نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان تهران می‌گوید: مراجعه دارندگان طلاهای خانگی این روزها افزایش یافته اما نقدینگی در واحدهای طلا و جواهر فروشی به شدت کاهش یافته و آنها به دلیل نبود نقدینگی از خرید طلا امتناع می‌کنند.

طلافروشی

همشهری آلاین - فرخنده رفائی: افزایش فشار اقتصادی بر اقشار ضعیف و بدون پس انداز جامعه، بسیاری را روانه بازار طلا کرده تا با فروش دارایی‌هایشان و تبدیل آن به پول نقد از پس گذران زندگی خود برآیند، اما۲ماه تعطیلی کامل عایدی طلا فروشان را کاهش داده و حالا دخل اغلب آن‌ها خالی است.  

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با تاکید بر ادامه شرایط رکود در بازار طلا گفت: با آغاز فعالیت دوباره بازار طلا و جواهر، مراجعه دارندگان طلاهای خانگی این روزها افزایش یافته اما نقدینگی در واحدهای طلا و جواهر فروشی به شدت کاهش یافته و آنها به دلیل نبود نقدینگی از خرید طلا  امتناع می‌کنند.

  • افزایش مراجعه برای فروش طلا

 محمد کشتی آرای با بی سابقه خواندن شرایط بازارطلا ادامه داد: البته این وضعیت مختص قشر خاصی نیست و به صورت اپیدمی درآمده است  بسیاری از اقشار در دو ماه گذشته هیچ درآمدی نداشتند و امروز ناچارند با فروش طلاهای خانگی خود، به عنوان تنها کالایی که قدرت نقد شوندگی دارد، پول نقد موردنیازشان را تامین کنند. افراد زیادی، اعم از دهک‌های پایین تا بالای جامعه، در روزهای اخیر برای فروش طلا و دریافت پول نقد، برای امرار معاش یا تامین نقدینگی و پاس کردن چک‌ها یا پرداخت بدهی‌هایشان به طلافروشان در بازار طلا و جواهر مراجعه کرده‌اند اما طلافروش‌ها هم چون در ۵۰ روز گذشته عایدی نداشته اند برای خرید طلا با مشکل مواجه‌اند.

  • سکه خریدار دارد

او درباره قیمت سکه بهار آزادی گفت: سکه تمام بهار خریدار دارد، اما نه برای مصرف بلکه به عنوان سرمایه گذاری و این ارتباطی با صنعت طلا و جواهر و مصنوعات ندارد. بخشی از مردم که نقدینگی دارند به قصد سرمایه گذاری مطمئن خواهان خرید سکه هستند. به دلیل همین تقاضا سکه تمام طرح جدید تا ۲۵۰ هزار تومان حباب پیدا کرده است. این تقاضا به هیچ عنوان تقاضایی نیست که جنبه مثبتی برای صنف طلا و جواهر داشته باشد چون هیچ ارزش افزوده ای برای طلافروش ندارد و تنها داد و ستد سرمایه ای است.

  • درخواست کمک از دولت

با این‌که تمام واحدهای صنفی، چه مغازه ها و چه پاساژها و بازار طلا از روزهای ابتدای اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرده اند، شرایط اقتصادی از یک سو و ادامه روند بیماری از سوی دیگر باعث شده رفت و آمدی در بازار طلا جز برای فروش و دریافت پول نقد وجود نداشته باشد. رکود و کاهش درآمد در بازار طلا باعث شده این صنف متمول نیز برای جبران زیان چشم به کمک دولت داشته باشند.

چدی پیش ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به مشکلات این صنف گفت: با توجه به مشکلاتی که به‌علت شیوع کرونا، گریبانگیر صنف طلافروشان شده، از دولت درخواست می‌کنیم که در بحث‌های مربوط به مالیات و مالیات بر ارزش افزوده، بخشودگی‌هایی را لحاظ کنند. مسئولان این صنف از دولت خواستند کارگران این صنف را نیز مانند دیگر اقشار آسیب‌دیده از کرونا مشمول دریافت بسته‌های حمایتی قرار دهد.

  • تاثیر رکود بر بازار طلا

شیوع کرونا و تعطیلی اقتصاد در شرایطی رخ داد که اصناف زیادی به فروش شب عید چشم امید داشتند. طلافروشان علاوه بر این، بهترین فصل فروش طلا را که ماه های رجب و شعبان بود نیز از دست دادند و امروز نیز درشرایطی به فعالیت بازگشته اند که به گفته فعلان صنفی میزان تردد مشتری در بازار طلا به صفر نزدیک شده و اغلب مراجعان فروشنده اند. اما با وجود این رکود و سکون طولانی، قیمت طلا در بازار نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش را نیز تجربه کرده است.

کشتی آرای در توضیح دلایل این امر می گوید: چون قیمت جهانی بر بازار طلای داخلی اثر گذار است، این کالا برخلاف کالاهای دیگر با افزایش عرضه با کاهش قیمت مواجه نمی شود. در دوران تعطیلی اخیر نیز قیمت طلا به دلیل افزایش نرخ ارز و رشد قیمت جهانی، افزایش یافت و رکود داخلی نتوانست قیمت آن را کاهش دهد.

او در عین حال کاهش نرخ طلای داخلی را در شرایطی که قیمت جهانی رو به رشد است یک آسیب توصیف کرد و افزود: اگر عرضه زیاد طلا باعث شود قیمت پایین بیاید طلا به شکل قاچاق از کشور خارج می شود، بنابراین هیچوقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان تهران آینده بازار طلا را نامعلوم توصیف کرد و گفت: تحولات بازارهای مالی دنیا بسیار سریع در حال وقوع است. تا یک ماه قبل هیچکس نمی توانست پیش بینی کند قیمت نفت آمریکا به صفر برسد. بیماری کرونا چنان اقصاد دنیا و تصمیمات اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده که حتی برای یک روز آینده هم قابل پیش بینی نیست چون بازار هرلحظه می تواند تحت تاثیر شوک ناشی از یک اتفاق دچار نوسان شود، حال در هر جهتی. به همین دلیل است که در مقطع کنونی شرایط بد اقتصادی دنیا باعث افزایش قیمت طلا شده است. طبیعتا اگر رکود اقتصادی ناشی از کرونا کاهش یابد و بازار به سمت آرامش حرکت کند قیمت ها تغییر خواهد کرد. رشد اقتصادی بسیاری از کشورها امروز منفی شده و همین کاهش رشد اقتصادی می تواند بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذار باشد.

  • روند قیمت در بازارطلا

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر فروشان تهران اعلام کرد: روز دوشنبه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۲۵۰ هزار تومان حباب داشت و با قیمت ۶ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان فروخته شد. به گفته او قیمت نیم سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۹۷۰ هزار  تومان بود. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار هم ۶۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان، هر گرم طلای ۲۴ عیار ۸۶۴ هزار تومان و هر مثقال طلا ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۳۰ دلار معامله شد.

کد خبر 505748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    3 1
    نقدینگی در اقتصاد به یه چیز دیگه میگن ... الان طلا گرون شده نمیخان از مردم بخرن این رو میگن ... شما که روزنامه هستید چرا به این مزخرفات دامن میزنید و علم اقتصاد رو عامیانه اش میکنید.
  • مهدی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    5 1
    سلام.لطف کنید قیمتشونوبیارن پایین تامردم بخرن.اخه چطور طلای ۱۸ عیاری که گرمی ۱۱۳ شد ۳۰۰ بعدش ۶۰۰ مردموقانع کنه برای خرید.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
    2 1
    این دیگه نوبره!! طلا فروش مالیات نده؟ خوبه والا این همه سال میلیون میلیون از مردم گرفتن و حالا دوماه در آمد نداشته باشن. مطمئن باش تا 50سال هم کرونا باشه اینا برا خوردن جمع کردن
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
    6 1
    مردم مواظب باشید به روش سرکیسه کردن مردمه بگن طلا خریدار نداره مردم هجوم بیارن برای فروش طلا بعد عملا قیمت طلا میاد پایین وقتی اومد پایین ازمردم میخرند بعد هم قیمت میبرم بالا در شرایط فعلی اقتصاد بهترین روش حفظ ارزش سرمایه خریدن طلا و سکه و دلار استخ