مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

معلمی شغل انبیاست و معلم امانت‌داری است که انسان امانت اوست، معلم چراغ هدایت است و صدها بیان دیگر که حتی گوشه‌ای از عشق و محبت به جایگاه معلم را نمی‌تواند توصیف کند.

معلم استثنایی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، وقتی سخن از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به میان می‌آید بی‌تردید به معلمانی می‌رسیم که عاشقانه پای در میدان دانایی گذاشته‌اند تا با آموزش افرادی که به علت نقص عضو باید در مدارس خاص تحصیل کنند، چرخه یادگیری متوقف نشود.

معلمان بی‌ادعایی که هر آنچه در توان دارند در طبق اخلاص می‌گذارند تا به آن‌ها که خاص هستند آموزش دهند، آن‌ها که یادگیری، پرورش استعدادها و توانمندی‌هایشان و بهره‌مندی از همه امکانات شهروندی حقشان است و صدالبته این وظیفه سنگین و ویژه بر دوش معلمانی است که آن‌ها هم در آموزش و شیوه رفتار بادانش‌آموزان ناتوان، خاص هستند.

روز معلم امسال هم بهانه‌ای شد برای یادآوری زحمات و فداکاری‌های معلمان این سرزمین که همواره در هر شرایطی دست یاری خود را به روی دانش‌آموزان نشان می‌دهند و با سرمشق قرار دادن مهربانی، صبر و ازخودگذشتگی، هرروز جلوه‌هایی زیبا از تعلیم و تربیت را نمایان می‌کنند.

در این روزهای پر دغدغه و استرس جویای احوال معلمانی شدیم که با عشق به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه درس می‌دهند اما آن‌ها مانند همیشه درنهایت ایثار و فداکاری از نگرانی‌های خود به علت روند تحصیلی دانش‌آموزان و آموزش مجازی سخن گفتند.

دبیر مرکز نابینایان موسی بن جعفر (ع) شهر همدان، افزایش ارتباط با والدین دانش‌آموزان روشندل و استفاده از تکنیک‌های جدید برای تدریس را جزء مزایای آموزش مجازی برشمرد و اظهار کرد: دانش‌آموزان روشندل در استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و یا دارای سیستم‌عامل اندروید با محدودیت‌هایی مواجه هستند و تعدادی از آن‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که اینترنت آنتن دهی ندارد بنابراین هنگام آموزش مجازی با مشکل مواجه می‌شوند.

ژاله نباتی گفت: گاهی لازم است وقتی دانش‌آموزان ارتباط اینترنتی و دسترسی به فایل‌ها ندارند چندین بار فایل صوتی برای آن‌ها ارسال شود، هنگام آموزش حضوری دانش‌آموزان روشندل برای یادگیری بهتر آن‌ها از وسایل کمک‌آموزشی مانندِ کره جغرافیایی برجسته یا مفاهیم دارای خط بریل استفاده می‌شود اما متأسفانه در تدریس غیرحضوری و مجازی دانش‌آموزان از امکانات آموزشی محروم هستند و فقط از فایل‌های صوتی استفاده می‌کنند.

معلم پایه یازدهم و دوازدهم هنرستان کاردانش ناشنوایان علاقبندیان همدان نیز گفت: آموزش های مجازی برای دانش‌آموزان ناشنوا باید به‌صورت ویدئو تهیه شود تا آن‌ها با استفاده از لب خوانی و حرکات اشاره ای از آموزش استفاده کنند.
وی اعلام کرد: بعد از گذشت حدود یک ماه از اعلام وزارت آموزش‌وپرورش برای استفاده تمام معلمان و دانش‌آموزان از اپلیکیشن شاد برای منتشر کردن مجازی دروس و تلاش همکاران در آموزش‌وپرورش استثنایی همدان ما هنوز نتوانستیم از برنامه شاد برای آموزش مجازی استفاده کنیم و ویدئوهای آموزشی برای دانش‌آموزان ناشنوا در واتساپ قرار می‌گیرد.

زهره عشایری که معلم ۱۲ دانش‌آموز ناشنوا و کم‌شنوا است، گفت: از طریق تماس تصویری در اپلیکیشن واتساپ با دانش‌آموزان ارتباط برقرار می‌کنم، تعدادی از این دانش‌آموزان سطح اقتصادی بسیار پایینی داشته و اکثراً ساکن روستا هستند بنابراین تلفن همراه هوشمند ندارند و با استفاده از تلفن اقوام از آموزش مجازی استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال خاله یکی از دانش‌آموزان من ساکن همدان و دارای تلفن هوشمند است و این دانش‌آموز هر زمان که به منزل خاله خود می‌رود با من تماس می‌گیرد تا برای او تدریس کنم.

وی گفت: آموزش مجازی برای دانش‌آموزان استثنایی مزیتی ندارد، آموزش‌وپرورش همیشه اکثریت و دانش‌آموزان عادی را در نظر می‌گیرد و به دانش‌آموزان استثنایی که در اقلیت هستند، ظلم می‌شود.

عشایری گفت: دنیای جدید در حال تغییر است و امکان دارد در چند سال آینده آموزش مجازی جایگزین مدرسه شود اما در ابتدا باید زیرساخت لازم برای این آموزش فراهم شود سپس از آن برای سیستم آموزشی استفاده کنند، سرعت اینترنت بسیار ضعیف بوده و تأمین هزینه اینترنت برای دانش‌آموزان بسیار مشکل است و باید اینترنت رایگان در اختیار آن‌ها قرار داده شود.

این معلم دانش‌آموزان استثنایی بیان کرد: به علت مشکلات مالی و نداشتن تلفن همراه هوشمند پوشش دانش‌آموزان در یک‌زمان و ساعت مشخص نیست و برای آن‌ها به‌صورت انفرادی تدریس می‌شود، بیشتر درس دانش‌آموزان ناشنوا قبل از آغاز تعطیلی و قرنطینه تدریس شده بود و تعداد کمی از دروس برای آموزش به‌صورت مجازی باقیمانده است.

عشایری شرایط درسی دانش‌آموزان و وضعیت خانواده‌های آن‌ها را بزرگ‌ترین دغدغه خود در شرایط کنونی دانست و یادآور شد: در آموزش مجازی ارتباط عاطفی معلم و دانش‌آموز بسیار کم است و معلم در آموزش حضوری شرایط روحی دانش‌آموز را درک می‌کند که این امکان در فضای مجازی وجود ندارد.

وی با گفت: بعد از شیوع کرونا در جامعه خیرین و همکاران هنرستان کاردانش ناشنوایان علاقبندیان برای خانواده‌های دانش‌آموزان بسته‌های حمایتی تهیه و بین آن‌ها توزیع کردند، دانش‌آموزان استثنایی عاشق مدرسه هستند چراکه به علت وضعیت جسمی در خانه تنها بوده اما در مدرسه با دوستان و همکلاسی‌های خود ارتباط برقرار می‌کنند و این روزها بسیار از تعطیلی مدرسه ناراحت هستند.

معلم پایه اول و دوم مدرسه ابتدایی ویژه دانش‌آموزان ناشنوا و ناتوان جسمی-حرکتی علاقبندیان نیز بیان کرد: هیچ سیستم آموزشی نمی‌تواند جایگزین مدرسه برای دانش‌آموزان شود، کلاس‌های درس دانش‌آموزان استثنایی در حالت عادی هشت نفرِ است و اگر تعداد بیشتر باشد باید کلاس تقسیم شود همچنین تدریس برای آن‌ها به‌صورت انفرادی است.

زهره نوایی گفت: دانش‌آموزان استثنایی با دانش‌آموزان عادی قابل‌مقایسه نیستند و برای آموزش به امکانات مخصوص نیاز دارند، آموزش مجازی و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف هیچ‌وقت نمی‌توانند بازدهی مناسبی برای دانش‌آموزان استثنایی داشته باشند چراکه مدرسه برای آموزش ویژه به این دانش‌آموزان تجهیز شده و معلم در خانه یک‌هزارم امکانات مدرسه برای تدریس را هم ندارد.

وی بیان کرد: آموزش مجازی خانواده‌ها به‌ویژه مادران را فعال‌تر کرده و آن‌ها بیشتر به درس دانش‌آموزان اهمیت می‌دهند و پا به‌پای فرزندانشان آموزش مجازی را دنبال می‌کنند درحالی‌که در شرایط عادی مادران دانش‌آموزان نمی‌توانستند سر کلاس حاضر باشند و نحوه تدریس معلم را ببینند و ادامه آن را در خانه برای دانش‌آموز تدریس کنند اما اکنون این شرایط فراهم‌شده و مادران نیز پیگیر کلیپ‌های آموزشی هستند و مطالب آن را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.

نوایی گفت: امسال روز معلم ویژه مادرها است و باید از آن‌ها به علت زحمات فراوانشان تقدیر کرد، در شرایط کنونی که امکان بازگشایی مدرسه ها وجود ندارد، آموزش مجازی تنها راه است و نباید آموزش در این شرایط تعطیل شود.

این معلم دانش‌آموزان استثنایی بیان کذد: خانواده‌های چند فرزندی از صبح تا شب درگیر آموزش مجازی هستند و مصرف اینترنت برای خانواده دانش‌آموزان فاجعه بار شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از دانش‌آموزان من به علت مشکلات مالی و نداشتن تلفن همراه از آموزش محروم هستند و به‌طورکلی ازلحاظ وضعیت اقتصادی در شرایط خوبی نبوده و با کمک‌های امدادی امرارمعاش می‌کنند، من چطور باید مادر این دانش‌آموز را متقاعد کنم که برای استفاده از آموزش مجازی تلفن همراه هوشمند تهیه کند؟

وی گفت: اوایل تعطیلات بسته‌های کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی تا پایان فروردین‌ماه تهیه و به خانه‌های آن‌ها فرستاده شد، این بسته‌های کمک‌آموزشی نیز نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود و در شرایط کنونی امکان تدریس به‌طور مساوی برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

نوایی گفت: وزارت آموزش‌وپرورش تمام معلمان و دانش‌آموزان را مکلف به استفاده از اپلیکیشن شاد کرده است که خیلی هم شاد نیست و نمی دانم برچه اساسی این اسم را برای این برنامه انتخاب کرده اند؟ 
وی بیان کرد: هیچ‌کس به معلم نمی‌گوید در پنج دقیقه تدریس خود را تمام کند اما در این اپلیکیشن کلیپ‌های بیش از پنج دقیقه بارگذاری نشده و باید آن را به چند قسمت تقسیم کرد که بازدهی تدریس را کاهش می‌دهد بنابراین کار آیی واتساپ برای تدریس بهتر است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان نیز گفت: با تعطیلی مدارس، آموزش‌های مجازی به دانش‌آموزان استثنایی نیز مانند مدارس عادی ارائه می‌شود و هیچ مشکلی در ارائه‌ آموزش‌ها به‌صورت مجازی وجود ندارد.
وی اعلام کرد: با همکاری گروه آموزش ابتدایی، معلمان و مربیان ویژه مشکلات یادگیری در اپلیکیشن داخلی ایتا گروهی برای پاسخ‌دهی به سؤالات معلمان درزمینهٔ مشکلات یادگیری دانش‌آموزان تشکیل‌شده است.

احمد قره‌خانی گفت: دانش‌آموزان استثنایی آموزش‌های درسی را در تمامی مقاطع تحصیلی دریافت می‌کنند، دانش‌آموزان نابینا آموزش‌های درسی را از طریق صوت و دانش‌آموزان ناشنوا نیز آموزش‌ها را به‌صورت تصویری از معلمان خود دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به‌صورت انفرادی انجام می‌شود، معلمان در مدارس استثنایی در وضعیت بحران کرونا ویروس، با استفاده از بستر فضای مجازی مدرسه را به خانه دانش‌آموزان بردند و وقفه‌ای در آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ایجاد نشد.

قره‌خانی بیان کرد: ۵۴۰ معلم در استان همدان به دانش‌آموزان استثنایی آموزش می‌دهند، مدرسه ازنظر حضور و تجمع دانش‌آموزان تعطیل است اما آموزش تعطیل نیست و در شرایط حاضر معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها آمادگی بیشتری برای آموزش‌های مجازی دارند و باید از این موقعیت نهایت استفاده را برد.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان همدان گفت: بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی استان همدان تهیه و بین آن‌ها توزیع‌شده است.
وی اضافه کرد: برخی از دانش‌آموزان ساکن در روستاها و کسانی که ازلحاظ مالی به فضای مجازی دسترسی ندارند، خدمات کمتری نسبت به سایر دانش‌آموزانی که در فضای مجازی آموزش می‌بینند، دریافت می‌کنند و معلمان زیادی به‌عنوان معلم جهادگر برای تدریس به دانش‌آموزان در مناطق محروم و روستایی حضور یافته‌اند.

وی گفت: بسته‌های بهداشتی نیز برای دانش‌آموزان استثنایی همدان تهیه و بین آن‌ها توزیع‌شده است، در استان همدان حدود ۱۶۰۰ دانش‌آموز استثنایی در ۵۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند و در شرایط فعلی که همه مدارس تعطیل است و امر آموزش از طریق فضای مجازی در حال پیگیری است، لازم است که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در این فرآیند به شکل ویژه‌تر مدنظر قرار گیرند.

قره‌خانی بیان کرد: مدارس استثنایی نیز به‌مانند سایر مدارس به شکل فعال در شبکه آموزشی شاد فعالیت داشته است و معلمان این مجموعه بخش عمده‌ای از آموزش‌های خود را در بستر شاد به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

وی در پایان عشق و ایثارگری معلمان مدارس استثنایی را نسبت به آموزش دانش‌آموزان استثنایی در راستای زندگی بخشی مثال‌زدنی دانست و گفت: کرونا هم حریف عشق معلمان مدارس استثنایی استان همدان به آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نشده است.

باین بار نیز معلمان همت کردند و در شرایط شیوع کرونا که همه‌چیز از روال عادی خود خارج‌شده است، درس‌ومشق را برای دانش‌آموزان تعطیل نکرده‌اند و عشق به کلاس و مدرسه را به شیوه‌ای دیگر به دانش‌آموزان می‌آموزند و کرونا ویروس هرچند مدارس را به تعطیلی کشاند اما حریف عشق معلمان در سنگر انسان‌سازی و تعلیم و تربیت‌نشده است.

کد خبر 507068

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha