چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نواز شریف، رهبر مسلم لیگ شاخه نواز و آصف علی زرداری رهبر حزب مردم به بهانه ضیافت ناهار نشستی را برگزار کردند که درصدر اخبار خبرگزاری‌های دنیا قرار گرفت.

رهبران ائتلاف  مخالف ‌مشرف دیروزدر دوبی، نشستی اضطراری را برای بررسی چگونگی بازگرداندن قضات عزل شده توسط رئیس جمهوری این کشور به بدنه سیستم قضایی پاکستان برگزار کردند.

پایان ضرب الاجل مخالفان  به مشرف برای بازگرداندن قضات عزل شده، بهانه‌ای شد تا
نواز شریف برای دیدار با زرداری راهی امارات شود. بازگشت قضات برکنار شده در جلسه 2 ماه پیش زرداری ونواز شربف مورد توافق طرفین قرار گرفته بود و اینک 2 رهبر در پی اجرای مصوبات آن جلسه هستند.

30 آوریل پایان ضرب الاجل اپوزیسیون به مشرف برای بازگرداندن قضات برکنار شده بود.  در بازگشت قضات هر 2 رهبر دارای اشتراک نظر هستند اما در عین حال حزب مردم خواهان ایجاد یک سری اصلاحات قضایی  در قالب قانون اساسی است.

پافشاری حزب مردم براین امر باعث شد تا در متن قرارداد 2 رهبر این موضوع ذکر شود. نواز شریف،  هنگام سفر به دوبی در فرودگاه لاهور، گفت: براساس مفاد توافقنامه، 30 آوریل موعد نهایی فعال شدن قضات معزول دیوان عالی پاکستان است، اما گویا برخی مایل نیستند این قضات فعال شوند. نواز شریف افزود: سفر به دوبی برای انجام مذاکره با آصف علی زرداری است و امیدوارم که این دور از مذاکرات، نتایج مثبتی به‌دنبال داشته باشد.

مذاکرات نواز شریف و زرداری البته چندان بی‌حاشیه هم نبوده است اگرچه 2 رهبر تاکید فراوانی بر اشتراکات دارند. صدیق الفاروق از اعضای ارشد حزب مسلم لیگ شاخه نواز  تهدید کرده بود که اگر این قضات در 30 آوریل به مشاغل قبلی خود بازنگردند، وزرای منتسب به این حزب، از دولت خارج می‌شوند، اما در ائتلاف باقی می‌مانند. وی در عین حال افزود که بعید است تا مهلت تعیین شده رهبران دو حزب به توافقی در این‌باره نائل شوند.

تاخیر در بازگشت قضات معزول پاکستان گویا برای نواز شریف غیرقابل تحمل شده به‌طوری‌که وی، شنبه گذشته درباره ایجاد هرگونه مانع و بروز تاخیر زمانی در این خصوص هشدار داد. با این حال زرداری روز دوشنبه با چرخشی عجیب نسبت به مواضع گذشته خود اعلام کرد که از نگاه وی موضوع افتخار محمد، سیاسی است.

اظهارات زرداری از آن جهت اهمیت دارد که دو رهبر در توافقنامه قبلی بر بازگشت همه قضات معزول تاکید کرده بودند اما اینک زرداری‌،سازی‌ جدا می‌زند.

این اظهارات باعث شد تا در محافل سیاسی پاکستان این‌طورشایع شود که زرداری با فعال شدن قضات معزول مخالف است اما  فاروق نائیک، وزیر دادگستری و منتسب به حزب مردم در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که این نوع اخبار صحت ندارد اما زرداری مایل نیست با فعال شدن قضات در پاکستان تنش و درگیری ایجاد شود.

همه منهای یک
چندی پیش برخی مقامات نزدیک به مشرف سخن از فرمولی به نام همه منهای یک به میان آوردند که کنایه از آن بود که از نگاه مشرف همه قضات منهای چودری می‌توانند به سر کارخود بازگردند.

این امر البته واکنش شدید گیلانی، نخست وزیر را در پی داشت که در اظهار نظری گفت: افتخار محمد چودری رئیس معزول‌شده دیوان عالی و سایر قضات این سازمان بار دیگر به سر کار خود باز می‌گردند و فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. وی تصریح کرد: ما فرمول همه منهای یک را رد می‌کنیم.

کد خبر 50505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز