مجموع نظرات: ۱
شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

یکی از دستاوردهای مهم استان سمنان عملکرد مطلوب در جذب تسهیلات اشتغال روستایی و تحقق شعار روستای بدون بیکار است که این عملکرد می‌تواند الگویی برای کشور در کاهش آمار بیکاری در سال جهش تولید باشد.

اشتغالزلیی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،اشتغال مقوله مهم و مطالبه به حق مردمی به شمار می‌رود که تحقق این مطالبه به داشتن جامعه‌ای پویا و سالم منجر می‌شود و به عبارتی افراد جامعه نیروی انسانی هستند که اگر به پویایی برسند سرمایه‌های جامعه به شمار می‌روند و یکی از راهکارهای تقویت سرمایه اجتماعی اشتغالزایی و استفاده از نیروی جوان در عرصه تولید است.

مهارت‌آموزی رکن اصلی اشتغال و رفع مشکل بیکاری است، دولت و مسئولان استان سمنان با تکیه بر این راهبرد به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی در سایه آموزش‌های مهارتی در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی،  خیاطی و صنایع‌دستی در روستاها هستند.

مهارت‌آموزی و حمایت مالی ۲ مولفه مهم در ایجاد اشتغال پایدار است و در استان سمنان در کنار خبرهایی که از بیکار شدن افراد شاغل، یا بیکاری دانش‌آموختگان استان به گوش می‌رسد، متناسب با آمار بیکاری به واسطه حمایت‌های دولت در زمینه اعطای تسهیلات اشتغالزایی و مهارت‌آموزی، هر روز بر تعداد افرادی که کمر همت می‌بندند و با کارآفرینی اشتغالزایی می‌کنند افزوده می شود.

اکنون تعداد زیادی از روستاییان استان سمنان به واسطه فعالیت‌هایی که نشات گرفته از مهارت است توانسته‌اند لقب استان دارای روستای بدون بیکار را با افتخار نصیب خود کنند و در کاهش نرخ بیکاری، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد رونق اقتصادی نقش آفرین باشند.

قانون اشتغال پایدار روستایی یا به صورت دقیق‌تر  «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به عنوان یکی از طرح‌های دولت تدبیر و امید از ابتدای سال ۹۶ با هدف مهاجرت معکوس به روستاها به اجرا درآمد که با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی تا حدودی این راهبرد در استان سمنان تحقق یافت.

سهم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان سمنان در سال۹۸، ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال بود و این استان با جذب سهمیه بیش از ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال در این بخش جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

بر اساس سرشماری نفوس ومسکن سال ۱۳۹۵ کشور ، از کل جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفری استان سمنان تعداد ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت ۱۴۱ هزار و ۸۵۸  نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می کنند و ۹۰ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شوراهای اسلامی روستایی و ۸۸ درصد تحت پوشش دهیاری‌ها قراردارند.
در استان سمنان شهرستان‌های میامی  با ۸۸.۲۱ درصد و سمنان با ۵.۸  درصد به ترتیب بیشترین و کمترین ضریب روستانشینی را دارند.

استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار زمین کشاورزی با حدود ۴۵ هزار بهره‌بردار در بخش‌های مختلف این حوزه دارد.

تحقق طرح روستای بدون بیکار در سمنان

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: طرح روستای بدون بیکار در سه روستای استان محقق شده که نقشی مهم در کاهش مهاجرت داشته است.

وی اظهار کرد: روستای جودانه، محمدآباد در میامی و روستای دهملا در شاهرود جزو سه روستای بدون بیکار استان هستند و تا پایان سال ۱۴۰۰ در پنج روستای دیگر استان سمنان طرح روستای بدون بیکار محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: روستای دهملا دارای یک هزار و ۹۰ نفر جمعیت است که از این تعداد ۸۷۰ نفر جمعیت بالای ۱۰ سال و شاغل هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان اظهار کرد: از مجموع ۸۷۰ نفر نیروی کار در این روستا، ۱۶۵ نفر در بخش کشاورزی مانند زراعت و دامداری به صورت سنتی  و نیمه صنعتی، ۵۰۰ نفر در صنعت و ۲۰۰ نفر در بخش خدمات  و پنج نفر در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

صمیمیان تصریح کرد: روستای محمد آباد میامی یکهزار و ۳۹۷ نفر جمعیت دارد که از این تعداد در حدود ۸۷۰ نفر جمعیت بالای ۱۰ سال و شاغل هستند.

وی اضافه کرد: ۱۳۰ کارگاه تولید پوشاک در روستای محمد آباد میامی فعال است که نقشی مهم در اشتغالزایی جوانان این روستا ایفا می‌کند.

وی یادآور شد: ۵۰۰ نفر از جمعیت روستای محمدآباد میامی در بخش صنعت، ۲۰۰ نفر در بخش خدمات، ۱۶۵ در زمینه زراعت و دامداری و باقیمانده در بخش‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان بیان کرد: روستای جودانه میامی از دیگر روستاهای بدون بیکاری استان است که ۹۷۰ نفر جمعیت دارد که نیروی کار این روستا در زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری و خیاطی مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: روستای جودانه میامی بیش از چهار هزار و ۵۰۰ راس دام وجود دارد که از این تعداد سه‌هزار راس مولد است و در قالب دامداری سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی برای اهالی روستا اشتغالزایی شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: اشتغالزایی در روستاها با توجه به مهارت‌آموزی نقشی مهم در نگهداشت جمعیت روستایی و بازگرداندن جمعیت به روستاها دارد که تحقق این راهبرد در دستور کار قرار دارد.

ایجاد بیش از ۲هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی در روستاهای استان سمنان  

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: ۲ هزار و ۵۴۲ نفر با اجرای طرح‌های اشتغالزا در راستای اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های دولت تدبیر و امید در روستاهای استان سال گذشته مشغول به کار شدند.

مهدی صمیمیان بیان کرد: از محل منابع صندوق توسعه ملی و  تفاهم نامه‌های منعقد شده از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بنیاد علوی و بنیاد برکت و بانک‌های عامل، به یک هزار و ۲ طرح روستایی و عشایری با اشتغال ۲ هزار و ۵۴۲  نفر سال گذشته تسهیلات اعطا شد.

وی ادامه داد: حجم تسهیلات ارزان قیمت پرداختی برای اشتغالزایی و رونق روستاها در مقایسه با سال‌های قبل بی سابقه بوده است.

صمیمیان بیان کرد: گردشگری محور توسعه استان و موجب رونق اقتصادی می‌شود، ۸۱ اقامتگاه بومگردی فعال در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد ۷۶  اقامتگاه با زمینه اشتغال ۲۱۶ نفر در روستاهای استان ایجاد شده است.

وی یادآور شد: سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رویکرد دولت تدبیر و امید موجب تحول و ترقی چشمگیر روستاها شده که توسعه مدیریت روستا و تقویت نهاد عمومی غیردولتی دهیاری از جمله اقدامات انجام شده برای تحول در روستاها است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان افزود:برنامه ششم توسعه، رویکردی اقتصادی، فرهنگی،سیاسی و اجتماعی به توسعه روستا داشته است، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم  برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور روستاها از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای تحقق سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی است.

استان سمنان جزو ۱۰ استان برتر کشور در جذب تسهیلات اشتغال روستایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ گفت: سمنان با جذب سهمیه بیش از ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال در بخش تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در سال گذشته جزو ۱۰ استان برتر کشور است.

اسماعیل غنیان بیان کرد: سهمیه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان سمنان ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریال در سال ۹۸ بود که از این میزان بیش از ۲ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال جذب شد.

وی ادامه داد: برای دریافت سهمیه ۲ هزار و ۶۱۱ میلیارد ریالی مربوط به تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری استان سمنان یک هزار و ۲۴۰ طرح سال گذشته به بانک‌های عامل استان معرفی شد که از این تعداد ۹۸۵ طرح به تصویب رسید.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ اضافه کرد: از ۹۸۵ طرح تصویب شده در بانک‌های عامل استان سمنان در سال گذشته ۹۷۹ طرح با ظرفیت ایجاد۴۲۶ فرصت شغلی، تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری دریافت کردند.

وی یادآور شد: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری با کارمزد ۶ درصد پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن بعد از یک سال تنفس، در مدت ۶ سال در نظر گرفته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان‌ بیان کرد: تعداد زیادی از متقاضیان این استان برای فعالیت در زمینه شغل‌هایی مانند بوم‌گردی، پرورش دام، صنایع دستی و پرورش شترمرغ، سال گذشته تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری دریافت کردند.

کاهش آمار بیکاری با ترفند مهارت‌آموزی

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: آمار بیکاری در استان سمنان با اجرای طرح‌های کارآفرینی، آموزش‌های کاربردی و مهارتی کاهش می یابد.

فاطمه منصوری بیان کرد: مهارت‌آموزی راهکار اصولی برای رونق کسب و کار و اشتغالزایی در روستاهای استان سمنان است و در سال‌های گذشته اقدام‌های مطلوبی در این بخش در سمنان انجام شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان اضافه‌کرد: افزایش اشتغال در روستاهای استان سمنان با حمایت از مهارت‌آموزان محقق می شود و فنی و حرفه ای بعد از ارایه آموزش برای بازار فروش محصولات تولیدی در کنار کارآفرینان است.

وی تصریح کرد: فنی و حرفه‌ای استان سمنان در زمینه کشاورزی مانند پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل، کشت زعفران و کشت گلخانه‌ای و در زمینه خدمات مانند صنایع دستی، به روستاییان آموزش می‌دهد.

منصوری خاطرنشان کرد: مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان با حضور در روستاها به صورت رایگان آموزش‌ها را روستاییان ارائه می‌دهند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: امسال نسبت به سال‍‌های گذشته آموزش‌های مهارت‌آموزی در روستاهای استان به منظور  کمک به اشتغالزایی افزایش یافته است.

مهارت آموزی گره‌گشای چالش بیکاری در جامعه امروز و تحقق راهبرد مهاجرت معکوس به روستاها است و هرچقدر در زمینه حمایت مالی از طریق اعطای تسهیلات برای اشتغالزایی در روستاها مورد توجه قرار می‌کیرد باید همپای آن مهارت آموزی به عنوان خدمتی ارزنده برای تقویت تولید در روستا با رویکرد اشتغالزایی مورد توجه قرار بگیرد.

اشتغال عامل اصلی نگهداشت جمعیت در روستاها و به دنبال آن کاهش مهاجرت و کاهش آسیب‌های اجتماعی است که در سایه مهارت آموزی و اعطای تسهیلات برای تامین سرمایه اولیه محقق می‌شود.

کد خبر 507036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha