همشهری آنلاین: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنجشنبه 12 اردیبهشت در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان استان فارس تأکید کردند:

شأن و جایگاه معلمان در جامعه باید براساس منطق و نگاه اسلامی، احیا شود و معلم در نگاه ملت، از حرمت، کرامت و عظمت حقیقی برخوردار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان روز معلم را روزی پرمضمون و در نگاه کلان، روز همه ملت ایران دانستند و با اشاره به «تفاوت عمیق نگاه اسلامی و غربی» به جایگاه و هویت معلم افزودند: در منطق اسلامی، مسئله تعلیم و تربیت، به معنای زندگی بخشیدن به فرد و جامعه است اما در نگاه تمدن مادی، معیار ارزش گذاری معلم، قابلیت تبدیل فعالیتهای او به پول است که متأسفانه این نگاه بعلت نفوذ فرهنگی غرب، در دو قرن اخیر در ایران نیز، رواج یافته و باعث کاهش ارزش حقیقی معلم شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رسیدگی مسئولان ذیربط به توقعات و مطالبات مادی معلمان را لازم دانستند اما خاطرنشان کردند: نگاه به معلم باید همان نگاه اسلامی باشد که در آن، متعلم در مقابل معلم در اوج ادب، سپاسگزاری و خضوع قرار دارد و آحاد مردم نیز به معنای حقیقی برای معلم، احترام و ارزش قائلند.

ایشان با استناد به آیات و احادیث، شأن تعلیم و تربیت را پرورش و راهبری انسانها در صراط مستقیم خواندند و افزودند: امام خمینی «رحمه الله علیه» نیز به عنوان یک حکیم قرآنی معلمی را شغل انبیاء الهی می دانست.

رهبر انقلاب اسلامی معلمان را نیز به رعایت مسائل مختلف تربیتی و آداب و رفتار معنویِ معلمی توصیه کردند و افزودند: هنر معلم این است که با ملایمت و تکریمِ متقابلِ متعلم، ذهن کودک و نوجوان و جوان را به شکل صحیح پرورش و شکل دهد.

ایشان شاگردیِ دیگران و آموختن دانش از بیگانگان را مفید خواندند و افزودند: ما در فراگرفتن از دیگران مُصرّ هستیم اما در این روند آنچه را به درد ما می خورد انتخاب می کنیم و اجازه نمی دهیم بیگانگان همه مسائل مورد توجه خود را به اذهان ما تزریق و القا کنند ضمن اینکه باید خودمان هرچه زودتر استاد شویم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین تحول عمیق در آموزش و پرورش را ضروری خواندند و افزودند: شیوه سازماندهی آموزش و پرورش در شکل و محتوا، شیوه تقلیدی از غرب است که مسئولان آموزش و پرورش باید با هدف تحول در نظام موجود و با بررسی و مطالعه دقیق و استفاده از کارشناسان و صاحبنظران شورایعالی انقلاب فرهنگی، کار سنجیده و پخته ای را به ملت و نسلهای آینده تقدیم کنند.

رهبر انقلاب حفظ محوری را از جمله عیوب آموزش و پرورش خواندند و افزودند: لازم است «فکر محوری» در آموزش و پرورش اصل قرار گیرد تا زمینه شکوفایی استعدادها فراهم شود.

ایشان «تربیتِ معلم» را نیز بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: در این زمینه علاوه بر ظرفیت خوبی که در آموزش و پرورش وجود دارد باید از ظرفیتهای دانشگاه و دیگر مراکز استفاده کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، مسئولیت کلی آموزش و پرورش را تربیت و تحویل انسانهای درس خوانده و کارآمد به جامعه دانستند و افزودند: دانشگاه البته مهم است اما کشور نیازمند مشاغل فراوانی است که ارتباطی با تحصیلات دانشگاهی ندارد به همین علت آموزش و پرورش باید همه جوانان را در حد لازم از دانایی و آگاهی بهره مند سازد.

ایشان معلمان را در پرورش دینی و معنوی دانش آموزان مسئول دانستند و افزودند: به موازات این مسئولیت همگانی، لازم است معاونت ویژه ای در زمینه فعالیتهای پرورشی دانش آموزان فعال شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت برنامه ریزی زمانبندی شده برای سوادآموزی کلیه افراد، آموزش همه کودکانی را که به سن تحصیل رسیده اند در هر نقطه از کشور، کاملاً ضروری و لازم خواندند و خاطرنشان کردند: باید به مرحله ای برسیم که داشتن گواهینامه ابتدایی برای همه افراد مانند داشتن شناسنامه واجب و لازم باشد.

رهبر انقلاب اسلامی، نسل جوان کشور را لبریز از استعداد و توانایی بی پایان خواندند و با اشاره به زنده بودن «یاد امام خمینی (رض) و نگاه حکمت آمیز ایشان به مسائل کشور» افزودند: ملت ایران همچنان به بیعت خود با امام و انقلاب و فادار است و به برکت این بیعت، جوانان پرنشاط ایران، کارهای بزرگی خواهند کرد که انرژی هسته ای، تنها یک نمونه از آن است.

ایشان خاطرنشان کردند: 20 سال پیش اگر کسی از تولید سانتریفیوژ و روند غنی سازی اورانیوم در ایران سخن می گفت کسی باور نمی کرد اما جوانان خوش استعداد این ملت با نوآوری و ابتکار کاری کرده اند که همه ملتها، مردم ایران را به علت «اشتیاق به دانش پیشرفته و پیگیری این حق و غرور ملی» تحسین می کنند و این معنای حقیقی نوآوری و اثبات تواناییهای ملت بزرگ ایران است.

در ابتدای این دیدار آقای علی احمدی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل ستاد تحول بنیادین در این وزارتخانه از تأسیس مرکز راهبردی برای تدوین افق آموزش و پرورش و نیز تحول در ساختار سازمانی وزارتخانه خبر داد و افزود: تشکیل کارگروه تربیت معلم و دبیر با همکاری شورایعالی انقلاب فرهنگی، تسریع در احیای معاونت پرورشی، رویکرد نوآورانه در توجه به خلاقیت دانش آموزان و ارتقای وضع اقتصادی معلمان و بازنشستگان فرهنگی از جمله اقداماتی است که در دست پیگیری و اجراست.

کد خبر 50560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز