جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین آمار دریافتی حاکی از آن است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون، سهام شرکت‌های خودروساز، ‌پرطرفدارترین سهام بورس تهران بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری، بررسی معاملات بورس تهران در طول 40 روز سپری شده از سال‌جاری نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروساز توانسته‌اند از شرکت‌های گروه معادن و فلزات پیشی بگیرند وعنوان پرطرفدارترین سهام بورس را از آن خود کنند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که شرکت‌های معدنی بورس به‌دلیل برخی مشکلات  و قیمت‌گذاری محصولاتشان از ابتدای امسال تاکنون با نوسان‌های دوره‌ای مواجه بوده‌اند. به این ترتیب شرکت‌های خودروساز گوی سبقت را از شرکت‌های معدنی ربودند، به‌طوری که 2شرکت ایران خودرو و پارس‌خودرو توانستند رتبه‌های اول و دوم جدول معاملات را به لحاظ بیشترین تعداد خریدار از آن خود کنند. آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تاکنون 3هزار و 570نفر برای خرید سهام ایران خودرو دست به کار شده‌اند و توانسته‌اند 2/30میلیون سهم این شرکت را خریداری کنند.

شرکت پارس خودرو نیز در این مدت با 3هزار و 263خریدار مواجه بوده و2/27میلیون از سهامش خریداری شده است. در این میان شرکت‌های سایپا و زامیاد نیز از شرایط مطلوبی برخوردارند و در میان 10شرکت پرطرفدار بورس جای گرفته‌اند.  در طول 40روز سپری شده از سال‌جاری تعداد 2هزار و 368 نفر، 42میلیون سهم سایپا و یک هزار و 928نفر، 25میلیون سهم سایپا را خریداری کرده‌اند.

در این میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، فولادمبارکه اصفهان، گل گهر، فولادخوزستان و ملی صنایع مس ایران نیز توانسته‌اند همچنان جایگاه خود را در میان 10شرکت پرطرفدار بازار حفظ کنند.  

سودآورترین سهام

آخرین آمار دریافتی حاکی از آن است که شرکت‌های کوچک بازار همچنان در صدر سودآورترین سهام بورس هستند.  عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت سهام کوچک، پایین‌تر بودن میزان سرمایه‌‌شان نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر است که این امکان را برای حرفه‌ای‌های بازار به وجود می‌آورد که بتوانند به کسب سود از محل نوسان قیمت سهام این شرکت‌ها در بازار بپردازند. 

جدول معاملات بورس نشان می‌دهد که شرکت‌های شیمیایی فارس، ‌کاشی الوند و داروسازی کوثر 3شرکت اول بورس به لحاظ افزایش قیمت بوده‌اند. ارزش هر سهم شرکت شیمیایی فارس در طول 40روز سپری شده از سال‌جاری 57درصد معادل 158 تومان رشد کرده است. 

این در حالی است که در این مدت تنها 39نفر اقدام به خرید سهام این شرکت در حجم محدود کرده‌اند و زمینه چنین افزایشی را به وجود آورده‌اند کاشی الوند نیز در شرایط کاملا مشابهی با 54درصد افزایش قیمت مواجه بوده و ارزش هر سهمش در این مدت 62تومان افزایش یافته است.

پس از این دو، شرکت داروسازی کوثر با 40درصد افزایش قیمت در جایگاه سوم جدول مبادلات بورس جای گرفته است. از ابتدای امسال تاکنون 655نفر، 2/5‌میلیون سهم داروسازی کوثر را جابه‌جا کرده‌اند.

از دیگر شرکت‌های سودآور سال‌جاری تاکنون می‌توان به شرکت‌های گرانیت بهسرام، خدمات کشاورزی، توسعه صنایع بهشهر، بوتان، کاشی سینا، سرمایه‌گذاری آذربایجان و ناب اشاره کرد.

کد خبر 50607

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز