مدیرکل منابع طبیعی گیلان از واگذاری ۴ هزار هکتار از اراضی ملی گیلان برای توسعه زراعت چوب از طریق مزایده خبر داد.

طرح زراعت چوب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «محسن یوسف‌پور» اظهار کرد: این کار با هدف جهش تولید در زراعت چوب، حفاظت از جنگل‌های طبیعی و تامین مواد اولیه صنایع سلولزی انجام می‌شود.

یوسف پور افزود: این زمین‌ها به مدت ۱۰ سال به متقاضیان صنوبرکاری واگذار و اجاره‌بهای آن براساس نظر کارشناسان دادگستری و نیز توان بهره‌برداری از عرصه تعیین خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تصریح کرد: صنوبرکاران و صاحبان صنایع وابسته به چوب می‌توانند علاوه بر کمک به رونق اقتصادی استان، با تزریق چوب نیازمندی صنایع به چوب قاچاق را رفع و از ورود چوب‌های جنگلی غیر مجاز به استان جلوگیری کنند.

یوسف‌پور گفت: در صورت اجرای درست طرح‌های صنوبرکاری در عرصه‌های واگذار شده، واگذاری اراضی مذکور تا ۳ دوره دیگر تمدید خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ادامه داد: بهره‌برداران می‌توانند برای اطلاع از نحوه اجاره این زمین‌ها به سامانه ستاد الکترونیکی دولت، قسمت مزایده و اجاره، مراجعه کنند.

وی بیان کرد: برای کمک به معیشت روستاییان و کشاورزان و افزایش سطح درآمد آنها به عنوان بهره‌برداران خُرد که معمولا تا سقف ۴۰ هکتار زمین به آنها واگذار می‌شود، اجاره‌بهای کمتری نسبت به دیگر بهره‌برداران تعیین  و یا دست کم این اجاره‌بها پس از بهره‌برداری عرصه صنوبرکاری شده از آنان گرفته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان عنوان کرد: در حال حاضر گیلان جایگاه سوم زراعت چوب را در کشور دارد و لذا با واگذاری این اراضی در سال‌های آینده جهش خوبی در تولید چوب در استان ایجاد خواهد شد.

وی از اجرای طرح زراعت چوب در ۵۰۰۰ هکتار از اراضی دولتی و غیر دولتی استان طی سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: تا شهریورماه امسال ۲۰۰ هزار مترمکعب چوب از نوع صنوبر وارد بازار خواهیم کرد. این حجم از زراعت چوب در ۱۶۰۰ هکتار صورت گرفته و ۳۴۰۰ هکتار دیگر در دست اقدام است.

کد خبر 507054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha