چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

جمعیت‌شناسان، نسبت مجردان ۵۰ ساله را مشخص‌کننده نسبت تجرد قطعی می‌دانند؛ فرض بر این است که این دسته از افراد، دیگر ازدواج نخواهند کرد.

مجردی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بااینکه گزارش شاخص‌های جمعیت و سلامت در اسفند ۹۷ منتشرشده است و با علم به این‌که این آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است در حقیقت حدود چهار سال از این آمار می‌گذرد؛ اما این ارقام همواره می‌توانند محلی برای تحقیق و پژوهش و پایش وضعیت کشور و استان‌ها باشند.

در سرشماری انجام‌شده به آمار کلی ۲ طیف سنی ۴۵ تا ۴۹ و ۵۰ تا ۵۴ به‌صورت تجمیعی اشاره‌شده است و حتی اگر هر ۲ گروه را برای آمار تجرد قطعی باهم جمع بزنیم باید در نظر داشت که پس از حدود چهار سال این آمار جا به‌جا شده و جمعیت پیرتر شده است.

این گزارش فقط به موضوع آمار تجرد قطعی می‌پردازد و بررسی دلایل و طبعات این موضوع نیازمند پرداختن در گزارش کامل‌تری با کسب نظر از کارشناسان حوزه‌های مختلف است.

آن‌چنان‌که جواد مصطفایی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه گفت: درگذشته سرشماری نفوس و مسکن هر ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شد اما این رویه به هر پنج سال یک‌بار تغییر کرده است و باتوجه به آخرین سرشماری در سال ۹۵ باید منتظر سرشماری دیگری در سال ۱۴۰۰ باشیم.

 هرچند به گفته او، امسال نیز به‌صورت آزمایشی احتمال دارد سرشماری در محدوده کوچکی از استان انجام بشود؛ مصطفایی همچنین احتمال افزایش آمار تجرد قطعی در استان را محتمل دانست.

تجرد قطعی ۳/۰ درصد مردان و ۴/۸ درصد زنان شهری کرمانشاه

این گزارش نسبت تجرد قطعی در مناطق شهری ایران را برای مردان ۲/۴ درصد و برای زنان ۳/۷ درصد اعلام کرده است که بالاترین آمار تجرد مردان مربوط به استان تهران با ۳/۶ درصد و پس‌ازآن استان‌های گیلان و فارس هرکدام با ۳/۱ درصد و استان‌های کرمانشاه و خوزستان هرکدام با ۳/۰ درصد است.

بالاترین نسبت تجرد زنان در مناطق شهری نیز مربوط به استان بوشهر با ۷/۰ درصد و پس‌ازآن استان‌های خوزستان و فارس به ترتیب با مقادیر ۵/۷  و ۵/۱ درصد است؛ در اینجا آمار تجرد زنان کرمانشاهی ۴/۸ درصد اعلام‌شده است.

تجرد قطعی ۲/۴ درصد مردان و ۷/۶ درصد زنان روستایی کرمانشاه

نسبت تجرد قطعی در مناطق روستایی کشور نیز برای مردان ۱/۶ درصد و برای زنان ۳/۹ درصد تعیین‌شده است که بالاترین نسبت تجرد مردان ۳/۱ درصد در استان گیلان بوده و پس‌ازآن استان‌های سمنان و البرز به ترتیب با مقادیر ۲/۸ و ۲/۷ درصد قرار دارند؛ آمار کرمانشاه در اینجا نیز ۲/۴ درصد است.

بالاترین نسبت تجرد زنان روستایی مربوط به استان بوشهر با ۱۰/۲ درصد و پس‌ازآن استان‌های کرمانشاه و مرکزی به ترتیب با ۷/۶ و ۷/۵ درصد قرار دارند.

این گزارش جمعیت مناطق شهرنشین استان کرمانشاه را یک‌میلیون و ۴۶۹ هزار نفر و مناطق روستایی را ۴۸۴ هزار نفر اعلام کرده است؛ حدود ۲۲ درصد جمعیت استان، صفر تا ۱۴ سال، ۷۲ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال و حدود ۶ درصد نیز شامل ۶۵ سال به بالا می‌شوند.

طبق این سرشماری، جمعیت ۴۵ تا ۴۹ ساله استان ۱۲۵ هزار و ۷۶۹ نفر است که ۶۲ هزار و ۶۰۴ نفر مرد و ۶۳ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند.

همچنین جمعیت ۵۰ تا ۵۴ ساله استان ۱۰۰ هزار و ۸۹۰ نفر است که ۴۹ هزار و ۶۳۹ نفر مرد و ۵۱ هزار و ۲۵۱ نفر زن هستند.

کد خبر 506400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha