سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همزمان با کاهش برخی محدودیت‌ها، میزان سفر به استان‌های شمالی و بویژه مازندران رو به افزایش است و همین مساله باعث شده تا بار دیگر تابلو داران ویلاهای اجاره‌ای در حاشیه جاده کناره غرب مازندران مستقر شوند.

اجاره ویلا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، با شیوع کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌ها در حوزه کسب و کار و بویژه گردشگری تعطیل شد و تمامی مراکز تفریحی، اقامتی و گردشگری در کشور از پذیرش مسافر و گردشگر محروم شدند. در استان مازندران نیز این اتفاق افتاد و در آستانه تعطیلات نوروز بسیاری از هتل‌ها، متل‌ها، مسافرخانه‌ها، خانه مسافرها و واحدهای بوم‌گردی تعطیل شدند و تا به امروز نیز با وجود برداشته شدن برخی محدودیت‌ها، به اینگونه مکان‌ها اجازه فعالیت داده نشده است و همین موضوع باعث شده تا برخی افراد سودجو با افزایش تعداد مسافران اقدام به اجاره ویلاها و واحدهای مسکونی شخصی خود نمایند.

در سال‌های اخیر یکی از راه‌های پذیرش مسافر، ایستادن در کنار خیابان و نشان دادن تابلوی ویلای اجاره‌ای به خودروهای غیربومی بود که با وجود غیرمجاز بودن از رونق خوبی برخوردار گردید و هر ساله نیز بر تعداد آنها افزوده می‌شد اما امسال به واسطه کرونا و نظارت‌های دقیق و مستمر دستگاه‌های مربوطه این بساط برچیده شده بود اما با بازگشایی محدودیت‌های جاده‌ای و سرازیر شدن مسافران به مازندران و بویژه غرب استان، این افراد بار فعالیت خود را از سر گرفتند و  با ایستادن در کنار جاده اقدام به پذیرش مسافر می‌کنند.

با متخلفان برخورد شود

یکی از شهروندان تنکابنی با تاکید بر برخورد با متخلفان گفت: روز گذشته که برای یک سفر کاری به شرق استان می‌رفتم در حاشیه جاده افرادی بودند که مثل قبل از کرونا تابلوهای خود را جلوی خودروها نگه می‌داشتند و با خیال راحت اقدام به پذیرش مسافر می‌کردند.

شهروز مرادی افزود: این افراد حتی از ماسک و دستکش نیز استفاده نکرده بودند، متاسفانه فعالیت این افراد با استقبال مسافران نیز همراه بود چرا که در شرایطی که بسیاری از واحدهای اقامتی مجاز به واسطه شیوع کرونا بسته هستند، تهیه مکانی برای اسکان بدون داشتن راهنما بسیار سخت خواهد بود.

وی اظهار کرد: اگر در میان این مسافران تنها یک نفر آلوده به ویروس کرونا باشد می‌تواند به بسیاری از افراد بومی آن را انتقال دهد و اسکان آنها در مجتمع‌های مسکونی یا آپارتمانی بسیار خطرناک خواهد بود.

به گفته این شهروند تنکابنی، نباید سلامت شهروندان قربانی سودجویی برخی افراد متخلف شود و باید مردم بومی با دیدن افراد ناشناس و حتی تردد خودروهای پلاک غیربومی آن را به مسئولان مربوطه گزارش دهند.

وی از دستگاه‌های مربوطه در حوزه‌های گردشگری و بهداشت خواست تا از فعالیت این افراد در حاشیه جاده جلوگیری نمایند تا زحمات مردم، مسئولان و کادر درمانی بیمارستان‌ها در مقابله با کرونا به هدر نرود.

ناچاری برای فعالیت

یکی از تابلوداران ویلاهای اجاره‌ای که در حاشیه جاده کناره منتظر مسافر ایستاده بود درباره شروع فعالیت خود و دوستانش گفت: در تعطیلات نوروز به خاطر کرونا و عدم ورود مسافر به مازندران نتوانستیم درآمدی کسب کنیم و با ماندن در خانه تمام پس‌انداز خانواده را صرف خرید اقلام مصرفی کردیم و اکنون با جیب خالی در کنار خیابان به انتظار مسافر ایستاده‌ام.

فرامرز. ب افزود: این کاری که من و دوستانم انجام می‌دهیم مشمول دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نمی‌شود و بیشتر به تقاضای مسافران بستگی دارد.

وی در پاسخ به این سئوال که در مواجه با ماموران و بازرسان حوزه گردشگری چه واکنشی از خود نشان می‌دهید، اظهار کرد: با موتوری که همراه خود آورده‌ام اقدام به فرار می‌کنم و از این بابت هیچگونه نگرانی ندارم.

این تابلودار افزود: افراد زیادی از این کار امرارمعاش می‌کنند و وقتی محدودیت‌ها برداشته می‌شود و مسافرت‌ها آغاز می‌گردد دیگر نمی‌توان در خانه ماند و از فرصت ایجاد شده برای کسب درآمد استفاده نکرد.

یکی دیگر از تابلوبدستان در ورودی شهر چالوس هم در خصوص حضورش در این حاشیه جاده اظهار کرد:‌ دو سه روزی که به همراه دوستان در این مکان حضور داریم و هر از گاهی که مسافری برسد برای آنان ویلا تهیه می‌کنیم.

وی که خود را محمدرضا معرفی کرده گفت که در حال حاضر به دلیل محدویت‌های اقامتی تمامی هتل‌ها و مهمانسراها تعطیل هستند ولی برخی از خانه‌های مسافر در این منطقه در زمینه پذیرش مسافران آمادگی دارند.

محمدرضا افزود:‌ فعالیت ما در زمان شیوع کرونا ممنوع بوده ولی با توجه به ممنوعیت اجاره هتل‌ها و خانه‌های ویلایی برخی از مسافران و گردشگران به این منطقه سفر می‌کنند برای آنان ویلا تهیه می‌کنیم. تعداد مسافران در طول هفته زیاد نیستند ولی آخر هفته‌ها با وجود ماه مبارک رمضان مسافران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

محمدرضا در خصوص قیمت ویلاهای این منطقه هم گفت:‌ در حال حاضر قیمت اجاره ویلا یک‌خوابه هر شب ۱۰۰ هزار تومان و دوخوابه تمیز تا ۲۰۰ هزار تومان اجاره داده می‌شوند.

پیش از این چندین خانه‌ای ویلایی در شهرستان‌های غرب مازندران به دلیل اجاره به مسافران و گردشگران در زمان شیوع ویروس کرونا از سوی مراجع ذیربط پلمب شده بودند.

جامعه کارگری نیازمند حمایت

یک تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت : کرونا زندگی اجتماعی را به‌شدت مختل کرده است، کرونا به یک ابر مساله و بلکه «ابربحران» اجتماعی تبدیل شده و چنین مسائل و بحران‌های بزرگی را جز با استفاده از همه ظرفیت‌های ملی و همکاری و همیاری مردم و نهادهای حاکمیتی نمی‌توان مهار و کنترل کرد.

سامان رحیمی افزود : در شرایط بحرانی شکاف‌های طبقاتی به شدت نمایان می‌شود و در این میان طبقات متوسط و متوسط رو به پایین همچون کارگرها و افراد کم درآمد بیشترین آسیب‌ها را متحمل خواهند شد.

وی اظهار کرد: جامعه کارگری بر سر دوراهی بیماری و بیکاری قرار گرفته است، اگر نیازهای اقشار ضعیف جامعه در شرایط سخت کرونایی به طور کامل رفع نشود، فرد کارگر به ناچار مجبور است که از خانه خارج شود و با زیر پا گذاشتن برخی دستورالعمل‌ها فعالیت پر خطر خود را آغاز نماید.

به گفته این تحلیلگر مسائل اجتماعی، آغاز فعالیت کسب و کارهای پرخطر در دوران کرونا نه تنها خلاف پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی است بلکه می‌تواند کسب و کارهای پرخطر دیگر را نیز به شروع فعالیت تحریک نماید.

وی بر ضرورت تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه تاکید کرد و یادآور شد: تلاش‌های گام‌به‌گام دولت در حوزه معیشت خانوارهای کم‌درآمد بسیار ارزشمند است و باید این روند همچنان ادامه داشته باشد تا آثار منفی شیوع کرونا بر سفره‌های مردم به حداقل برسد.

با متخلفان برخورد می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تنکابن نیز گفت: با شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامت مسافران و گردشگران فعالیت تمامی واحدهای اقامتی، هتل، متل، هتل‌آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه بوم‌گردی، خانه مسافر، تأسیسات ساحلی و پذیرایی و سایر تأسیسات دارای پروانه متوقف شده است و این مراکز مجاز به پذیرش مهمان نیستند.

سعید بهادری افزود: بیشترین تخلف در پذیرش مسافران در دوران کرونا مربوط به خانه مسافرهای غیرمجاز است که بر اساس قانون با آنها برخورد خواهد شد.

وی اظهار کرد: تاکنون واحدهای اقامتی تحت پوشش همکاری لازم را در این زمینه داشته‌اند. مردم بومی منطقه برای حفظ سلامت خودو خانواده‌شان می‌توانند هر مورد مشکوک در این زمینه را به شماره ۵۴۲۲۷۲۳۳ گزارش نمایند.

بهادری تصریح کرد: با تابلوداران ویلاهای اجاره‌ای کنار جاده نیز برخورد لازم انجام می‌شود و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری بعمل خواهد آمد.

بنابر اعلام مسئولان مربوطه در روزهای اخیر شیوع کرونا در مازندران روند افزایشی داشته و یکی از عوامل آن هجوم مسافران و گردشگران به این استان است که در صورت مهیا نبودن امکانات اقامتی و رفاهی برای آنها، از تعداد سفرها کاسته خواهد شد.

پیش از این فرماندار شهرستان رامسر نسبت به افزایشی شدن ابتلا به کرونا هشدار داد و گفت که به دلیل کاهش حساسیت مردم تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در منطقه رو به افزایش است.

در حال حاضر بیش از سه هزار و ۵۰۰ مجموعه گردشگری تفریحی، اقامتی و پذیرایی در سراسر استان وجود دارد و حجم سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری مازندران به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

کد خبر 505971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مازندران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha