پس از مدت‌ها زحمت و بزرگ کردن نهال‌های درختان انار در روستای «بانویزه» استان ایلام، باغداران متوجه شده‌اند طرحی که با هماهنگی جهاد کشاورزی انجام شده غیرکارشناسی است و هیچ ثمری ندارد.

باغداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، کشاورزان روستای بانویزه از توابع بخش چوار در حدود سال ۸۱ به پیشنهاد جهاد کشاورزی برای تبدیل زمین‌های کشاورزی دیمی به آبی (درخت‌کاری)، ۲۰۰ هکتار از اراضی را به کاشت درخت انار، زیتون و انگور اختصاص دادند که پس از سال‌ها هنوز میوه‌ای از درختان انار که ۴۰ هکتار را تصرف کرده است، برداشت نکرده‌اند.

حمید قبادی، یکی از باغداران روستای بانویزه، در خصوص ثمر ندادن باغ‌های انار گفت: جهاد کشاورزی به منظور آبادانی در روستای بانویزه ۴۰ هکتار را به کاشت درخت انار اختصاص داد که محصولش نه قابل استفاده است و نه قابل خرید و فروش.

وی ادامه داد: این درختان انار هر سال هزینه‌های بسیاری از قبیل خرید کود، سم، ویتامین و بنزین برای کشاورزان به بار می‌آورد.

شکایت‌های ما به جهاد کشاورزی بی‌پاسخ مانده است

بهزاد محمدی، رئیس شورای روستای بانویزه، در این خصوص گفت: پیشنهاد کاشت درخت انار برای روستای بانویزه مهندسی شده نبود و بدون مطالعات و بررسی این اقدام از جانب جهاد کشاورزی انجام شد.

وی افزود: شکایت‌های زیادی در این خصوص انجام گرفت که هیچ‌گونه پاسخی تاکنون دریافت نشده است.

محمدی ادامه داد: علاوه بر ثمر ندادن درختان انار، مابقی درختان از منبع آب ضعیف تغذیه می‌شوند و حوضچه جوابگوی آبیاری درختان نیست.

وی گفت: منبع آب در جای مناسبی ساخته نشده و هر آن ممکن است به دلیل ریزش کوه از بین برود.

طرحی کارشناسی‌نشده در دامان باغداران بانویزه

طبق اعلام کارشناسان گیاه‌پزشکی، بهترین شرایط برای کاشت درخت انار خاکی با بافت سبک، زهکشی مناسب، دمای حداکثر ۴۰ درجه و حداقل ۲۰ درجه در تابستان است که در روستای بانویزه گاهی دمای هوا به بالای ۴۰ درجه هم می‌رسد.

نیاز آبی درختان انار به سن درخت و دمای هوا بستگی دارد که در آبیاری قطره‌ای بین ۷ تا ۱۰ هزار متر مکعب است، اما این نیاز در روستای بانویزه برای آبیاری برآورده نمی‌شود.

خود باغداران مسئول بی‌ثمری باغشان هستند

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان ایلام گفت: سایت باغبانی در سال ۸۱ توسط مهندسان مشاور و با نظر مشاور برای کاشت انگور، زیتون و انار تشکیل شد. روی این طرح مطالعات فنی از نظر باغبانی شده بود و طرح مطالعاتی سایت هم‌اکنون موجود است.

محمدعلی اقدسی افزود: این سایت به درخواست خود کشاورزان ساکن روستا احداث شده و بیشتر هزینه‌ها از قبیل خط انتقال آب، ایستگاه پمپاژ و چاله‌کشی به طور رایگان انجام شده است.

وی تصریح کرد: در خصوص کشت باروری درختان انار قبلا با باغداران منطقه مذاکراتی شده بود و به دلیل بالا بودن درجه حرارت و دمای منطقه، باید به تغذیه و کوددهی درختان انار نسبت به سایر درختان توجه بیشتری می‌شد و برای کاهش تراکم در باغ نهال‌کاری می‌شد که در این مورد باغداران هیچ گونه همکاری نکردند.

اقدسی گفت: هم‌اکنون در سایت بانویزه باغ‌های اناری وجود دارد که برخی از باغداران با رعایت توصیه‌های فنی، محصول دارند.

زمین و امکانات رایگان واگذار می‌کنیم، مسئولین و کارشناسان بیایند انار تولید کنند!

در ادامه، رئیس شورای روستای بانویزه در پاسخ به اظهارات معاون بهبود تولیدات گیاهی استان ایلام گفت: در این منطقه هیچ گونه باغی وجود ندارد که درختان انارش ثمر بدهد. مهندسان جهاد ادعا دارند بی‌ثمر بودن درختان از بی‌توجهی باغداران است. ما با هزینه خودمان چند هکتار زمین در اختیارشان قرار می‌دهیم که بیایند پای کار و در عمل ادعایشان را ثابت کنند.

وی افزود: باغدار نمونه‌ای که جهاد کشاورزی از وی یاد می‌کند انار خود را در منطقه عرب رودبار استان ایلام به بار می‌آورد و به این منطقه ربطی ندارد.

محمدی خاطرنشان کرد: پمپاژ آب در این منطقه جوابگوی آبیاری درختان انار نیست. ما تمام حرف‌هایمان را با سند و مدرک حاضریم ارائه ‌دهیم.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد مرجعی باید مسئول رسیدگی به نابودی این میزان از زمین‌ها در این منطقه باشد، چراکه مجموع عوامل زمین و آب و زحمت باغداران، صرف طرحی بی‌ثمر شده است.

کد خبر 505893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ایلام

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha