مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
۰ نفر

این روزها شاهد افزایش قربانیان ناشی از مصرف الکل در استان فارس هستیم تا جایی که آمار این افراد از مرگ بیماران مبتلا به کرونا پیشی گرفته است.

الکل صنعتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنا برآمار رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، ۶۹ هزار و ۶۵۷ نفر از این بیماران بهبود یافته و ۵ هزار و ۷۱۰ نفر نیز جان خود را از دست‌داده‌اند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و در روزهایی که ترس از کرونا همه را نگران کرده است، عده‌ای با باور غلط برای مصون ماندن از این بیماری که بیشتر از راه فضای مجازی به مخاطبان منتقل می‌شود به مصرف الکل اقدام‌کرده و مرگ خود را رقم‌زده‌اند. به‌گونه‌ای که تعداد قربانیان ناشی از مصرف الکل از تعداد قربانیان ناشی از کرونا در استان فارس پیشی گرفته است.

علی‌اکبری، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه‌هایی که در خصوص مبارزه با بیماری ویروس کرونا به همشهریان در خصوص ضدعفونی کردن دست‌ها با آب و صابون و موادی که پایه الکلی دارند انجام داده‌ایم، برخی از هم‌استانی‌ها به دلیل سوء برداشت و باور غلط از تبلیغات در فضای مجازی اقدام به مصرف الکل به‌عنوان ضدعفونی کردن گلو قرقره (راه هوایی) کردند که این نوع مصرف الکل باعث شده ارگان‌های حیاتی بدن آن‌ها از جمله (کبد، کلیه، چشم، مغز و قلب) دچار آسیب جدی شود.

او افزود: مصرف هیچ نوع الکلی (چه متانول و چه اتانول) به شکل خوراکی تأثیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد و می‌تواند به مسمومیت شدید و حتی مرگ فرد منتهی شود.

اکبری ادامه داد: افرادی که دچار عارضه شدند بیشتر گروه سنی جوانان را تشکیل می‌دهند و این زنگ خطر و هشداری برای خانواده‌هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: علی‌رغم هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های فراوان در زمینه عواقب مصرف الکل، همچنان این باور غلط ادامه دارد و هرروز شاهد پذیرش بیماران در اورژانس مراکز درمانی استان هستیم.

اکبری تاکید کرد: این روزها حوزه بهداشت و درمان، عزم خود را برای مقابله با کرونا جزم کرده و این‌چنین اقداماتی مشکلات حوزه فوق را دوچندان می‌کند، شهروندان باید توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و به شایعات در فضای مجازی توجهی نکنند.

فوت ۹۸ نفر براثر مصرف الکل

محمدجواد مرادیان، رئیس اورژانس استان فارس با اشاره به اینکه از ابتدای شروع ویروس کرونا تاکنون ۸۳۷ نفر با علائم مسمومیت مصرف متانول به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۷۳۹ نفر تحت درمان قرارگرفته‌اند، گفت: تاکنون ۹۸ نفر از این افراد به خاطر عارضه شدید مسمومیت در بیمارستان‌های مختلف فوت کرده‌اند.

او افزود: اکنون ۱۶ نفر از کسانیکه براثر مصرف الکل مسموم شده‌اند بستری و ۵ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

مرادیان ادامه داد:حالت تهوع، عرق سرد، بی‌حالی شدید و افت بینایی و هوشیاری مهم‌ترین علائم مسمومیت با متانول است.

الکل‌های تقلبی و دست‌ساز

دراین‌بین نیز عده‌ای سودجو بیکار ننشسته و برای کسب درآمد، الکل‌های تقلبی را روانه بازار می‌کنند که بهای آن نیز به قیمت جان جوانان تمام می‌شود.

سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی استان فارس اظهار کرد: در پی توزیع الکل دست‌ساز و تقلبی در سطح استان و رواج این باور غلط در برخی از افراد که با خوردن آن می‌توان در مقابل ویروس کرونا مصون ماند، شناسایی و دستگیری عاملان توزیع در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، مأموران انتظامی استان موفق شدند تاکنون ۶۱ تن از عاملان اصلی تهیه و توزیع مشروبات الکلی دست‌ساز و تقلبی در سطح استان را دستگیر کنند.

سردار حبیبی گفت: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند، مصرف مشروبات الکلی برای مصون ماندن از بیماری کرونا هیچ توجیه علمی و عقلی ندارد.

او بیان کرد: والدین با آگاه‌سازی فرزندان و جوانان خود از بروز این‌گونه موارد پیشگیری کرده و در صورت مشاهده یا اطلاع از هرگونه مورد مشکوک، بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

فرمانده انتظامی استان فارس با تقدیر و تشکر از همکاری خوب مردم با خادمان خود در مجموعه نیروی انتظامی و تأکید بر برخورد شدید با افراد فرصت‌طلب و سودجو، تصریح کرد: پلیس حافظ جان، مال و ناموس مردم است و به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد تا سلامت افراد جامعه به خطر بیفتد.

او گفت: یکی از مواردی که سبب افزایش شایعه در جامعه می‌شود، استناد نکردن به منابع صحیح خبری برای کسب اطلاعات است، با توجه به دست‌به‌کار شدن عده‌ای سودجو برای کسب درآمد به بهانه کرونا، از مردم انتظار داریم برای کسب اطلاعات و مطالب مستند و مفید، به منابع و سایت‌های معرفی‌شده از طریق وزارت بهداشت یا ستاد ملی پیشگیری از کرونا یا به‌صورت حضوری به شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

باوجود هشدار مسئولان مبنی بر اینکه مصرف الکل نه‌تنها هیچ تأثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد، بلکه باعث آسیب رساندن به فرد می‌شود، بازهم عده‌ای با مصرف الکل جانشان را به خطر انداخته‌اند و با توجه به هشدارها بازهم این مهم جدی گرفته نشده و روزبه‌روز بر تعداد بیمارانی که براثر مسمومیت به مراکز درمانی فارس مراجعه می‌کنند، افزوده می‌شود.

تلاش برای قطع زنجیره بیماری کرونا در خانه ماندن و رعایت موازین بهداشتی به‌ویژه شستن دست‌ها و پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهر، همچنان بهترین و مطمئن‌ترین راهکار مقابله با ویروس کرونا است.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در فارس به  ۳ هزار و ۳۶۱ نفر ثبت‌شده که ۷۹ نفر از آن‌ها فوت شدند.

بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به‌عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلابه کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ویروس کرونا که رسماً کوید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از یک‌صد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کد خبر 505593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha