جمعیت 1800 نفری بیماران تالاسمی در روزهای اخیر و همزمان با شیوع کرونا، با بحران کمبود دارو و دریافت خون مواجهند و برای تردد بین خانه تا مراکز درمانی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

بیماران تالاسمی

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: اپیدمی شدن بیماری کرونا غیر از خانه‌نشین کردن شهروندان و برهم زدن نظم و آرامش زندگی آنها، پیامدهای دیگری مانند بیکار شدن کارگران روزمزد، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بی‌رونق شدن کسب و کار و مواردی از این دست هم داشته و از همه مهم‌تر به سختی افتادن بیماران است که دوره درمان خود را آن‌طور که باید نمی‌توانند کامل کنند. به‌ویژه بیماران تالاسمی که در روزهای شیوع کرونا، با بحران کمبود دارو و دریافت خون مواجهند. این جمعیت 1800 نفری پایتخت برای ادامه حیاتشان، نیاز به خون دارند و متأسفانه در شرایط فعلی که تعداد اهداکننده‌ها کم شده، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. «ستار گنجی» نایب رئیس انجمن تالاسمی از به خطر افتادن سلامت همنوعانش در این روزها می‌گوید و اینکه چه لحظات سختی را پشت سر می‌گذارند. او از خبرنگار همشهری محله می‌خواهد یک روز همراهی‌اش کند و از نزدیک مشکلات بیماران را ببیند.

انجمن تالاسمی در منطقه 14 قرار دارد و فضای آن به یک اتاق کوچک محدود شده که داخل مجموعه خدمات رفاه و اجتماعی واقع شده است. تا قبل از شیوع کرونا اقدامات ارزنده‌ای از قبیل مشاوره پزشکی، کمک به دریافت دارو، معرفی به مراکز پزشکی در همین اتاق 20 متری انجام می‌شد و حالا که ناگزیر تعطیل شده، این فعالیت‌ها به کمک فضای مجازی صورت می‌گیرد. «ستار گنجی» نایب رئیس انجمن تالاسمی، می‌گوید: «بیش از 1800 تن از جمعیت چند میلیونی پایتخت را بیماران تالاسمی تشکیل می‌دهد که زندگی همه آنها به اهدای خون هموطنان‌شان بسته است. اغلب بیماران تالاسمی باید هر 20 روز یکبار و شاید هم در فاصله زمانی کمتر، خون دریافت کنند. تا زمانی که جامعه با ویروس کرونا درگیر نشده بود، بیماران تالاسمی، کمتر با مشکلات تزریق خون مواجه می‌شدند اما حالا به دلیل قرنطینه خانگی شهروندان کمتر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند و همین دردسرهای زیادی برای ما بیماران ایجاد کرده است.»

  • خطر رفت‌وآمد با وسایل حمل‌ونقل عمومی

به گفته گنجی، بیماران تالاسمی در فواصل 14 تا 18 روزه باید خون تزریق کنند. اگر دیرتر از موعد خون دریافت کنند عوارض کلیوی، قلبی و کبد مبتلا می‌شوند. او توضیح می‌دهد: «کمبود خون در بیماران تالاسمی باعث می‌شود بدن آنها برای جبران کم‌خونی از مغز استخوان کمک بگیرد. چون این دسته از بیماران قادر به خونسازی نیستند، مغزاستخوان‌شان از حالت طبیعی خود خارج می‌شود.» موضوع مهمی که نایب رئیس انجمن تالاسمی متذکر می‌شود، رفت‌وآمد بیماران است که اغلب با وسایل نقلیه عمومی صورت می‌گیرد.

او می‌خواهد برای رفتن به بیمارستان مفید که یکی از مراکز دریافت خون است همراهی‌اش کنم. منزل گنجی خیابان نبرد جنوبی است. برای رفتن به بیمارستان مفید ابتدا باید سوار اتوبوس خط پایانه شهید محلاتی‌ـ هفتم‌تیر شویم. و از آنجا سوار بر مترو خط یک به خیابان شریعتی برویم. اتوبوس شلوغ است و مسافران در فاصله کمی ایستاده‌اند. احتمال اینکه مسافری ناقل بیماری کرونا باشد زیاد است. گنجی می‌گوید: «اغلب بیماران تالاسمی ناگزیرند سوار اتوبوس یا مترو شوند. فاصله اجتماعی در این وسایل رعایت نمی‌شود و همین می‌تواند سلامت بیماران تالاسمی را به خطر بیندازد. چراکه 60 تا 70‌درصد از بیماران تالاسمی طحال‌برداری کرده و سیستم ایمنی‌شان ضعیف عمل می‌کند.» بعد از نیم ساعت به میدان هفتم‌تیر می‌رسیم و سوار بر مترو راهی ایستگاه شریعتی می‌شویم. شلوغی مترو کمتر از اتوبوس نیست و بعد از ساعتی به بیمارستان مفید می‌رسیم.

  • خون نداریم، اصرار نکنید!

ساعت 11 صبح را نشان می‌دهد. ازدحام مراجعه‌کنندگان در بیمارستان هر انسان سالمی را خسته می‌کند و چه برسد به بیماران تالاسمی که تن رنجورشان در این رفت و آمدها رنجورتر می‌شود. با گنجی به سالنی که برای دریافت خون در نظر گرفته شده می‌رویم. بیمارانی که زندگی‌شان در گرو قطرات خونی است که من و شما به آنها اهدا می‌کنیم. او می‌گوید: «مشکل دیگری که با آن مواجه هستیم. این است که بعضی از بیماران شرایط حادتری دارند و باید هر بار 2تا 3 واحد خون دریافت کنند. در بحران کرونا به دلیل کمبود بانک خون بیشتر از یک واحد به آنها تزریق نمی‌شود و تالاسمی‌ها مجبورند در ماه 2 تا 3 بار به بیمارستان مراجعه کنند. همین ابتلا به کرونا را برای آنها مضاعف می‌کند.»

  • سامانه 1490 جواب نمی‌دهد!

گنجی در ادامه به کمبود داروهای تالاسمی اشاره می‌کند و می‌گوید بیماران باید به داروخانه‌های زیادی برای تهیه داروهای خود مراجعه کنند. سامانه 1490 برای پاسخگویی به بیماران است. داروی مورد نظر در کدام داروخانه‌ها یافت می‌شود. متأسفانه این سامانه اطلاعات دقیقی ندارد و بیماران برای تهیه داروی خود باید به داروخانه‌های متعددی مراجعه کنند و همین خطرات زیادی را به دنبال دارد.

  • اهدای خون در ماه رمضان

هر روز که من و شما سالم و تندرست، به کار روزانه‌مان می‌رسیم، تفریح می‌کنیم یا درس می‌خوانیم، در گوشه و کنار شهرمان هستند کسانی که ثانیه ثانیه از عمرشان در گرو چند قطره خونی است که برخی از ماها به مراکز انتقال خون اهدا می‌کنیم. آدم‌هایی که کارشان دست و پنجه نرم کردن با بیماری است و بی‌توجه به دردی که تن رنجورشان را آزرده می‌کند، خوب و زیبا زندگی می‌کنند. دانستن تعداد این افراد خیلی مهم نیست اما اگر بدانیم که اهدای هر واحد خونمان چقدر می‌تواند اثربخش باشد و جان فرد نیازمند را نجات می‌دهد، برای یاری آنها سستی نمی‌کنیم. به‌ویژه این روزها که کرونا سایه شومش را بر سر شهرمان انداخته و به این بهانه کمتر راهی مراکز اهدای خون می‌شویم. برای همه ما پیش آمده که گذرمان به بیمارستان افتاده باشد و از نزدیک حال پریشان خانواده‌هایی را دیده باشیم که عزیزشان نیازمند خون است. مصدومان سوانح رانندگی و سوختگی یا بیمارانی که مورد جراحی قرار گرفته‌اند بیشترین دریافت‌کنندگان خون هستند. البته نوزادن نارس و بیماران تحت شیمی درمانی نیز در همین زمره هستند که در اولویت دوم قرار می‌گیرند. درباره اهمیت اهدای خون در ماه رمضان نظرات دکتر «احمد آل داود» پزشک عمومی را جویا شدیم. او درباره اهمیت اهدای خون در ماه رمضان می‌گوید: «آقایان به علت انباشته شدن حجم بالای آهن خونشان باید مرتب خون اهدا کنند. این کار باعث می‌شود کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار بگیرند. بد نیست بدانید آقایانی که هر ۶ ماه یک‌بار خون می‌دهند ۸۸‌درصد کمتربه سکته قلبی دچار می‌شوند. مصرف بیش از اندازه آهن تولید رادیکال‌های آزاد در بدن را افزایش داده و همین رادیکال‌ها عملکرد طبیعی سلول‌ها را مختل کرده و فرد را به بیمارهای قلبی و سرطان مبتلا می‌کند. نکته مهم اینکه با اهدای خون سلول‌های خونی در مدت زمان 3 تا 4 هفته می‌توانند جایگزین کنند.»

  • اهالی برای انتقال خون کجا بروند؟

منطقه ما مرکز انتقال خون ندارد و این اتفاق خوبی نیست. شاید این امر بهانه‌ای باشد برای بسیاری از اهالی منطقه 14 که در محدوده سکونت‌شان مرکز انتقال خون وجود ندارد. ما نزدیک‌ترین مراکز انتقال خون را به شما معرفی می‌کنیم که در ایام ماه رمضان در این کار خداپسندانه شرکت کنید.

مرکز نیروی هوایی: خیابان پیروزی‌ـ نبش خیابان اول نیروی هوایی. تلفن 77479378

مرکز افسریه: بزرگراه بسیج‌ـ نرسیده به 20 متری افسریه‌ـ نبش خیابان 28(شهید میراسماعیلی)

33659888

کد خبر 506096

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha