جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

پژوهشگران می‌گویند شمار اندکی از افرادی که به علت عفونت کرونا بستری شده‌اند، سیگاری هستند و چند فرضیه درباره این پدیده مطرح شده است.

smoking covid-19

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی پژوهشگران فرضیه‌های متفاوتی را درباره علت این پدیده ارائه کرده‌اند.

یک فرضیه این است که نیکوتین دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است جلوی واکنش شدید دستگاه ایمنی را که در بیماران کووید-۱۹ باعث آسیب اندام‌ها می‌شود، بگیرد.

این فرضیه را کونستانتینوس فارسالینوس متخصص قلب در یونان ارائه کرده است که بر این پدیده متمرکز است. فارسالینوس متوجه شد شمار اندکی از بیماران بستری شده به علت کووید-۱۹ در چین سیگاری هستند، در حالیکه حدود نیمی از مردان در چین سیگاری هستند.

فارسالینوس و همکارانش در مقاله‌ای که اخیرا پیش از انتشار در ژورنال «پزشکی داخلی و اضطراری» در دسترس قرار گرفته است، به این موضوع پرداخته‌اند.

آنها دریافتند که در میان ۱۳ بررسی در چین بر روی حدود ۶۰۰۰ بیمار بستری کووید-۱۹، میزان سیگاری‌ها از ۱.۴ تا ۱۲.۶ درصد متفاوت است. هیچکدام از این بررسی‌ها مصرف سیگار الکترونیکی را ثبت نکرده بودند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «این نتایج به طور قابل‌توجهی با بررسی‌ها دیگر مطابقت دارد و نخستین رشته موارد کووید-۱۹ در آمریکا نیز یافته‌های مشابهی را نشان می‌دهد.»

البته فارسالینوس توصیه نمی‌کند که افراد صرفا برای مبتلا نشدن به شکل شدید کووید-۱۹ شروع به سیگار کشیدن کنند. سیگار کشیدن هنوز اولین علت قابل‌پیشگیری مرگ در جهان است.

پژوهشگران در فرانسه قصد دارند استفاده از برچسب‌های پوستی نیکوتین را برای کارکنان بیمارستان و افرادی که آزمایش کرونایشان مثبت شده است، امتحان کنند.

یک مقاله دیگر هنوز منتشر نشده بر اساس یک بررسی در پاریس یافته‌های مشابهی با چین را نشان داد. در میان ۳۵۰ فرد پذیرش شده در بیمارستان فقط حدود ۴.۴ درصد به طور مرتب سیگار می‌کشیدند.

داده‌های به دست آمده در آمریکا نیز چشم‌انداز مشابهی را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا،  در میان بیماران بستری شده کووید-۱۹ حدود ۱.۳ درصد سیگاری فعلی و ۲.۳ درصد سیگاری قبلی بودند، در حالیکه حدود ۱۴ درصد جمعیت آمریکا سیگاری هستند.

با این وجود، پژوهشگران تاکید کرده‌اند که این ارتباط ممکن است به علت عوامل دیگر باشد. شاید سیگاری‌های دچار کووید-۱۹ پیش از آنکه به بیمارستان برسند، می‌میرند یا شاید در مدارک بیمارستانی سوابق سیگار کشیدن به درستی ثبت نشده است.

دانشمندان و کارشناسان بهداشت عمومی در حال حاضر در حال بررسی این فرضیه‌ها هستند.

سازمان‌های بهداشت عمومی نیز افراد را تشویق می‌کنند که در شرایط شیوع ویروس کرونا سیگار کشیدن یا ویپ کردن را ترک کنند، چرا که کووید-۱۹ بیماری تنفسی است و می‌تواند به شدت به ریه‌ها آسیب بزند.

کد خبر 506983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha