شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شامگاه چهارشنبه ‌٣٠ آوریل (11 اردیبهشت) یک‌بار دیگر هنر ایران رکورد زد تا نمایش‌گر حراج کریستی روی عدد دومیلیون‌و‌٥٠٠ هزار دلار بایستد.

به گزارش ایسنا، امسال خانه حراج کریستی درحالی چهارمین دوره خود را در امارات تاورز دبی - برج‌های دوقلوی جمیرا - برپا کرد که کارشناسان احتمال رکوردزنی ایرانی‌ها را از قبل داده بودند، هرچند که حاضران اذعان دارند، رکورد ‌٥/٢ میلیون دلاری پرسپولیس اثر پرویز تناولی همه را شگفت‌زده کرد.

حراج راس ساعت ‌١٩ به ‌وقت محلی با حضور شماری از هنرمندان، مجموعه‌داران، گالری‌دارها و کارشناسان ایرانی از جمله آیدین آغداشلو، یعقوب امدادیان، علیرضا سمیع‌آذر، علی اصغر اشرفی، کامبیز شریف و محمد فرنود و همچنین تعدادی از کشورمان برپا شد و در طول چهار ساعت برپایی آن به ‌ترتیب پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی و سیدمحمد احصایی به رکوردهای ‌٢/٥ ، ‌١/٤٠٠ و یک میلیون دلاری دست یافتند.

در این حراج اثر پرسپولیس تناولی که به‌نام "دیوار" هم شناخته می‌شود و مربوط به مجموعه بانک پاسارگاد ایران است، به رکورد ‌٢ میلیون و ‌٥٠٠ هزار دلاری رسید، هر چند برآورد اولیه آن تنها ‌٤٠٠ تا ‌٦٠٠ هزار دلار بود.

بعد از تناولی اثری از حسین زنده‌رودی با نام "چهار باغ" یک میلیون و ‌٤٠٠ هزار دلار چکش خورد و پس از آن "او سپاسگذار است" نقاشی خطی از احصایی به‌قیمت یک میلیون دلار چکش خورد.

همچنین اثری از فرهاد مشیری که در برآوردهای اولیه ‌٢٠٠ تا ‌٢٥٠ هزار دلار قیمت‌گذاری شده بود، ‌٦٥٠ هزار دلار چکش خورد. این اثر "تا ابد عاشقتم" نام دارد.

فهرست دیگر آثار به فروش رفته در این حراج:

حسین بهزاد شامل دو اثر از یک مجموعه خصوصی در سوییس با نام‌های جنگ و صلح ‌٢٠ تا ‌٣٠ و از مجموعه خیام ‌٣٠ تا ‌٤٠ هزار دلار برآورده شده بود که به‌ترتیب به‌قیمت‌های ‌١٥ هزار و ‌١٩ هزار دلار، محمدعلی ترقی‌جاه، بدون عنوان، ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار برآورد و با قیمت ‌٤٢ هزار دلار به فروش رفت.

 ناصر اویسی ، بدون عنوان، ‌١٥ تا ‌٢٠ و دو اثر دیگر ‌٢٠ تا ‌٣٥ و ‌٣٥ تا ‌٤٠ هزار دلار برآورد و ‌٣٠ هزار و ‌٢٨ هزار دلاری شدند.

فرح اصولی تولد ونوس، ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار برآورد با قیمت ‌٢٠ هزار دلار، رکنی حایری‌زاده "رزم"، ‌٢٢ تا ‌٢٩ هزار دلار برآورد و ‌٢٠ هزار دلار فروخته شد، یعقوب امدادیان با اثری بدون عنوان، ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار برآورد و ‌٢٨ هزار دلار، ابوالقاسم سعیدی اثری به‌نام "سپتامبر"، ‌٣٠ تا ‌٤٠ هزار دلار برآورد و ‌٩٥ هزار دلار شد.

 آیدین آغداشلو با اثر "سقوط فرشتگان"، ‌٥٠ تا ‌٧٠ هزار دلار برآورد و ‌١٢٠ هزار دلار فروخته شد، حسین خسروجردی با اثر "چشم دوختن"، ‌١٢ تا ‌١٦ هزار دلار برآورد و ‌٤٥ هزار دلار، نصرت‌الله مسلمیان با اثر "مغروق"، ‌٢٠ تا ‌٢٥ هزار دلار برآورد و ‌٢٠ هزار دلار، رضا درخشانی، با اثر "مرگ زیبایی" ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار برآورد و با قیمت ‌٥٥ به فروش رفت.

شش اثر دیگر حسین زنده‌رودی با ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار، ‌٥٠ تا ‌٧٠ هزار دلار، ‌٤٠٠ تا ‌٦٠٠ هزار دلار مربوط به مجموعه اروپایی، ‌٧٠ تا ‌١٠٠ دلار، ‌٢٥٠ تا ‌٣٠٠ دلار و ‌٧٠ تا ‌١١٠ هزار دلار برآورد شده بود، به‌ترتیب ‌١٩٠ هزار دلار، ‌٨٠ هزار دلار، ‌٥٠٠ هزار دلار، ‌١٨٠ هزار دلار، ‌٣٥٠ هزار دلار و ‌٢٧٠ هزار دلار فروخته شد.

سیمین اکرامی با اثری به نام "زمین"، ‌١٨ تا ‌٢٥ هزار دلار برآورد و ‌٣٨ هزار دلار فروخته شد. کوروش شیشه‌گران با آثار "انسان در حال استراحت" ‌٢٥ تا ‌٣٥ و "پرتره"، ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار برآورد شد که ‌١٢٠ هزار دلار و ‌٩٠ هزار دلار چکش خورد.

 غلامحسین نامی با اثر "کهکشان" اثر سه لته‌ای ‌٧٠ تا ‌٩٠ هزار دلار برآورد و ‌١٣٠ هزار دلار به‌فروش رفت. فرامرز پیل‌آرام، بدون عنوان ‌٢٥ تا ‌٥٠ هزار دلار برآورد و ‌١٠٠ هزار دلار به فروش رفت. سیدمحمد احصایی با اثر دیگری بدون عنوان ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار برآورد و ‌١٧٠ هزار دلاری شد. صادق تبریزی بدون عنوان، ‌١٨ تا ‌١٢ هزار دلار برآورد قیمت شد که ‌١٣ هزار دلار به فروش رفت.

 صداقت جباری، اثری چهار لته‌ای ‌٥٠ تا ‌٧٠ هزار دلار برآورد و ‌١٠٠ هزار دلار چکش خورد. رضا مافی بدون عنوان، ‌٦٠ تا ‌٨٠ هزار دلار برآورد قیمت شده بود که ‌١٨٠ هزار دلار به‌فروش رفت. منصوره حسینی بدون عنوان، ‌١٨ تا ‌٢٠ هزار دلار برآورد و ‌١٨ هزار دلار فروخته شد، حسین کاشیان با اثر تعظیم به عمر خیام ‌١٢ تا ‌١٦ برآورد شد و ‌٣٢ هزار دلار به فروش رفت.

 پویا آریانپو، با اثر افسارگسیخته، ‌١٢ تا ‌١٦ هزار دلار برآورد، ‌١٢ هزار دلار به‌فروش رفت. خسرو حسن‌زاده، با اثر "خانواده هنرمند"، ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار برآورد و ‌١٢ هزار دلار چکش خورد.

پویان جین‌چی با اثر "تجوید"، ‌٢٠ تا ‌٢٥ هزار دلار برآورد و ‌٣٥ هزار دلار فروخته شد، گلناز فتحی "راز دانایی"، ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار برآورد و ‌٤٠ هزار دلار شد. صادق تیرافکن "حمورابی: رمزهای قانون" ‌٧ تا ‌١٠ هزار دلار برآورد، ‌٣٠ هزار دلاری شد.

 پرستو فروهر سوار بر قو، ‌١٠ تا ‌١٥ هزار دلار برآورد و ‌٢٠ هزار دلار به فروش رفت. عباس کیارستمی "برف"، ‌٢٠ تا ‌٣٥ هزار دلار برآورد و ‌١١٠ هزار دلار فروخته شد. شیرین علی‌آبادی "خانم دورگه" ‌٧ تا ‌١٠ هزار دلار برآورد و ‌٤٥ هزار دلار شد.

بهمن جلالی "تصویر تصور" ‌٦ تا ‌٨ هزار دلار برآورد، ‌٨ هزار دلار فروخته شد. شادی قدیریان "از مجموعه قاجار" ‌١٢ تا ‌١٨ هزار دلار برآورد و ‌٢٠ هزار دلاری فروخته شد. شیرین نشاط با هفت اثر به‌نام‌های نجواگران، بی‌زبان و پنج اثر بدون عنوان با برآوردهای ‌٨٠ تا ‌١٢٠ هزار دلار، ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار، ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار، ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار، ‌٤٠ تا ‌٦٠ هزار دلار، ‌١٠ تا ‌١٥ هزار دلار و ‌١٠ تا ‌١٥ هزار دلار به ترتیب با قیمت های ‌٢٢٠ هزار دلار، ‌١٨٠ هزار ، ‌٢٥ هزار دلار، ‌٢٠ هزار دلار، ‌٢٥ هزار دلار و ‌١٦ هزار دلار به فروش رفت.

 قاسم روزکوش با اثر "نشانه حیات" ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار برآورد شد که ‌٣٢ هزار دلار به فروش رفت. بیتا فیاضی با "تک شاخ" و برآورد ‌١٧ تا ‌٢٥ هزار دلاری، ‌١٤ هزار دلار به فروش رفت.

محمد فاسونکی با اثر "زائران"، ‌١٥ تا ‌٢٠ هزار دلار برآورد ‌١٢ هزار دلار به فروش رفت. منیر فرمانفرمائیان، "هفت ضلعی" ‌٦٠ تا ‌٨٠ هزار دلار برآورد و ‌٦٠ هزار دلار فروخته شد. افشین پیرهاشمی "تنهایی"، ‌٣٠ تا ‌٤٠ هزار دلار برآورد و ‌١٠٠ هزار دلار فروش رفت.

مرتضی ممیز "بدون عنوان" ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلاربرآورد و ‌٤٠ هزار دلاری شد. سیراک ملکونیان "شب و روز"، ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار برآورد و ‌٢٨ هزار دلار فروخته شد. سهراب سپهری "هنوز زندگی برگ دارد" ‌١٨ تا ‌٢٥ هزار دلار و "منظره با خانه ها"، ‌٧٠ تا ‌١٠٠ هزار دلار برآورد و به ترتیب ‌٥٥ هزار و ‌١٦٠ هزار دلار چکش خورد.

مسعود عربشاهی با سه اثر بدون عنوان و برآوردهای ‌٧٠ تا ‌٩٠ ، ‌٢٥ تا ‌٣٥ و ‌٥٠ تا ‌٣٥ هزار دلار به ترتیب با قیمت های ‌٢٣٠، ‌٣٥ و ‌٣٨ هزار دلاری شدند. جعفر روح بخش "بدون عنوان"، ‌٤٠ تا ‌٦٠ هزار دلار برآورد و ‌١١٠ هزار دلار فروخته شد.

ناصر عصار با دو اثر بدون عنوان و برآوردهای ‌١٢ تا ‌١٨ و ‌٣٥ تا ‌٢٥ هزار دلار با قیمت ‌١٣ و ‌٢٦ هزار دلار چکش خورد. محسن وزیری مقدم با اثر بدون عنوان، ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار برآورد با قیمت ‌٤٢ هزار دلار فروش رفت.

مارکو گریگوریان با اثر "بیابان"، ‌٢٥ تا ‌٥٠ هزار دلار برآورد و ‌٧٠ هزار دلاری شد. پرویز کلانتری با اثری بدون عنوان و برآورد ‌٣٥ تا ‌٤٠ هزار دلار، ‌٤٢ هزار دلار فروخته شد. غلامحسین نامی با ‌٢٠ تا ‌٣٠ هزار دلار برآورد، اثرش ‌٤٢ هزار دلار به‌فروش رفت.

 بهمن محصص با اثر "هنوز زندگی هست" ‌٢٥ تا ‌٣٥ هزار دلار برآورد ‌٣٨ هزار دلار چکش خورد و حسین کاظمی با دو اثر بدون عنوان و برآورد ‌٤٠ تا ‌٦٠ و ‌٦٠ تا ‌٨٠ هزار دلاری به‌ترتیب ‌٤٠ و ‌٢٦٠ هزار دلار به‌فروش رفت.

کد خبر 50623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز