رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی گفت: طبق برآورد ما، شیوع کرونا و تعطیلی ماه‌های اخیر، چهارهزار میلیارد ریال به بازاریان استان خسارت وارد کرده است.

اصناف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی امیدوار روز یکشنبه هفتم اردیبهشت اظهار داشت: شیوع کرونا سبب شد تا بسیاری از اصناف تعطیل شود و البته تعطیلی برخی اصناف، همچون آرایشگران و تالارداران بسیار طولانی شد.

وی گفت: این امر سبب شد تا درآمدها به شدت کاهش یابد و اکنون که برخی اصناف هم فعالیت را از سرگرفته اند، بازار خوبی ندارد، مردم هنوز در هراس کرونا بوده و کمتر خرید می‌کنند.

امیدوار افزود: آرایشگران از ۲ ماه پیش تعطیل بودند و بیشترین تعطیلی را داشته‌اند، این اصناف عمدتا مستاجر هستند و در تامین هزینه‌های مربوط به اجاره مکان دچار مشکل شده‌اند.

وی با بیان این‌که بیشترین بیکاری کرونایی مربوط به اصناف است خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از اصناف کارگران را بیرون می‌کنند و البته بیشترین اخراج نیرو هم مربوط به اصناف پر خطر است.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی، از آنچه که تمایز گذاشتن دولت در حمایت و استفاده از مزایای بخشودگی حق بیمه کارفرمایان خواند، انتقاد کرد و گفت: بر اساس اعلام دولت، تنها شماری از اصناف می‌توانند از مزایای حمایت‌های بیمه ای، بهره‌مند شوند و این امر، سبب اعتراض بسیاری از کسبه در این استان شده است.

وی افزود: دولت در روزهای نخست کرونایی، اعلام کرد که بیکارشدگان ناشی از کرونا را با بیمه بیکاری حمایت می‌کند و اصناف را با پرداخت بخشی از حق بیمه کمک می‌کند اما اکنون تامین اجتماعی، حمایت خود مبنی بر بخشودگی دوسوم حق کارفرما در پرداخت حق بیمه را تنها به چهار، پنج صنف، محدود کرده است.

امیدوار خاطرنشان کرد: این در حالی است که تمام بازاریان استان در این خصوص همکاری داشته و نسبت به تعطیلی واحد صنفی خود اقدام کرده‌اند.

رئیس اتاق اصناف بجنورد گفت: بسیاری از بازاریان، توانایی پرداخت سهم دوسوم خود از پرداخت حق بیمه کارگری را ندارند، اما تنها چند صنف، مشمول حمایت‌های دولت در این زمینه شده‌اند.

بیش از ۲۶ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در قالب هفت اتاق اصناف و حدود ۱۴۰ اتحادیه در استان خراسان شمالی فعالیت دارند.

کد خبر 505188

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha