«دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند، اگر آمریکا تهدیدی برای بازگشت همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران محسوب شود و از آن به عنوان اهرم فشار برای وادار کردن ۱۵ عضو شورای امنیت به تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند، ایالات متحده با یک جنگ سخت و نابسامان روبرو خواهد شد.»

آمريكا - ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، خبرگزاری رویترز در ادامه بخشی از گزارشی که خواندید آورده است: براساس توافق‌نامه‌ موجود تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان می‌رسد. یک مقام آمریکایی تأیید کرده است که پیش‌نویس قطعنامه‌ تمدید تحریم‌های آمریکا به انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده است، اما دیپلمات‌های آمریکا اظهار می‌کنند که آن را به ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت از جمله روسیه و چین ارائه نکرده‌اند.

این قطعنامه در صورت دارا بودن ۹ رای موافق و وتو نشدن از طرف کشورهای روسیه، چین، ایالات متحده، انگلیس یا فرانسه به تصویب خواهد رسید. دیپلمات‌ها اظهار کرده‌اند که ایالات متحده احتمالاً برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، می‌بایست روسیه و چین مجبور به این کار کند.

هیات‌های اعزامی روسیه و چین به سازمان ملل بلافاصله به این اظهارات پاسخی نداده‌اند. کشورهای روسیه و چین نیز طرفین توافق هسته‌ای ایران هستند.

اگر شورا امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید نکند، طرح بعدی ایالات متحده تلاش برای اعمال به اصطلاح فوری همه تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ خارج شد و این توافقنامه در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را «بدترین توافق» توصیف کرد.

یک مقام اروپایی به شرط ناشناس بودن اظهار کرد که این مسئله از منظر شورای امنیت باعث بروز هرج و مرج و نابسامانی خواهد شد؛ زیرا صرف نظر از آنچه انگلیس، آلمان و فرانسه فکر می‌کنند، روسیه و چین قرار نیست در این توافقنامه (تمدید تحریم‌های تسلیحاتی) مشارکت کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه طرح و برنامه ایالات متحده مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران را رد کرد و به واشنگتن گفت «رویاپردازی را تمام کند.»

ایران در پاسخ به خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های یک طرفه که باعث کاهش صادرات نفت ایران شده است، محدودیت‌های توافقنامه‌ی هسته‌ای از جمله غنی سازی اورانیوم را نادیده گرفته است. اروپایی‌ها و سازمان ملل در تلاش است تا این توافقنامه را نجات دهد، اما با پیشرفت کمی روبرو بوده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدت‌ها است که به شورای امنیت برای تمدید و افزایش تحریم‌های تسلیحاتی و انجام اقدامات نظارتی و بازرسی در بنادر و آب‌های آزاد، اصرار می‌کند تا به هر شکلی که شده است تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی ظالمانه را خنثی کند. وی در صدد آن است که از آزمایش موشک‌های بالستیک ایران جلوگیری به عمل آورد.

کد خبر 505901

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha