دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

پایین بودن هزینه های خدمات دندانپزشکی، جراحی های زیبایی از مهم ترین دلایل جذب توریسم درمانی در کشور است

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه  همشهری، شورای سیاستگذاری گردشگری سلامت که با هدف سیاستگذاری های کلان و استفاده از ظرفیت های بالقوه درمانی کشور ایجاد شده است،اهدافی چون، شرکت در نمایشگاه های درمانی، ساماندهی و تقویت امکانات پزشکی در داخل کشور و فراهم کردن زمینه بهره برداری از آنها برای توریست های خارجی، تدوین و ایجاد پوشش کامل بیمه ای برای گردشگران درمانی را دنبال می کند و از جمله برنامه های شورای گردشگری سلامت است.

این گزارش می افزاید: بیشترین مسافران توریسم درمانی به ایران را کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه تشکیل می دهند و تجهیزات بیمارستانی و کادر پزشکی مجرب همچنین نزدیکی مناسبات فرهنگی و مذهبی در استقبال کشورهای فوق مؤثر هستند.

سهم جهانی ایران در توریسم درمانی هنوز مشخص نیست. بیشترین مسافران توریسم درمانی در ایران به شهر تهران اختصاص دارد و پس از آن مشهد و شیراز را نیز شامل می شود.

در حال حاضر 10 تا 12 بیمارستان در کشور جزو مراکز جذب توریست هایی هستند که برای درمان مراجعه می کنند و در این راستا بیمارستان های مجهز به خصوص بیمارستان های خصوصی که ظرفیت تخت خالی هم دارند می توانند روی این مسأله سرمایه گذاری کنند.

بنابر اعلام کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت، مهم ترین شاخصه های جذب بیمار خارجی عبارتند از: نیروهای انسانی مجرب، محل استقرار بیمارستان، امکانات و تجهیزات پزشکی، امکانات فیزیکی، وضعیت فرودگاه و ویزا که به صورت زنجیره در این امر عمل می کنند و دست کم 50بیمارستان می توانند با رسیدن به این استانداردها بیمار خارجی پذیرش کنند. در سال 84 حدود 17 هزار و پانصد بیمار خارجی پذیرش شده اند که به ازای هر نفر توریست درمانی بین 4 تا 5 هزار دلار درآمد عاید کشورمان می شود.

براساس این گزارش، حسن فضلی مشاور امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که پیرامون گسترش توریسم درمانی در ایران مطالعاتی را انجام داده است در گفت وگو با ایسنا با بیان این که ایران تاکنون در زمینه توریسم درمانی نتوانسته به درستی از ظرفیت های خود استفاده کند، گفت: توریسم درمانی یک مقوله چند فاکتوری است که متأسفانه در برابر هزینه های صورت گرفته تعداد معدودی بیمار جهت درمان وارد کشور شده است.

مشاور امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کشور اردن سالانه 500 میلیون دلار و مصر 400 میلیون دلار درآمد ارزی از محل توریسم درمانی دارند حال آن که درآمد ناشی از توریسم درمانی در ایران ناچیز است و صرفاً به علت وجود روابط خانوادگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت درمان به مراکز درمانی شیراز مراجعه می کنند.

کد خبر 505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز