شنبه ۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

اسرافیل امیری: شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار شد که یکی از مهم‌ترین محورهای این اجلاس بحث و تبادل‌نظر پیرامون بحران دارفور واقع در غرب سودان بود.

اکثر رهبران کشورهای بزرگ دنیا در سخنرانی‌های خود در این اجلاس گریزی به بحران دارفور زده و با انتقاد، اعتراض و اعمال فشار به دولت سودان، بر حل و فصل این بحران تأکید کردند.

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی با اعلام این مطلب که سازمان ملل در جلوگیری از کشته شدن دهها هزار تن از مردم دارفور قصور کرده است، از این سازمان انتقاد نموده و هشدار داد اعتبار این سازمان در گرو استقرار سریع نیروهای صلح‌بان بین‌المللی در دارفور است.

بوش با اعلام انتصاب آندروناتسیوس به عنوان فرستاده ویژه آمریکا برای کمک به تلاشهای دیپلماتیک حل بحران دارفور، از سازمان ملل خواست برای مقابله با مخالفت خرطوم با استقرار نیروهای سازمان ملل در دارفور اقدام کند. 

وی اعلام کرد چنانچه دولت سودان به مخالفت خود با استقرار نیروهای سازمان ملل در دارفور ادامه دهد سازمان ملل باید اقدام کند.

این مواضع در حالی اعلام می‌شود که عمرالبشیر همتای سودانی رئیس جمهور آمریکا اعزام نیروهای صلح‌بان سازمان ملل به دارفور را توطئه‌ای صهیونیستی برای غارت منابع سودان توصیف و آن را به‌شدت رد کرد.

وی با اشاره به این موضوع که قطعنامه 1706 سازمان ملل درباره اعزام نیرو به دارفور بر اساس اطلاعات و ملاحظات نادرست تدوین شده است، تأکید کرد که هرگز اجازه نخواهیم داد سودان به عراقی جدید تبدیل شود.

از سویی دیگر «کوفی‌عنان» دبیرکل سازمان ملل متحد از همه کشورها خواست در حل بحران دارفور که اخیراً وخامت بیشتری پیدا کرده است سهیم شوند.

وی از شورای حقوق بشر این سازمان خواست در اجلاس جاری خود در ژنو بررسی بحران انسانی در دارفور را در دستور کار خود قرار دهد.

دبیرکل سازمان ملل به‌ویژه بر لزوم حساسیت رسیدگی به وضعیت بحرانی دارفور تأکید کرد و یادآور شد اوضاع در آینده نزدیک وخیم‌تر نیز خواهد شد.

«لی‌جیائوشینگ» وزیر امور خارجه چین نیز در دیدار با رئیس جمهوری سودان خواستار نشان دادن نرمش بیشتر از سوی سودان در مسأله دارفور شد. 

وی که در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با عمرالبشیر ملاقات کرد گفت که سودان در مسأله دارفور باید از خود نرمش نشان دهد تا هرچه زودتر صلح و ثبات در این کشور تحقق یابد.

وی همچنین گفت: چین با تمام توان همکاری و روابط دوستانه با سودان را گسترش داده و از حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند.

ژاک شیراک رئیس جمهور فرانسه نیز در دیدار با کوفی عنان ضمن هشدار و ابراز نگرانی در قبال خطر بروز فاجعه بشری در دارفور خاطرنشان کرد که در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل ضرورت استقرار فوری نیروهای سازمان ملل متحد را در دارفور مورد تأکید قرار خواهد داد.

وی هشدار داد که جنایت علیه بشریت در دارفور همچنان ادامه دارد و سازمان ملل و جامعه جهانی باید هرچه سریع‌تر نسبت به  حل و فصل این بحران اقدام کنند.

وزیر امور خارجه دولت آمریکا که بحران دارفور را «نسل‌کشی» خوانده است در آخرین موضع‌گیری خود، دولت سودان را متهم کرد که از حفظ جان شهروندان خویش در دارفور ناتوان است.

رایس در جلسه‌ای که همزمان با اجلاس مجمع عمومی در سازمان ملل برگزار گردید اعلام کرد که زمان برای مردم دارفور از دست می‌رود.

او تلویحاً گفته است که اگر دولت سودان همچنان با درخواست اعزام نیروهای سازمان ملل به دارفور مخالفت کند «تدابیر دیگری» مد نظر قرار می‌گیرد.

رایس اشاره‌ای به این تدابیر احتمالی نکرد. در همین حال قانونگذاران آمریکا از دولت بوش خواستند کوشش‌های خود را در جهت فشار به دولت سودان برای موافقت با استقرار یک نیروی حافظ صلح وابسته به سازمان ملل در دارفور تسریع بخشد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیشنهاد تصویب لایحه‌ای را کرده‌اند که دولت آمریکا را از معاملات بازرگانی با برخی از شرکتهای آمریکایی مستقر در سودان منع می‌کند.

تونی بلر دیگر متحد آمریکا در این رابطه با صدور یک بیانیه کتبی از رهبران اتحادیه اروپا خواست برای خاتمه جنگ داخلی در سودان، دولت و رهبران شورشیان سودان را تحت فشار قرار دهند.

در بیانیه بلر که در آستانه روز جهانی دارفور منتشر شد به دولت سودان برای مخالفت با استقرار نیروهای سازمان ملل در دارفور اعتراض شد.

بلر گفت که قصد دارد طی هفته‌های آینده تلاشهای بین‌المللی خویش را برای فشار به دولت سودان برای پذیرش نیروهای سازمان ملل در دارفور افزایش دهد.

بیانیه نخست‌وزیر انگلیس پیرامون دارفور در شرایطی منتشر می‌شود که تعداد زیادی از شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و مذهبی انگلیس با انتشار نامه‌ای در روزنامه‌ ایندیپندنت چاپ لندن (مورخ  25/6/85) از بلر خواستند بحران سودان را در اولویت کاری خود قرار دهد.

در همین شرایط و در راستای اعمال فشار به دولت سودان به منظور تن دادن به خواسته‌های جهانی، بیش از   30 سازمان غیردولتی از جمله «سازمان عفو بین‌الملل» و «هیومن رایتس واچ» روز  26  شهریور 85  را «روز جهانی دارفور» اعلام کردند و به همین مناسبت در بیش از  50 کشور جهان برای کسب تأیید جامعه جهانی با استقرار نیروهای بین‌المللی در دارفور دست به تظاهرات زدند.

راهپیمایی  بزرگی در نیویورک برای توجه بیشتر به وضعیت دارفور نیز برگزار شد.

در همین حال و در شرایطی که جامعه جهانی با اعمال فشار شدید به دولت سودان تلاش می‌کند موافقت این کشور را برای استقرار نیروهای سازمان ملل به‌جای نیروهای اتحادیه آفریقا در دارفور کسب نماید، شورای صلح و امنیت وابسته به اتحادیه آفریقا روز 29/6/85  و در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم می‌گیرد حضور نیروهای این اتحادیه در دارفور را تا پایان سال‌جاری میلادی تمدید نماید.

کوفی‌عنان دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از تمدید مأموریت نیروهای اتحادیه آفریقا در دارفور استقبال و بر ارسال  کمک‌های مالی بیشتر برای مأموریت اتحادیه آفریقا در دارفور تأکید کرد.

عنان با اعلام این موضوع که حضور مستمر نیروهای اتحادیه آفریقا در دارفور نقش مهمی در حفاظت از غیرنظامیان و بهبود وضعیت امنیتی  این منطقه دارد، بار دیگر تصریح کرد که راه‌حل نظامی برای دارفور وجود ندارد.

کد خبر 5054

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز