هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد ماسک که جزو ساده‌ترین اقلام بهداشتی است چنان کمیاب شود که برای تهیه آن داروخانه‌های کل شهر را زیر پا بگذاریم و در نهایت با قیمت گزاف مجبور شویم آن را از واسطه‌ها بخریم...

زنان کارآفرین

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد ماسک که جزو ساده‌ترین اقلام بهداشتی است چنان کمیاب شود که برای تهیه آن داروخانه‌های کل شهر را زیر پا بگذاریم و در نهایت با قیمت گزاف مجبور شویم آن را از واسطه‌ها بخریم. این داستان مربوط به روزهای ابتدایی شیوع کرونا است اما در ادامه گروه‌های جهادی، مدیریت شهری و افراد داوطلب به سرعت پای کارآمدند و درست در لحظه‌ای که تصورش هم سخت بود در حد بضاعت‌شان کنترل اوضاع را به دست گرفتند. مدیریت شهری منطقه8 هم در چنین شرایطی و با مشاهده اوضاع اپیدمی کرونا از ظرفیت‌های موجود در سطح نواحی منطقه بهره‌برد و با همکاری جمعی از کارآفرینان از جمله بانوان شاغل در مراکز کوثر، شهربانو و مرکز رشد، مرکز ویژه‌ای را برای تولید ماسک در نظر گرفت. این مرکز به‌صورت قانونی و با اخذ مجور از وزارت بهداشت کاررا آغاز کرد. در گزارش زیر، با فعالیت‌های مرکز رشد به‌عنوان مرکز اصلی تولید ماسک در منطقه8 آشنا می‌شویم.

  • کسادی کار در ابتدای شیوع کرونا

با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشین شدن اکثر شهروندان، تقریباً بیشتر فعالان بازار کار و اصناف گوناگون با تعطیلی و کسادی کار مواجه شدند و شرایط‌کاری به یکباره تغییر کرد و بسیاری از اصناف و از جمله کارآفرینان منطقه8 با وضعیت پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شدند. تقاضای اقلام مختلف در بازار به شدن افت کرد و طبعاً در چنین شرایطی وقتی تقاضایی از سوی شهروندان برای برخی کالاها و خدمات صورت نگیرد، عرضه‌ کالا و خدمات هم رونقی نخواهد داشت. همزمان با شیوع کرونا اکثر مشاغل و اصناف متحمل زیان اقتصادی شده و بیشتر کاسبان مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود شدند. در این میان اقشار کم درآمدتری هم وجود داشتند که بیش از همگان متحمل ضرر شدند. مانند بانوان سرپرست خانوار و بانوان کارآفرین که با هزاران امید مشغول کار شده اما حالا در شرایط ناخواسته‌ای قرار گرفته بودند و چاره‌ای جز تعطیلی کسب و کار خود نداشتند. برای این منظور، شهرداری منطقه8 با همکاری شهرداری تهران شرایطی را ایجاد کرد تا مانع از بیکار شدن عده‌ای از بانوان شاغل در این منطقه شود.

  • کارآفرینی در روزهای کرونایی

در شرایطی که اصناف مختلف با تعطیلی و کسادی کار مواجه بودند و قشر کم درآمد بیشترین ضرر را از این وضع می‌دیدند، مدیریت شهری منطقه8 برای جبران بخشی از خسارات مالی اقشار کم درآمد از جمله زنان سرپرست خانوار شاغل در مراکز کارآفرینی و همچنین زنان کارآفرین دست به کار شد و برای آنها کار متناسب با این ایام تدارک دید. «جعفر امیرآبادی‌زاده» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه8 در این‌باره می‌گوید: «با شیوع کرونا تمام مراکز کارآفرینی از جمله مراکز کوثر، رشد و شهربانو تعطیل شد و تعداد زیادی از بانوان عملاً فعالیتی نداشتند و این در شرایطی بود که این افراد منبع درآمد دیگری هم نداشتند. به همین دلیل شهردار منطقه8 و دیگر مسئولان تصمیماتی برای تولید ماسک گرفتند تا این افراد در مکانی ماسک تولید کنند تا هم نیاز کادر مراکز درمانی و شهروندان منطقه 8 به اقلام بهداشتی برطرف شود و هم عده‌ای از افراد کم درآمد منبع درآمدی در این شرایط دشوار داشته باشند.»

  • دریافت مجوز تولید ماسک از وزارت بهداشت

اکنون در بیشتر مناطق پایتخت عده‌ای از افراد داوطلب و جهادی ماسک تولید می‌کنند که البته بیشتر این فعالیت‌ها به‌صورت خودجوش است. در حالی‌که شهرداری منطقه8 به‌صورت قانونی و با گرفتن مجوزهای لازم کار خود را آغاز کرده است. امیرآبادی‌زاده با یادآوری این موضوع می‌گوید: «مدیریت شهری منطقه 8 برای شروع کار خواستار تولید ماسک با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت بود. به همین دلیل از وزارت بهداشت به‌صورت کتبی مجوز تولید ماسک دریافت کردیم و کار به‌صورت رسمی و قانونی آغاز شد. ما در شهرداری منطقه، مرکز رشد را به‌عنوان مرکز اصلی تولید ماسک انتخاب کردیم و به این‌ترتیب 2 مرکز کوثر و یک مرکز شهربانو زیر نظر مرکز رشد فعالیت خود را آغاز کردند. ابتدا پارچه‌ها در مرکز رشد برش می‌خورد و در ادامه این پارچه‌های برش خورده در اختیار بانوان در مراکز کوثر و شهربانو قرار می‌گیرد. بعد از دوخت ماسک و اتمام کار دوباره ماسک‌های آماده شده به مرکز رشد فرستاده می‌شود تا کارهای ایزوله و بسته‌بندی آنها در فضایی کاملاً بهداشتی و با رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شود.»

  • تولید روزانه 20 هزار ماسک

تولید ماسک در منطقه 8 از ابتدای اسفند آغاز شده و با همکاری کارآفرینان و بانوان شاغل در مراکز شهرداری منطقه8 تاکنون تعداد قابل توجهی ماسک تولید شده است. امیرآبادی‌زاده با اشاره به تعداد تولید روزانه ماسک می‌افزاید: «در حال حاضر مجوز تولید ماسک جراحی و ماسک فیلتردار را گرفته‌ایم و با همکاری 2 کارآفرین و صد بانوی شاغل، روزانه حدود 20 هزار ماسک در مراکز رشد، کوثر و شهربانو تولید می‌شود. البته ناگفته نماند این مراکز به‌صورت رایگان در اختیار کارآفرینان قرار گرفته و هیچ‌گونه مبلغی به‌عنوان اجاره در شرایط کنونی از آنها دریافت نمی‌شود.» به گفته وی، بخشی از ماسک‌های تولیده شده برای تأمین اقلام بهداشتی مراکز و کادر درمانی ارسال می‌شود بخشی هم در منطقه8 بین نیازمندان و افرادی که موفق به تهیه ماسک نشده‌اند توزیع می‌شود.»

  • اهدای اقلام بهداشتی به بیمارستان بهارلو

با توجه به اینکه در منطقه8، مرکز درمانی به‌عنوان مرکز کرونا در نظر گرفته نشده، مدیریت شهری منطقه8 اقلام بهداشتی را به مرکز درمانی دیگری که به‌عنوان مرکز کرونا انتخاب شده است اهدا کرد. امیرآبادی‌زاده در این‌باره می‌گوید: «منطقه8 به‌عنوان معین بیمارستان بهارلو انتخاب شد تا اقلام بهداشتی را به این بیمارستان اهدا کند. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که مراکز درمانی با کمبود تجهیزات فردی و بهداشتی مواجه بودند، در فاز اول با کمک خیّران تعداد هزار عدد ماسک سه‌لایه جراحی و هزار عدد ماسک فیلتردار، دستکش و لباس ایزوله به بیمارستان بهارلو در منطقه11 اهدا شد.» در حال حاضر هم شهرداری منطقه8 با اجرای طرح تأمین اقلام بهداشتی برای گروه‌های حساس منطقه، سالمندان محله را شناسایی و با همکاری مسئولان خانه‌های سلامت اقلام بهداشتی شامل ماسک، دستکش و محلول‌های ضد عفونی‌کننده را در میان این گروه از شهروندان منطقه توزیع می‌کند. هدف از اجرای این طرح جلوگیری از تردد غیرضروری سالمندان برای تهیه اقلام و مایحتاج روزانه است.

کد خبر 506131

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha