و مزارع پایش می‌شود تا در صورت مشاهد کانون‌کوبی را به موقع انجام دهیم.

وی بیان کرد: آمادگی لازم برای مبارزه با این ملخ‌ها داریم و سموم و دستگاه سمپاش مورد نیاز خریداری شده است.

شناسایی یک کانون ملخ صحرایی در زیرکوه

فرماندار زیرکوه گفت: یک کانون ملخ صحرایی در منطقه چاق عمیق شهرستان به وسعت ۱۰ تا ۱۲ هکتار شناسایی شده که سمپاشی و کانون‌کوبی شد.

محمدحسین عربشاهی از آمادگی شهرستان برای شناسایی و مبارزه با کانون‌های احتمالی ملخ صحرایی خبر داد و گفت: تجهیزات مدیریت بحران شهرستان را آماده کرده‌ایم که در صورت شناسایی کانون‌های جدید به موقع مبارزه کنیم.

کد خبر 507173

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha