یک هواشناس گفت: روند اقلیم بارشی تا سال ۱۴۳۰ در یک فرم نوسانی مناسب قرار گرفته و بارش‌ها در هر ۴ تا ۵ سال به صورت نرمال و یا بالاتر از نرمال خواهد بود.

حسین اردکانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، پروفسور حسین اردکانی از بنیان‌گذاران هواشناسی در ایران با یادآوری اینکه در اواخر سال ۹۵ پیش‌بینی کرده بود که ایران از سال ۹۷ با احتمال بسیار زیاد وارد یک دوره ترسالی خواهد شد، یادآور شد: این پیش‌بینی با توجه به جو حاکم، مورد انتقاد بسیاری از همکارانش قرار گرفت.

  • احتمال ورود ایران به یک دوره ترسالی را پیش‌بینی کرده بودم

این استاد هواشناسی با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌های صورت گرفته را بر طبق تحقیق و بررسی‌های گسترده علمی‌اش انجام داده است، اظهار داشت: این پیش‌بینی بلندمدت با توجه به کلیه مدل‌های اقلیمی و با در نظر گرفتن کلیه پارامترهای موثر در گردش کلی جو بوده و عوامل طبیعی و عوامل غیرطبیعی و اثرات دستکاری انسانی در روی کره زمین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: فعالیت‌های خورشیدی (Solar activities) و برهم کنش شاخص‌های متعدد دور پیوندهای هواشناسی، هر یک به نوبه خود و با جفت شدن با دیگر پیوندها می‌تواند تا اندازه زیادی کنترل‌کننده اقلیم روی کره زمین هم در مقیاس بزرگ و هم در مقیاس متوسط باشد.

  • تغییر روند اقلیمی ایران به سمت اقلیم بارشی

اردکانی با یادآوری این نکته که این تحقیق گروهی با همکاری جمعی از کارشناسان هواشناسی انجام شده است، گفت: به این نتیجه رسیدیم که با احتمال بسیار زیاد از سال ۹۶ به بعد تا حداقل ۲۰ الی ۳۰ سال آینده یعنی حدوداً تا سال ۱۴۳۰ خوشبختانه روند اقلیم بارشی خاورمیانه به سمت ایران در یک فرم نوسانی هارمونیکی مناسبی قرار می‌گیرد.

این استاد هواشناسی با بیان اینکه بارش‌ها در هر ۴ تا ۵ سال در این مناطق به صورت نرمال و یا بالاتر از نرمال خواهد بود، تاکید کرد: در این نوسانات یک اوج هم دیده می‌شود، یعنی در این پریود زمانی یک سال آن در حالت اوج (Extreme) دیده می‌شود. ولی در پریود بعدی آن متأسفانه ۲ تا ۲.۵ سال، سال‌های کم بارشی یعنی میانگین بارش زیر نرمال خواهد بود ولی خوشبختانه حالت فرینی در این کم بارشی زیاد دیده نمی‌شود.

  • سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ بارش‌ها، میانگین و بالاتر میانگین بوده و یک سال از آن در حالت اوج خواهد بود

اردکانی به توضیح این پیش‌بینی بلندمدت پرداخت و تصریح کرد: برای واضح شدن این مطلب اگر روند منحنی این تغییرات را با میانگین مقایسه کنیم و در یک شکل سه بعدی نشان دهیم در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ بارشی میانگین و بالای میانگین و یک سال در آن حالت اوج (فرین) دیده می‌شود و در سال‌های ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ سال‌های کم‌بارشی یا می‌توان گفت خشکسالی ضعیفی خواهد داشت و این شکل هارمونیکی تقریباً تا سال ۱۴۳۰ ادامه خواهد داشت.

  • در صورت تحقق این پیش‌بینی ایران از مرز کمبود آب دور می‌شود

این استاد هواشناسی با ابراز خرسندی از اینکه در صورت به حقیقت پیوستن این نظریه و پیش‌بینی کشورمان از مرز کمبود آب بحرانی دور خواهد ماند، خاطرنشان کرد: اما توصیه‌هایی هم وجود دارد که در بارش‌های لحظه‌ای شدید و یا در حالت سیستماتیک، بسیار گسترده بوده و دولتمردان به خصوص مدیران استانی موظف هستند که پیش‌بینی‌های لازم را برای مهار کردن و انباره کردن آب‌های جاری در مخازن‌ها را در دستور کار قرار دهند تا در سال‌های کم بارش، بتوانیم از آن به بهترین صورت استفاده کنیم.

کد خبر 505066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha